בנק הפועלים בוחן אפשרות להרחיב פעילות השלוחה הטורקית שלו פוזיטיף

הערכות: עלות רכישת פעילות בנק מילניום - כ-100 מיליון דולר ; הפועלים הציג כוונותיו לבנק ישראל

בנק הפועלים , בניהול צבי זיו, בוחן אפשרות להרחבת הפעילות של השלוחה הטורקית שלו, בנק פוזיטיף. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, בין היתר נבחנת רכישת הפעילות בטורקיה של בנק מילניום הפורטוגזי ואיחודה לתוך פוזיטיף. ההערכות הן כי העסקה תתבצע סביב מחיר של 100 מיליון דולר המשקף למילניום שווי הדומה להון העצמי שלו. הפועלים כבר הציג כוונותיו לבנק ישראל וההערכות הן כי המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא יתנגד לרכישה.

מילניום BCP הודיע לאחרונה כי בכוונתו להתמקד בעסקי הליבה שלו ולכן הוא מתכוון למכור את פעילותו בטורקיה. חדר המידע לקראת המכירה אמור להיפתח בימים הקרובים וייתכן כי בנק הפועלים לא יהיה המתמודד היחידי. רכישת פעילות מילניום בטורקיה תאפשר לפוזיטיף לקבל פיקדונות מהציבור, פעילות שכיום אינו רשאי לבצע מאחר ולא קיבל היתר לכך מהפיקוח על הבנקים בטורקיה.

ההרעה ביחסי טורקיה-ישראל בעקבות "עופרת יצוקה" לא מהווה בפועלים מקור לדאגה. בבנק סבורים כי "טורקיה היא שוק מעניין ובטווח ארוך אין שם סיכון". יצוין כי מניות המיעוט בפוזיטיף (35%) נמצאות בידי בעל השליטה הקודם בבנק, הליט צ'ינגלולו המקורב למפלגת השלטון בטורקיה.

בכיר בהפועלים הבהיר כי האסטרטגיה של בנק הפועלים בחו"ל בשנים הקרובות לא תכלול כניסה לפעילות במדינות נוספות אלא העמקת והרחבת הנוכחות במדינות בהן הבנק פעיל ומחזיק שלוחה. עם מדינות אלו נמנות שוויץ וטורקיה. הפועלים נסוג בחודשים האחרונים מכוונותיו לרכוש בנקים ברוסיה ובאוקראינה, גם עקב התנגדות בנק ישראל. יו"ר הפועלים הוא דני דנקנר.

השלוחה הטורקית של בנק מילניום החלה את פעילותה ב-2003. לבנק, העוסק בעיקר בבנקאות קמעונאית ועסקים קטנים 16 סניפים, כאשר 12 סניפים נמצאים באיסטנבול ועוד שלושה באנקרה. הבנק מתמחה גם בייעוץ פנסיוני.

פוזיטיף סיים את תשעת החודשים הראשונים של 2008 עם רווח של 18 מיליון דולר, עלייה של 6% בהשוואה לתקופה המקבילה. ייסוף השקל גרם לכך שתרומת פוזיטיף לרווחי הפועלים היתה שלילית בסך 52 מיליון שקל. השקעת בנק הפועלים בפוזיטיף עד כה הסתכמה ב-964 מיליון שקל.