סוף עונת הפיקדונות

הבונקר של כספי הציבור בעייתי מדי, כעת אין ברירה אלא לצלול לאוקינוס האג"חים

תמי זנד היא מנהלת תחום ניירות ערך בבנק ירושלים

במסגרת החגיגות סביב הפחתת הריבית לחודש פברואר של בנק ישראל הודיע סטנלי פישר באופן חד וברור כי "אחד אינו אפס" ואם ימצא לנכון שיש מקום להפחתה נוספת של הריבית, יעשה זאת.

המשמעות היא שסביר להניח שהפיקדון השקלי, אותו בונקר בטוח, מעוז המפלט של ציבור המשקיעים החבוט והאומלל ימשיך לייצר לנו אפס הכנסות מריבית. סכומי הכסף של האנשים הרגילים, לא העשירים או הטייקונים, אלה ששמים בצד קצת כל פעם עד להחלטת ההשקעה הברורה יותר, מייצרים הכנסות מריבית שבועית שבקושי מכסות את עמלת השורה או דמי ניהול העו"ש בחשבון הבנק.

במציאות שנוצרה, נראה שהגיעה העת לקחת נשימה עמוקה ולצלול לתוך האוקיאנוס הסוער של אגרות החוב. לגבי הממשלתיות זה ברור וקל אבל גם באג"ח קונצרניות, אפשר למצוא הזדמנויות אמיתיות, בסיכונים שאפשר לחיות איתם.

זה אמנם לא הזמן לסגור השקעות לטווחים ארוכים וללא נזילות אולם, יש עדיין כמה חיות כאלה והן לא כל כך נדירות חבל יהיה לפסול אותן בלי בדיקה. חששנות ופחדנות יתר יכולים להביא לטעויות השקעה של ממש ולא רק לאי ניצול הזדמנויות. הספקנות והחשש חלחלו עמוק כל כך שאולי יש כאן תגובת יתר של הימנעות.

למי שחוששים מהסיכון, ישנן חלופות סבירות לתקופות בינוניות, באפיק השקלי או באפיק הצמוד למדד, שעשויות לייצר קצת יותר תשואה ובסיכון נמוך יחסית.

אחרי שלמדנו והפנמנו שהשקעה באגרות חוב אינה סולידית אלא גלום בה סיכון , צריך לשבת ולבחון את המשמעויות של הסיכון ולהשוותן לפוטנציאל של הסיכוי. חשוב להבין שסיכון הוא לא מילת גנאי, כיוון שיש רמות שונות של סיכון, וכל אחד צריך להתאים לעצמו את רמות הסיכון שהוא מסוגל לחיות איתן בשלום.

מקומן של ההזדמנויות

החלק הקונצרני השקלי המדורג הוא בעיקר הבנקאיות, וכאן צריך לשים לב ולבדוק לעומק, בעיקר לאור פרסומי ההפסד של בנק הפועלים והצפי שבנק לאומי יכריז על "בשורה" דומה בקרוב. באופן אישי אני לא דואגת לבנק הפועלים או לבנק לאומי. הם ישובו להרוויח, קשה לי לראות מצבים של אי תשלום ריבית על שטרי ההון המשניים של הבנקים ולכן אני חושבת שזו השקעה מעניינת.

בקבוצה של אגרות החוב הקונצרניות הצמודות למדד המבחר מגוון יותר והיקף המסחר גדול יותר. יש לא מעט אג"ח מדורגות בדרוג של AA שמספקות יופי של תשואות והן משולבות במדדי התל בונד השונים.

מבלי להיכנס להמלצות ספציפיות, שימו לב לאג"ח של חברת נדל"ן מניב, תקשורת, מסחר ומעט תעשיה. למי שמתקשה להחליט קיימת גם האפשרות לרכוש תעודות הסל על מדדי התל בונד, המאפשרות יופי של פיזור ובכך מקטינות את הסיכון.

הכותבת היא מנהלת תחום פעילות ניירות ערך בבנק ירושלים - אין לראות באמור משום המלצה לרכישת ניירות ערך