חזקיהו: "המשבר הפיננסי עוד לא נגמר, אסור לנו לחטוף בפיגור את המכה שכולם חטפו; אזהרת הרווח של הפועלים היא רק סנונית ראשונה"

המפקח על הבנקים בדיון מיוחד בכנסת: "המצב כעת הוא טוב ויציב, אך יש כאן איומים ויש צורך לחזק את המערכת הבנקאית, כדי שהיא תוכל לעמוד בגל הצמיחה הבאה" ; עם זאת הבהיר חזקיהו: "אין סיכון למערכת, גם לאור הפרסומים על הדו"חות הכספיים"

"המשבר הפיננסי עוד לא נגמר. חשוב לטפל במשבר הריאלי, אך המשבר הפיננסי לא נגמר. עדיין יש בעיות לפנינו, את הסנונית הראשונה ראינו אתמול עם אזהרת הרווח של בנק הפועלים ותחזית להפסד. וזאת רק סנונית ראשונה". כך אמר היום (ד') רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל בדיון שכינסה היום (ד') ועדת הכספים של הכנסת.

לדבריו, מערכת הבנקאית הישראלית נמצאת במצב טוב, גם אבסולוטית וגם יחסית לעומת הבנקים בעולם. "אסור לנו לפספס ולחטוף בפיגור את המכה שכולם חטפו. המצב כעת הוא טוב ויציב, אך יש כאן איומים ויש צורך לחזק את המערכת הבנקאית, כדי שהיא תוכל לעמוד בגל הצמיחה הבאה".

חזקיהו הוסיף: "אין סיכון למערכת, גם לאור הפרסומים על הדו"חות הכספיים. הסיכונים באים גם מחוץ לארץ, אני לא יודע מה יקרה שם, ויכולים לקרות דברים מסוכנים. יש כמה מדינות שלא יכולות להציל את הבנקים ויבקשו סיוע מה-IMF ומהאיחוד האירופי. אנו לוחצים להקטין חשיפות בחו''ל - שיפקידו את הכסף אצלנו".

"אפשר לעשות את שני הדברים - לדאוג לבנקים ולדאוג לצמיחה. רמת הסיכון עלתה בגלל המיתון, והיא מגדילה את רמת ההפרשות שהבנקים יצטרכו לעשות. לחצנו על מערכת הבנקאית כבר שנתיים להגדיל את כריות ההון שלהם. המערכת הבנקאית נמצאת תחת פיקוח קפדני וקשוח".

"RBS (הבנק המלכותי של סקוטלנד) חשב שיסיים את הרבעון עם רווח, ולפני שבועיים התריע כי יסיים את הרבעון בהפסד של 40 מיליארד דולר. בסקאלה של אובדן הערך של הבנקים, אנחנו נמצאים בין שיעורי הירידה הנמוכים ביותר", אמר המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

"המערכת הבנקאית היא שמרנית - זו הסיבה הראשונה לתוצאות אלו. בנוסף היא הייתה יותר מקומית מבינלאומית - אנחנו מפקידים בחו"ל, אך לא לווים בחו"ל". "הפיקוח תרם לשמירת היציבות של המערכת הפיננסית. המערכת הבנקאית של נזקקת לעירוי הון של המדינה. לא טריליון דולר ולא שקל", אמר במסגרת דיון שעסק באתגרי ניהול הסיכונים והרגולציה הפיננסיים בישראל בכנס הרצליה.

"מלינים שלא נותנים אשראי, שהאשראי יקר. זה אותם אנשים שעד אתמול לקחו כסף בחוץ והיום לא יכולים לקחת. אני שמח שכולם חזרו הביתה. יש צרכים נוספים שהם תולדה של המשבר,תוך ציון ש"המערכת הבנקאית נתנה אשראי גם כשהלימות ההון היתה 11.5% ו-11% וידעה שעליה להגיע להלימות ההון של 12%". "בנוגע לרווחיות, מה שמעניין פה זה המרווח בין מה שהבנקים גובים גובים על אשראי ובין מה שהם משלמים על פקדונות. המרווח נע בתנודות כאלו ואחרות, ומאוקטובר שמר על יציבות.

"המערכת הבנקאית הפנימה את הפחתות הריבית", קבע חזקיהו. "השמירה על יציבות המערכת הבנקאית היא החשובה ביותר ואח"כ בואו נחייה את שוק ההון".