גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרנות שהצליחו להכות את הבנצ'מרק

מהו סוד ההצלחה שלהן? והאם עדיין עדיפה ההשקעה במדדים?

שבועות האחרונים התפרסמו בתקשורת, וגם ב-MoneyTime, מוסף ההשקעות השנתי של "גלובס", דירוגים של מנהלי ההשקעות בארץ לפי אפיקי השקעה. שוב עלתה המסקנה כי לאורך זמן קשה למנהלי ההשקעות להניב תשואה עודפת עקבית על פני המדדים.

אחת הטענות שעלו מהדירוגים הנ"ל היא שדמי הניהול בקרנות הנאמנות בארץ, ובמיוחד בקרנות המנייתיות, גבוהים באופן בלתי סביר, ולכן מראש הסיכוי של המנהלים להניב תשואה עודפת לאורך זמן נמוך מאוד.

אני מסכים: דמי ניהול של 2%-3% - ואף יותר במקרים מסוימים - בקרן נאמנות מנייתית, הם מוגזמים.

אך דמי הניהול הם רק חלק מהצרה. חלק אחר הוא קוטנו היחסי של השוק. מנהל קרן מנייתית מקומית, שמעוניין להשקיע באופן שמרני יחסית - כלומר להשקיע בחברות גדולות ויציבות יחסית, תוך שמירה על פיזור הולם ונזילות סבירה - די מוגבל.

"מחלה" נוספת של השוק המקומי היא, בהכללה, היעדר הרציפות במדיניות ההשקעה, בהרכב הניהולי של הקרנות ובהרכב מחלקות האנליזה, אם כי להערכתי בעיה זו הולכת ומצטמצמת: קיימות כיום יותר ויותר קרנות אשר שומרות על מדיניות ההשקעה המקורית ועל צוותי הניהול שלהן. זו מגמה חיובית, ויש לקוות כי הירידה בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות ותהליך הקונסולידציה בענף, לא יפגעו בה.

בשבועות הקרובים נדון בשלוש קרנות זרות המשקיעות במניות בפיזור גלובלי, ומצליחות באופן עקבי על פני שנים להניב תשואה עודפת על מדד המניות העולמי. אין בכך כדי להסיק, כמובן, שבאופן גורף ההשקעה בקרנות עדיפה על השקעה פאסיבית במדדי מניות. אך המטרה היא להדגים מספר מאפיינים שלהערכתי מגבירים את הסיכוי לכך שמנהל הקרן יצליח להניב תשואה עודפת באופן עקבי לאורך זמן.

השקעה במדדים באמת עדיפה?

לפני שניכנס לקרנות - נקודה למחשבה בנוגע לרעיון ההשקעה במדדי מניות בלבד, לאור הקולות העולים מדאבוס. אם כן לפנינו שנים ארוכות של צמיחה איטית (אם בכלל), בין היתר, עקב קושי גובר ביכולת ללוות כסף, עצם הרעיון של השקעה במניות עומד כביכול בסימן שאלה: אם בעשר השנים האחרונות הניב מדד המניות העולמי תשואה מצטברת של כ-0%, למה ניתן לצפות בעשר השנים הקרובות?

לטעמי השאלה איננה האם להשקיע או לא להשקיע במניות בשנים הקרובות, כי אני סבור שלאורך זמן חובה להשקיע חלק כלשהו מהתיק במניות. השאלות הרלוונטיות הן איזה חלק מן התיק להשקיע במניות וכיצד - כלומר באמצעות איזה מכשיר.

העדיפות של השקעה פאסיבית במדדי מניות באה לידי ביטוי במחזור ארוך מאוד של צמיחה כלכלית. האם הדבר נכון גם במקרה של האטה כלכלית ארוכת שנים? האם אין משמעות ליכולת הניתוח של המנהלים, ליכולתם לזהות ולבחור חברות שדווקא יתחזקו בתקופה של האטה?

תכירו: הקרנות שעושות את זה

מדובר, כאמור, בשלוש קרנות זרות, שלושתן משקיעות במניות בפיזור גלובלי: Carnegie Worldwide Fund, Orbis Global Equity ו-GAM Worldwide Equity (גילוי נאות: פיוניר משווקת קרנות של חברת GAM, ובניהן קרן זו). האחרונה רשומה תחת המותג GAM אך למעשה מנוהלת על ידי חברת ההשקעות הלונדונית THS Partners.

הקרנות שונות זו מזו בסגנון הניהול ובתמהיל המניות, אך לשלושתן מספר מאפיינים דומים, שלהערכתי תרמו ויתרמו ליכולתן לספק ביצועים עודפים על פני מדד המניות העולמי:

*מרחב תמרון מספיק, המאפשר סטייה מהותית מהרכב המדד מבלי להתפשר על איכות החברות או רמת הסחירות הכוללת של הקרן.

*עקביות במדיניות ההשקעה ובתהליכי הניתוח וקבלת ההחלטות.

*יציבות ההרכב הניהולי לאורך שנים ארוכות. הקרן של Carnegie הוקמה ב-1995, זו של Orbis ב-1990 ושל GAM ב-1983. בכל הקרנות, המנהלים המקוריים עדיין מנהלים את הקרנות או מעורבים בניהול.

*וכמובן, דמי ניהול יחסית סבירים: 1.6% לשנה ב-eigenraC, 1.5% לשנה ב-Orbis (דמי הניהול יכולים לעלות עד 2.5% לשנה בזכות הביצועים - performance fee), ו-1.5% לשנה ב-GAM.

קבוצה צרה ואיכותית של קרנות

עוד מאפיין משותף לשלוש הקרנות הוא שהן זכו לדירוג AAA מחברת S&P. הדירוג הזה איננו כמותי אלא מתייחס לאיכות ניהול הקרן. כלומר יש קרנות בקבוצת ההתייחסות של קרנות אלו (מניות גלובלי), שבתקופות מדידה מסוימות הניבו ביצועים טובים יותר. עם זאת, לאורך זמן, ביצועי שלוש הקרנות הן בעשירון העליון של קבוצה המונה כ-1,700 קרנות.

הסינון הראשוני מתבצע על סמך ביצועים בלבד, והקרנות אשר עוברות את הסינון הכמותי (10%-20% מסך הקרנות בקבוצה) זוכות לדירוג איכות של A, AA או AAA. בקבוצת מניות גלובלי 120 קרנות אשר זכו לדירוג, כאשר רק תשע מהן זכו לדירוג AAA - כלומר 0.5% מכלל אוכלוסיית הקבוצה. לגבי האופן בו S&P מגדירה את שלוש רמות הדירוג - ראו מסגרת

תשואה שנתית ממוצעת של 5%-10%

Carnegie ו-GAM הניבו תשואה שנתית ממוצעת של כ-5%-6% בעשר השנים שהסתיימו בדצמבר 2008. Orbis הניבה תשואה של כמעט 10% במהלך התקופה. מדד המניות העולמי (MSCI World) הניב בתקופה זו תשואה ממוצעת של 0.19%- לשנה.

במצטבר, במהלך העשור, הניבה Carnegie 74%, GAM 67% ו- Orbis 158%. סטיית התקן של הקרנות בתקופה היא כ-17%-18% במונחים שנתיים, לעומת סטיית תקן של 16% במדד המניות העולמי. כלומר הקרנות מעט תנודתיות יותר ביחס למדד. עם זאת, התנודתיות העודפת היא בעיקר החיובית. כלומר במדידה של התנודתיות השלילית בלבד הקרנות והמדד קרובים מאוד.

Carnegie הניבה תשואה עודפת על המדד ב-7 מ-10 השנים, Orbis ב-9 מתוך 10 השנים ו-GAM בכל 10 השנים. כלומר התשואות העודפות אינן תולדה של שנה או שתיים מוצלחות במיוחד, אלא תופעה עקבית בעשור האחרון.

בשבועות הקרובים נציג את האופן בו כל אחת מהקרנות השיגה את הביצועים העודפים שלה. בינתיים, לפניכם נתון מספרי שמרמז על הסטייה מהמדד לצורך ייצור: זהו ה-Tracking Error (טעות עקיבה - סטיית התקן של התשואה העודפת). לשלוש הקרנות טעות עקיבה של כ-10% במונחים שנתיים.

הנחת הבסיס של S&P היא שככל שתהליך ניהול הקרן מובנה, שיטתי ועקבי יותר, כך גדל הסיכוי שמנהל הקרן יניב באופן עקבי ולאורך זמן תשואות גבוהות מהממוצע של קבוצת היחס.

האם די בכך כדי להניב תשואה גבוהה יותר מהשקעה פאסיבית גם בעתיד? לא בטוח. לא חסרות דוגמאות למנהלי קרנות אשר באופן עקבי הניבו תשואות גבוהות יותר מהמדד במשך שנים, ובשנה-שנתיים גרועות מחקו את הביצועים העודפים.

יש גם מנהלים שנהנים ממספר שנים מוצלחות ואחריהן מתקשים לשחזר את ביצועי העבר. עם זאת - ולמרות שהטרנד הוא לבחור במכשירי השקעה עוקבי מדדים - אני לא בטוח שריצה עיוורת אליהם היא הפתרון הנכון לשנים הבאות.

משמעות הדירוג האיכותי

A - סטנדרטים גבוהים של איכות בתהליך ניהול ההשקעות, ועקביות בביצוע ביחס לקרנות אחרות עם מטרות השקעה דומות

AA - סטנדרטים גבוהים מאוד של איכות בניהול ההשקעות, ועקביות בביצוע ביחס לקרנות אחרות עם מטרות השקעה דומות

AAA - הסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות בניהול ההשקעות, ועקביות בביצוע ביחס לקרנות עם מטרות השקעה דומות.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות