שותפות משתלמת: בנק לאומי מגייס לקוחות לכרטיס אשראי של עזריאלי

שיווק הכרטיס ע"י הבנק עומד לכאורה בניגוד אינטרסים לכרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים שבהם שותף לאומי קארד - שופרסל ומולטי 365 ; מנכ"ל לאומי קארד: "אנו לא מתחרים בלקוחות שלנו אלא מביאים הצעת ערך נוספת"

שותפות משתלמת: 9 חודשים אחרי שאיש העסקים דוד עזריאלי רכש 20% מחברת לאומי קארד, פקידי בנק לאומי החלו לפעול לגיוס לקוחות לכרטיס האשראי של קבוצת עזריאלי "מולטי עזריאלי". כך נודע ל"גלובס".

כזכור, במאי 2008 רכש עזריאלי 20% מלאומי קארד לפי שווי של 1.44 מיליארד שקל (לפני הכסף). טרם הרכישה, החזיק עזריאלי בכרטיס אשראי חוץ בנקאי שנקרא שופינג, בשותפות עם ישראכרט. השותפות עם ישראכרט לא הביאה למינוף משמעותי של הכרטיס וחלוקת הרווחים הייתה מוטה לטובת ישראכרט. לאחר הרכישה, החליט עזריאלי להעביר את פעילות כרטיס האשראי החוץ בנקאי לחברת לאומי קארד ולהשיק למעשה כרטיס אשראי תחת השם מולטי עזריאלי.

בימים האחרונים החלו, כאמור, פקידי בנק לאומי לפנות ללקוחות הבנק ולהציע להם להצטרף למולטי עזריאלי, אף כי הדבר עומד לכאורה בניגוד אינטרסים לכרטיסי האשראי החוץ בנקאיים האחרים שבהם שותף לאומי קארד.

ראשית, אחזקת כרטיס אשראי כרוכה בתשלום דמי חבר חודשיים בסכום קבוע ומכאן שלרוב אחזקה של כרטיס אשראי אחד באה על חשבון אחר. שנית, חלק מההטבות המוענקות בכרטיס מולטי עזריאלי הן בתחרות ישירה להטבות המוענקות בכרטיסים אחרים שבהם שותף לאומי קארד. כך למשל כרטיס אשראי שופרסל מעניק הטבה בתדלוק בתחנות הדלק פז, בעוד שכרטיס מולטי עזריאלי מעניק הטבה בתדלוק בתחנות הדלק סונול של קבוצת עזריאלי.

לחברת לאומי קארד 1.6 מיליון מחזיקי כרטיס אשראי שמתוכם 1.2 מיליון כרטיסי אשראי בנקאיים ו-400 אלף כרטיסי אשראי חוץ בנקאיים. שופרסל הוא כרטיס האשראי החוץ בנקאי של לאומי קארד הגדול ביותר והמונה היום 225 אלף כרטיסים. אחריו, מולטי 365 המונה 60 אלף חברים ואחריו מולטי עזריאלי ששיווקו החל רק לפני חודש והוא מונה היום כ-1,000 חברים. ללאומי קארד כרטיס אשראי חוץ בנקאי שלו שאינו כולל מועדון לקוחות ונקרא מולטי לאומי קארד.

שיווק כרטיס מולטי עזריאלי על-ידי מערך השיווק של בנק לאומי עשוי להקנות לעזריאלי יתרון משמעותי על פני מערך השיווק של הכרטיסים של הקמעונאים האחרים. במובן זה אין דומה שיווק הנעשה בידי פקיד בנק, לבין שיווק המתבצע על-ידי מוכרנית. עוד יצוין כי למרות שפקידי הבנק מציעים ללקוחות את מולטי עזריאלי ככרטיס אשראי שני, יכולים הלקוחות לבחור בו ככרטיס ראשון.

לדברי מנכ"ל לאומי קארד, דני כהן, חברתו אחראית גם למערך המכירות של מולטי עזריאלי בקניונים. "אנחנו לא מתחרים בלקוחות אחרים שלנו, אלא מביאים הצעת ערך נוספת. לכל אדם נורמלי יש כרטיס אחד לפחות וכולם מתחרים על הכרטיס השני בארנק. אם יש לך לאומי ויזה, אז אנחנו רוצים שיהיה לך מולטי עזריאלי. הבנק לא מקבל עמלת גיוס וברגע שהכרטיס שלו, הרווחיות שלו יותר גבוהה".

לאומי