מחזיקי האג"ח של גמול השקעות דחו הצעת הסדר; המו"מ בין הצדדים נמשך

באסיפה שהתקיימה היום עודכנו מחזיקי אג"ח א' של החברה בהתקדמות המגעים מול ההנהלה ובמצבה הפיננסי של החברה ושל החברה הבת גמול נדל"ן ; חוב האג"ח של גמול השקעות עומד על 256 מיליון שקל

"הוגשה הצעה ראשונית מצד החברה שנדחתה על-ידי נציגות האג"ח, אך המו"מ להגיע להסדר נמשך, ויש התקרבות בין העמדות", כך אמרה נציגתם של מחזיקי אג"ח א' של גמול השקעות, עו"ד איה יופה, באסיפה שקיימו היום (ד'). יופה מלווה את ניסיונם של מחזיקי האג"ח להגיע להסדר עם חברת האחזקות של ליאון רקנאטי, אשר נקלעה למשבר פיננסי.

לדו"חות הכספיים האחרונים של גמול השקעות צורפה הערת "עסק חי", המעוררת חשש מחדלות פירעון, והיא סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2008 בהפסד של 179 מיליון שקל. עקב כך, ההון העצמי שלה נשחק בתקופה זו ב-54%, ותזרים מזומנים היה שלילי בגובה 42.6 מיליון שקל. סך ההתחייבויות של החברה היה 1.14 מיליארד שקל, כולל חוב למחזיקי אג"ח, שחוששים כי לא יזכו לראות את כספם בחזרה.

לאחר שביצעה בחודשים האחרונים רכישה עצמית של אג"ח בשוק, בהיקף של 73 מיליון ערך נקוב, נותר לגמול השקעות חוב בסך 256 מיליון שקל ערך נקוב. "מדוע אינכם רוכשים עוד אג"ח?", נשאלה הנהלת החברה על ידי אחד ממחזיקי האג"ח, והתשובה הכנה שקיבל לא הותירה הרבה אופטימיות: "יש סיכוי להתממשות תסריט גרוע, בו נקבל פחות אם נרכוש במחיר של היום".

נציגות האג"ח הבהירה כי יש כוונה להגיע להסדר, אך לא בכל מחיר, וכי בנוסף יש לשלב את "גמולות", נושה מרכזי של החברה, בפתרון שיוצע. הדיונים בין הנציגות והנהלת החברה נמשכים, ובסוף הישיבה היום נקבע שתכונס אסיפה נוספת בתוך שבועיים, במהלכם ינסו הצדדים להגיע להסכם.

הנהלת גמול השקעות ניצלה את האסיפה כדי לעדכן את מחזיקי האג"ח באשר למצב החברה, ומסרה כי ההוצאות התפעוליות צומצמו באופן משמעותי, כולל של החברות הבנות, ההשקעות נעצרו ככל שניתן, ועובדים פוטרו. כן נמסר על יישומו של תהליך הדרגתי, שכולל בחינה מחדש של כל נכס, השקעה והתחייבות.

גמול נדל"ן סופגת ריקושטים

לגמול השקעות עוד התחייבויות כלפי בנקים שונים, ואלו מפגינים מיליטנטיות: בנק הפועלים קיזז באופן חד צדדי פקדונות של החברה בהיקף 27 מיליון שקל, ובנק לאומי קיזז 5 מיליון שקל. מלבד חילוט כספי החברה, הבנקים הקפיאו את הליווי לפרויקט של החברה הבת גמול נדל"ן בפתח תקווה, לאחר שכבר דרשו הגדלת ביטחונות לנוכח ירידת הבטוחות, שהן מניות החברה האם.

צעדים אלו של הבנקים עוררו כעס מצד כמה ממחזיקי האג"ח, שטענו כי "גמול השקעות נמצאת דה-פקטו בדיפולט, אבל יש נושים, כמו בנקים, שכבר לקחו את החוב שלהם, וצריך לבדוק האם התנהלותם הייתה תקינה".

מלבד כדור השלג שהבנקים החלו לגלגל בגמול השקעות, הנזק שנגרם לבת, גמול נדל"ן, הוא עמוק. לדברי ההנהלה, "המצב של גמול נדל"ן מושפע מחברת האם, ויש הקפאה כמעט מוחלטת של מכירת דירות, למרות שהפרויקטים מתקדמים כמתוכנן. לא עצרנו שום דבר". עוד הזהירה הנהלת גמול השקעות, כי ישנה ירידת ערך של נכסים בעולם, ואין ספק שזה ישפיע גם עליה.

במטרה לשפר את מצבה הפיננסי, גמול השקעות ביצעה בחודשים האחרונים מסע מימושים, שכלל מכירת החזקות בחברות מג'יק פיוצ'ר, מטיס קפיטל ופולאר. מהלכים אלה שיפרו את המינוף של החברה, אך יש מי שנותר מודאג. נאמן האג"ח, עו"ד דן אבנון, ציין כי קיבל מכתב ממחזיק אג"ח הדורש שבעסקאות מהותיות של גמול השקעות יהיה ליווי מטעם הנאמן.

עו"ד אבנון הסכים לבדוק את התלונות שהועלו נגד הבנקים, וסיכם את הישיבה באומרו כי "יש חשיבות גדולה להתנהלות החברה. היא משתפת פעולה באופן מלא, כולל מימון, ויש רצון כן להתקדם ולהגיע להסדר. אין לנו אינדיקציות להברחת נכסים או פעילות לא תקינה, ולכן יש מקום למצות מהלך של הסדר". *