טימותי גייתנר לסנאט: "אני מודע למצבו העגום של המגזר הפיננסי בארה"ב - אבצע בו רפורמה יסודית"

שר האוצר הנכנס בממשל אובמה ציין כי יבצע שינויים במאמצים הממשלתיים לסייע לבנקים, וכי תוכנית החילוץ חשובה מדי מכדי לאפשר לה שלא להצליח ; בנוגע לפרשה לפיה "שכח" לשלם מיסים בהיקף 34 אלף דולר אמר: "הייתי חסר אחריות, אך שילמתי מה שהייתי חייב, ואף התנצלתי"

הנשיא ברק אובמה יציג "בשבועות הקרובים" תוכנית כלכלית מקיפה למאבק במשבר הפיננסי החריף. כך אמר הערב (ד') טימותי גייתנר, המינוי של אובמה לשר האוצר.

בשימוע בסנאט על אישור המינוי, שרטט גייתנר גישה רב-כיוונית לייצובו של שוק הדיור, חיזוק הבנקים ותמיכה באשראי הצרכני כדי לסייע לכלכלה להיחלץ ממיתון שלפי אחת ההערכות נמשך כבר שנה.

"הנשיא מתכוון להופיע בפני הקונגרס, אנו מקווים שזה יהיה בשבועות הקרובים, ולהציג לעם האמריקני תוכנית מקיפה לייצוב הליבה של המערכת הפיננסית שלנו", אמר גייתנר לוועדת הכספים בסנאט.

בוחן הצעות

גייתנר, שבתפקידו הקודם כנשיא שלוחת הפדרל ריזרב בניו יורק היה שותף פעיל במאמצי הממשל לתמוך בשוקי ההון, לא מסר פרטים נוספים, בטענה שהפרטים עדיין לא גובשו. "אנו רואים את המחיר במונחים של אי-ודאות שנגרמים בשל איתותים שאחריהם לא מגיעות פעולות ברורות", הוא אמר.

גייתנר אמר שהממשל החדש בוחן "מגוון רחב של הצעות", כולל את האופציה להקים "בנק נכסים רעים" בשליטה ממשלתית, שירכוש נכסים רעילים מהבנקים כדי לנקות את המאזנים שלהם. ארה"ב נקטה גישה דומה כדי לפתור את המשבר שהתחולל באגודות ההלוואה והחיסכון (חברות משכנתאות היסטוריות) בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90.

הוא אמר שארגון מחדש של תוכנית החילוץ הפיננסית של הממשל בהיקף 700 מיליארד דולר תטפל במשבר בשוק הדיור ותכלול "תמיכה מהותית וגדולה בהרבה בשוקי האשראי", מתוך שאיפה לחדש את ההלוואות לעסקים קטנים, לרוכשי רכב, לסטודנטים ולשוקי הנדל"ן.

"חוסר תשומת לב"

גייתנר נאלץ גם להתמודד עם שאלות קשות לגבי התחמקותו מתשלום מס בסך 34 אלף דולר בתקופה שבה עבד כעצמאי בקרן המטבע הבינלאומית בתחילת העשור. "אלה היו שגיאות של חוסר תשומת לב. שגיאות שאפשר היה למנוע. אך הן היו לא מכוונות", אמר גייתנר. "אני רוצה להתנצל בפני הוועדה על שגרמתי לכם את הצורך להקדיש זמן רב לבעיות הללו".

בתגובה לביקורת על הניהול של קרן החילוץ למגזר הפיננסי, אמר גייתנר שממשל אובמה יחייב את הבנקים שמקבלים סיוע ממשלתי להוכיח במסמכים שהם הרחיבו את היקף ההלוואות שלהם. "אנחנו צריכים לבצע רפורמה יסודית בתוכנית הזו כדי להבטיח שיישאר די אשראי כדי לתמוך בהבראה".

גייתנר לא התייחס בדבריו למדיניות הממשל התומכת בדולר חזק, אך אמר שהוא יפעל כדי להבטיח שעמיתות הסחר של ארה"ב, בייחוד סין, יעברו למדיניות מט"ח גמישה יותר.