מגמה מעורבת לדולר בעולם: הליש"ט יורדת ב-2.73% ל-1.4086 דולר; הדולר נחלש ב-0.81% ל-89.26 ין יפני

ביום חמישי, הבנק המרכזי של אנגליה צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% ל-1% ואילו הבנק המרכזי של אירופה צפוי להותיר את שיעור הריבית על 2% ; האירו מאבד 0.06% ל-1.2759 דולר

הדולר נסחר במגמה מעורבת ביחס למטבעות המובילים בעולם, לקראת החלטות הריבית באירופה ובריטניה ולאחר שהמיליארד ג'ורג' סורוס הזהיר מפני התפרקותו של גוש האירו. הליש"ט יורדת בחדות לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש בבריטניה והורדת אופק דירוג האשראי של בנק ברקליס על ידי סוכנות הדירוג מודיס'.

המיליארד ג'ורג' סורוס, סוחר המטבעות מהגדולים בעולם והידוע כמי שהפיל את הליש"ט בשנת 1992 וגרף רווח של מיליארדי דולרים, הזהיר בשבוע שעבר כי גוש האירו עלול להתפרק אם לא יינקטו צעדים דרסטיים לפתרון המשבר הכלכלי המחריף. התבטאותו של סורוס תרמה השבוע לחולשת המטבע האחיד מול הדולר, הין והליש"ט.

שבוע המסחר עמוס בנתונים כלכליים מהזירה הגלובלית. היום (ב') פורסם מדד מנהלי הרכש בבריטניה ואירופה.

מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו עלה ל-34.4 נקודות בינואר משפל כל הזמנים של 33.9 נקודות בדצמבר. אנליסטים חזו תוצאה מעט טובה יותר של 34.5 נקודות. למרות השיפור הקל, עדיין מדובר בירידה מדאיגה בפעילות של הסקטור התעשייתי באירופה.

מדד מנהלי הרכש של בריטניה עלה ל-35.8 נקודות בינואר בהשוואה ל-34.9 נקודות בדצמבר. מדובר בשיפור מהשפל שהוצג בנובמבר ועמד על 34.5 נקודות, אך עדיין, חשוב לזכור שמדובר באחת התוצאות הגרועות ביותר בהסטוריה בת ה-17 שנה של מדד מנהלי הרכש הבריטי.

יום שלישי, יביא עמו את מאזן הסחר ביבשת האוסטרלית והחלטת הבנק המרכזי (RBA) שצפוי להפחית את הריבית ב-1% לרמה של 3.25%. מאוחר יותר באותו יום ארה"ב תפרסם את נתוני הבתים אשר ממתינים למכירה.

ביום רביעי מירב תשומת הלב תהייה לסקר ADP המנבא את נתוני המשרות החדשות ללא המגזר החקלאי בארה"ב. כמו כן, בניו זילנד ההתמקדות תהייה לנתוני העבודה.

יום חמישי, חשוב במיוחד כשהבנקים המרכזיים באירופה ובריטניה יכריזו על הריביות. הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) צפוי להפחית את הריבית ב-0.5% ל-1% ואילו הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להותיר את שיעור הריבית על 2%.

את שבוע המסחר יסגרו נתוני התפוקה התעשייתית בבריטניה ופרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב למשרות החדשות ללא המגזר החקלאי במשק המקומי.

האירו מאבד 0.06% ביחס לדולר ל-1.2759 דולר ; הליש"ט יורדת ב-2.73% ל-1.4086 דולר ; הדולר נחלש ב-0.81% ביחס למטבע היפני ל-89.26 ין ; הדולר האוסטרלי נסוג ב-0.94% ל-0.6296 דולר ; הדולר הניו זילנדי יורד ב-1.56% ל-0.5 דולר.

מחלקת המחקר של בנק לאומי

הדולר האמריקני המשיך להתחזק גם השבוע. האינדקס הדולרי (DXY) נעל את המסחר השבועי ברמה של 86.00 (85.61 בשבוע שעבר), המשקפת התחזקות שבועית בשיעור 0.5% של הדולר ביחס לסל המטבעות הכלולים בו (אירו, ין, ליש"ט, דולר קנדי, כתר שבדי ופרנק שוויצרי). מתחילת השנה התחזקות הדולר מול סל מטבעות הסל מסתכמת כיום בשיעור של 5.5%.

נתוני הצמיחה בארה"ב לרבעון הרביעי הפתיעו לטובה. התמ"ג של ארה"ב התכווץ ב-3.8% ברבעון הרביעי - פחות מהתחזיות להתכווצות של 5.5%. בעקבות הפרסום רשם הדולר התחזקות מול מרבית המטבעות העיקריים.

המיליארד ג'ורג' סורוס הזהיר השבוע כי קיימת סכנה לא מבוטלת שגוש האירו יתפרק אם לא יינקטו צעדים משמעותיים לפתרון המשבר הכלכלי. התבטאותו של סורוס תרמה השבוע לחולשת המטבע האחיד מול הדולר, הין והליש"ט . עלייה קלה נוספת בריבית הגלומה בחוזי הפד. על רקע הריבית המוניטרית הנמוכה, ולנוכח המשבר הנמשך בכלכלה האמריקנית, החוזים לחודש אפריל 2009 ממשיכים לגלם ריבית נמוכה, הגם שנרשמת בה באחרונה עלייה מתונה, וזו עומדת בנעילת המסחר ברמה של 0.30% (0.28% בשבוע שעבר). ריבית זו עדיין משקפת ציפיות גבוהות, כי ברבעון הראשון השנה, הריבית המקסימלית תעמוד על 0.25%. על פי החוזים המאוחרים יותר, עלייה ראשונה בריבית בשיעור של 0.25% צפויה כנראה רק בסוף הרבעון השלישי השנה.

מטח לאומי

בטווח הקצר המסחר בדולר יושפע בעיקר מנתוני המאקרו החדשים שיפורסמו השבוע בארה"ב, במיוחד דו"ח התעסוקה לחודש ינואר, כמו גם מהערכות המשקיעים כי קיצוצי הריבית באירופה טרם הסתיימו. באשר לטווח הארוך יותר, יש לצפות כי מגמת התחזקות הדולר, שהחלה בחודש אפריל 2008, תימשך. התחזקות זו של הדולר תיתמך בעיקר בשוויו על פי שוויון כוח הקנייה, צמצום צפוי בגירעונות הסחר האמריקניים ורמת חוסר הודאות הגבוהה בשווקים הפיננסיים.

פינוטק - נתוני צמיחה שליליים של 3.8% בארה"ב, מפילות את השוק המניות ומחזקות את הדולר

הדולר האמריקאי רשם עליות אל מול האירו ביום שישי האחרון, כשהצמד אירו/דולר סוגר בירידה שבועית של 1.15%. נדגיש, כי המגמה הדובית של האירו כנגד השטר הירוק נמשכת מזה חמישה שבועות ברציפות. הוכחות למשבר חריף וצמיחה מתכווצת משני צידי האטלנטי מוסיפות לביקושים של המטבע האמריקאי כשהמשקיעים מגדילים את אחזקתם בדולר כמפלט בטוח לאי הוודאות בזירה הגלובלית.

ביום שישי התפרסמו נתוני העבודה בגוש האירו, כשאחוז האבטלה גדל לרמה של 8% מעל התחזית של 7.9%. הנתון המאכזב הוסיף לסנטימנט השלילי של האירו והפיל את המטבע אל מול הדולר והיין. הצמד אירו/דולר סגר את המסחר ביום שישי סביב הרמות של 1.2805 והצמד אירו/יין סגר את המסחר סביב הרמות של 115.05.

שוק המניות האמריקאי סגר את חודש ינואר עם ביצועים הגרועים ביותר מתמיד. ביום שישי הנתונים הקודרים מארה"ב הראו התכווצות בצמיחה הכלכלית המהירה ביותר מזה 27 שנה ברבעון הרביעי. אי הוודאות הסוררת בקרב המשקיעים בנוגע לתוכניתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחילוץ הסקטור הבנקאי הוסיף לטון השלילי בוול סטריט.

בשוק הנוכחי פקטור הריבית הגבוהה מאבד את האטרקטיביות. הדולר האוסטרלי, איבד מכוחו 2.74% אל מול הדולר ביום שישי האחרון ובסיכום השבועי רשם הצמד אוזי/דולר ירידה של 2.83% וסגר סביב הרמות של 0.6385. זה שבוע רביעי ברציפות שהמטבע האוסטרלי נופל אל מול השטר הירוק וזאת כשאי הוודאות בשווקים מגדילה את הסלידה מסיכון ומוציא את משקיעי הקארי טרייד מחוץ לזירת המט"ח. נזכיר, כי משקיעי הקארי טרייד לווים מטבעות עם ריבית נמוכה כגון הדולר והיין וקונים נכסים בעלי תשואה גבוהה או מטבעות בעלי ריבית יותר כגון הדולר האוסטרלי או הקיווי הניו זילנדי אשר מחזיקים בריבית של 4.25% ו3.5% בהתאמה, כשהריבית על הדולר והיין שואפת לאפס.

[לאתר המט"ח]