גורמים בנקאיים על פיקוח הבונוסים בבנקים: "מדובר בפופוליזם, חזקיהו מתפרץ לדלת פתוחה; אף בנק לא צפוי לחלק בונוסים גבוהים על 2008"

בנק ישראל הודיע כי המפקח על הבנקים יבדוק מעתה את הקריטריונים המנחים למתן מענקים תלויי ביצועים למנהלים בכירים בבנקים

בעוד חגיגות השכר בבנק ישראל משתוללות באין מפריע מתכוון הפיקוח על הבנקים לפקח על הבונוסים לבכירי הבנקים. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יבדוק מעתה את הקריטריונים המנחים למתן מענקים תלויי ביצועים למנהלים בכירים בבנקים.

"נושא הבונוסים נמצא בדיון בפיקוח על הבנקים", מסר יוסי סעדון, דובר הבנק. מכתב הנחיות בנושא צפוי לצאת בסוף החודש ובבנק ישראל הדגישו כי מדובר בהנחיה כללית ולא פרטנית שמית.

בתגובה אמרו גורמים בנקאיים כי "מדובר בפופוליזם. המפקח מתפרץ לדלת פתוחה. לאור המצב אף בנק לא צפוי לחלק בונוסים גבוהים בשנת 2008". יצוין כי בבנק הפועלים למשל לא יחולקו כלל בונוסים כיוון שהתשואה של הבנק תהיה נמוכה מהתשואה המינימלית הנדרשת לחלוקה.

"מניעת סיכונים"

חזקיהו סבור כי ישנם מרכיבי תגמול בחבילת השכר המעודדים את המנהלים לקחת סיכון מיותר. להערכתו מדובר בסיכון לא סימטרי, הבונוס של המנהל יגדל אם הבנק יצליח אך אם הסיכון יתממש והבנק יפסיד המנהל לא ייקנס. הטיפול בתגמול לא סימטרי מהווה חלק מלקחי המשבר הכלכלי.

כבר ביולי 2008 אמר חזקיהו ל"גלובס" כי "לקח ראשון שלי מהמשבר העולמי הוא כי תגמול מנהלי הבנקים שנגזר מהתשואה לטווח קצר היה קטליזטור ומניע לקחת סיכונים שהובילו למשבר. התגמול הוא מוטיבציה ללקיחת סיכוני יתר וצריך לשנות את השיטה, לבנות מנגנון תגמול על פי תשואה משוקללת סיכון ותשואה לטווח ארוך. הם מקבלים בונוס שמן על רווחים אבל כשיש הפסדים לא לוקחים מהם את הבונוס על רווחי העבר. הנושא מחייב בחינה מחדש, זו מגמה עולמית וגם אנו נצטרף. אנחנו בשלב הלימוד ונראה מה עושים בעולם לפני שנפעל".

כעת בכוונת חזקיהו לבחון לעומק איך פועלים בכל בנק ולראות האם מנגנון הבונוס משפיע על תיאבון הסיכון של המנהלים הבכירים. לדוגמה, אם גובה הבונוס מושפע מעלייה בהיקף פעילות הבנק עשוי מנהל להוביל להגדלת פעילויות שונות ללא הצדקה במונחי רווח. "לא מדובר בריסון לשם ריסון אלא במניעת סיכונים", אומרים בבנק ישראל.

כמו כן, בניגוד לפרסומים בתקשורת אין בכוונת בנק ישראל לפעול לחקיקה בנושא השכר, לאסור חלוקת בונוסים באופן גורף, להתעסק עם שכר הבסיס או בזכויות עובדים הקיימות בהסכמי עבודה. בעבר אמר חזקיהו כי "בשום מקום בעולם מפקח על הבנקים לא מתערב ברמות השכר בבנקים".