ציפי לבני מובילה לראשות הממשלה על-פי כל המדגמים; במקום השני הליכוד, ישראל ביתנו שלישי; מטה נתניהו: "הוא ראש הממשלה הבא"

(עדכונים שוטפים) [בחירות 2009 - כל החדשות, הסקרים והעדכונים] ; ממדגם חדשות ערוץ 2 עולה כי לקדימה 29 מנדטים ; במקום השני סיעת הליכוד עם 27 מנדטים ; ישראל ביתנו עם 15 מנדטים ומפלגת העבודה עם 13 מנדטים ; גוש הימין מונה 64 מנדטים והשמאל 56 מנדטים ; מטה לבני: "יש לחכות לתוצאות האמת" ; ראשי הסיעות ממתינים להודעת נשיא המדינה ; אחוז ההצבעה - 65.2%

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

ממדגם חדשות ערוץ 2 שנערך על ידי הדוקטור מינה צמח ממכון דחף עולה כי הזוכה הגדול בבחירות לכנסת ה-18 היא ציפי לבני עם 29 מנדטים. לאחריה הליכוד עם 27 מנדטים. ישראל ביתנו עם 15 מנדטים ומפלגת העבודה עם 13 מנדטים.

במקום החמישי ממוקמת סיעת ש"ס עם 10 מנדטים, יהדות התורה עם 5 מנדטים, התנועה החדשה מרצ עם 4 מנדטים, הבית היהודי-מפד"ל החדשה עם 4 מנדטים, - חד"ש עם 4 מנדטים, האיחוד הלאומי עם 3 מנדטים, רע"מ-תע"ל עם 3 מנדטים ובל"ד עם 3 מנדטים .

יהדות התורה עם 5 מנדטים, מרצ עם 4 מנדטים, האיחוד הלאומי עם 4 מנדטים, חד"ש עם 4 מנדטים, רע"ם עם שלושה, בל"ד עם שלושה.

בסך הכל גוש הימין מונה 64 מנדטים וגוש השמאל 56 מנדטים.

סקר ערוץ 2

על פי ערוץ 10 וערוץ 1, קדימה זכתה ב-30 מנדטים והליכוד זכה ב-28 מנדטים, ישראל ביתנו בערוץ 10 זכתה ב-15 מנדטים ובערוץ 1 ב-14 מנדטים. ש"ס קיבלה בשני הערוצים 9 מנדטים.

מפלגת הגמלאים, כמו גם עלה ירוק והירוקים-מימד לא נכנסו לכנסת.

אייל ארד אמר: "ציפי לבני תקים ממשלה עם כל מי שיהיה מוכן להסכים לעקרונות היסוד שלה. אנו מחכים לתוצאות האמת".

ממטה נתניהו נמסר: "בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה הבא". דן מרידור אמר: "הנשיא לא צריך לנחש - הוא הטיל על לבני להקים ממשלה והיא נכשלה. אין ספק שנתניהו יקים ממשלה".

חיים אורון, יו"ר התנועה החדשה מרצ, אמר: "אנחנו נבחן מדוע הגענו לתוצאה כזו. אני רוצה להודות לכל אלו שעבדו ימים כלילות בתקופה האחרונה".

מייד לאחר פרסום תוצאות האמת יצטרך נשיא המדינה, שמעון פרס, להטיל את מהלך הרכבת הממשלה על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקמת ממשלה. לאו דווקא מדובר על הסיעה הגדולה ביותר.

סקר ערוץ 10 סקר ערוץ 1 סקר ערוץ 2 המפלגה
30 30 29 קדימה
28 28 27 הליכוד
15 14 15 ישראל ביתנו
13 13 13 העבודה
9 9 10 ש"ס
5 5 5 יהדות התורה
4 5 4 מרצ החדשה
4 4 4 הבית היהודי
4 4 4 חד"ש
3 3 3 האיחוד הלאומי
2 3 3 בל"ד
3 2 3 רע"מ-תע"ל
120 120 120

מהלך ההצבעה לאורך היום

לא בכל יום יכול כל אזרח להיות חלק, אולי קטן - אבל משמעותי, בתהליך הדמוקרטי. היום (ג') יכולים להצביע 5,278,985 בעלי זכות בחירה, ברשימה שלדעתם צריכה להרכיב את כנסת ישראל ה-18.

אזרחי ישראל הוזמנו ל-9,263 קלפיות ברחבי הארץ. 1,319 מתוכן הוגדרו על ידי ועדת הבחירות המרכזית כ"נגישות למוגבלים בניידות". 194 מתוכן מוצבות בבתי חולים, 56 בבתי סוהר ובתי מעצר ו-92 בנציגויות ישראל בחו"ל. השנה השקיעה ועדת הבחירות המרכזית בהליך הבחירות לכנסת 206.8 מיליון שקל.

הקלפיות פתוחות מהשעה 7:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בלילה. ביישובים קטנים שבהם לא יותר מ-350 מצביעים, יפעלו הקלפיות מ-8:00 בבוקר ועד 20:00 בלילה. המחכים בתור להצבעה יורשו להצביע עד נעילת הקלפיות.

נכון לשעה 20:00, אחוז ההצבעה בבחירות עומד על כ-60%, נתון גבוה יחסית לבחירות הקודמות כשבבחירות 2006 אחוז ההצבעה עמד על 47% בלבד עד שעה זו. בבחירות האחרונות בשנת 2006 עמד אחוז ההצבעה הכולל והסופי על כ-63.5%.

יו"ר ועדת הבחירות השופט אליעזר ריבלין אמר הערב כי אם הקצב יימשך כך ייתכן שיגיעו ל-70% מצביעים. בסופו של דבר הצביעו היום 65.2%.

ההערכות במערכת הפוליטית היא שאחוז הצבעה גבוה משרת את המפלגות הגדולות באופן מסורתי - קדימה, ליכוד ועבודה. הקהלים של המפלגות האלה נתפסים בדרך כלל כקהלים אדישים שפחות חשוב להם לעשות את המאמץ ולהגיע לקלפי. המפלגות הסקטוריאליות-אידאולוגיות שלרוב מביאות אחוז גבוה לקלפי עלולות להיפגע מאחוז הצבעה כללי גבוה בקרב הציבור.

ההערכה היא כי התחזקותו של ליברמן שהובילה גם לצמצום פערים בין בנימין נתניהו וציפי לבני, הוסיפה עניין רב לבחירות עלול להתטא באחוז ההצבעה. כשהתוצאות נראות פתאום פחות "סגורות מראש" המצביעים כנראה מרגישים שיש להם השפעה.

גם המועמדים מממשים את זכותם

רוב יושבי הראש של המפלגות כבר הספיקו למלא הבוקר את חלקם בתהליך הדמוקרטי, ביניהם בנימין נתניהו, ציפי לבני, אהוד ברק, אביגדור ליברמן וחיים אורון (ג'ומס).

יו"ר קדימה, שרת החוץ ציפי לבני, צעדה ברגל אל עבר הקלפי הסמוכה לביתה שברמת-החייל בתל-אביב. "עשיתי מה שהייתי רוצה שכל אזרח במדינת ישראל יעשה. גשם, לא גשם - עומדים בקלפי מאחורי פרגוד, עוצמים עיניים, וחושבים לא מתוך פחד, לא מתוך ייאוש - מה רוצים להרגיש עם היוודע התוצאות", אמרה לבני. "אסור לאזרחי ישראל לוותר על ההזדמנות להשתתף בבחירות לכנסת. "אני עשיתי את מה שהייתי רוצה שכל אזרח בישראל יעשה", הוסיפה.

יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, ורעייתו שרה, הצביעו בקלפי בשכונת רחביה בירושלים. "ההרגשה טובה מאוד. העם רוצה שינוי, ויבחר לעשות זאת היום", נתניהו, לדבריו, "זה היום שבו נדאג לילדים של כולנו. הרוב בעם רוצה שינוי, ללכת בדרך של ביטחון ותקווה. כל מי שרוצה ללכת בדרך חדשה צריך להצביע ליכוד, כדי להגיע להכרעה ברורה".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הצביע ביישוב נוקדים עם רעייתו וביקש "לקרוא לכל אזרחי מדינת ישראל, הנוצרים, המוסלמים, והיהודים, לבוא ולהצביע". לדבריו, "המערכת הפוליטית זקוקה להכרעה". ליברמן הוסיף כי "מי שעקב אחרי מערכת הבחירות הזאת, הבין שיש מפלגה אחת שיודעת לעבוד". יו"ר ישראל ביתנו הביע ביטחון כי המצביעים "יבואו להצביע גם בסופת הוריקן".

יו"ר העבודה, שר הביטחון אהוד ברק, הצביע סמוך לביתו שבתל אביב. "היום הזה הוא יום הבוחר, אזרחים מנקים את הראש מכל הספינים והתעמולה ושואלים על מי או על מה אני יכול לסמוך, אני בטוח שמהיום הזה נצא חזקים ומחוזקים עבור ציבור האנשים שחושב שרק עבודה חזקה יכולה להיות אלטרנטיבה לימין", אמר ברק. "נדמה שבמדינת ישראל הליכוד ונתניהו הם ימין, ישראל ביתנו וליברמן הם ימין ואפילו קדימה ולבני הם שני שליש ימין. אי אפשר לדעת לאן הם ילכו אחרי הבחירות. זה חולות נודדים, מפלגה שאי אפשר לדעת לאן היא ואנשיה ילכו יום אחרי הבחירות. אני קורא לאנשים לחזור הביתה למפלגת העבודה", הוסיף.

גם יו"ר ש"ס ומנהיגה הרוחני של המפלגה, ומי שתקף את ליברמן בימים האחרונים, הרב עובדיה יוסף, שלשלו את הפתק הנכון בקלפי. הם עשו את זה בבית הספר נעם בנות, בשכונת קריית משה בירושלים.

ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, מילא אף הוא את חובתו האזרחית בקלפי הסמוכה לביתו בירושלים. "אני לא בטוח שתעמולת בחירות מותרת בתוך הקלפי, אבל אני הצבעתי לקדימה ולציפי לבני", אמר אולמרט.

בתל אביב הצביע ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהודה כי הצביע "אמת" (מפלגת העבודה). "אני מקווה שהגשם לא יפריע לאנשים להצביע", אמר לאחר ההצבעה.

המפלגות מתגברות את מערך ההסעות

במפלגות חוששים שמזג האוויר הסגרירי, ישאיר בוחרים פוטנציאליים רבים מתחת לשמיכה. חלק מהמפלגות מיהרו והדפיסו את שמם על מטריות ושלחו פעילים להביא את המצביעים לקלפיות בליווי אישי. בש"ס ובישראל ביתנו חיזקו משמעותית את מערך ההסעות. יותר מכוניות ונהגים גוייסו על מנת לוודא שלא יהיה מצביע אחד שלהם שלא יגיע לקלפי בגלל הגשמים. בש"ס אף העבירו הנחיה למערך ההסעות להצטייד במטריות שישמשו את המצביעים.

גם בליכוד לא לוקחים סיכונים. "ייתכן שאם יהיה גשום במיוחד, נשנה את סדרי העדיפויות המידיים שלנו, ונעביר משאבים שנועדו בתחילה לממריצים ביום הבחירות, לתגבור של מערך ההסעות", אומר ח"כ רובי רבלין. "אנו עוקבים כל העת אחר המתרחש באמצעות סניפי הליכוד ברחבי הארץ".

המשטרה הכריעה: פעיל הימין ברוך מרזל לא יוכל להיכנס הבוקר לאום אל פחם

ברגע האחרון, המשטרה החליטה: פעיל הימין ברוך מרזל לא יוכל להיכנס הבוקר לאום אל פחם, זאת מחשש להפרות סדר כבדות בעיר הצפונית. הפרות סדר ראשונות כבר נרשמו בעיר, כאשר עשרות תושבים הגיעו לכניסה לעיר והפגינו כנגד מרזל.

"עקב ידיעות מודיעיניות על חשש כבד לשלום הציבור ועל מנת לאפשר את קיומן של הבחירות באופן תקין וללא הפרת סדר", נמסר הבוקר מהמחוז הצפוני של המשטרה, "החליט מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון קורן, שלא לאפשר את כניסתו של ברוך מרזל לאום אל פחם".

מרזל עוכב הבוקר לחקירה, קילומטרים ספורים מהכניסה לעיר. בכוונתו של ח"כ אריה אלדד להגיע בזמן הקרוב במקום מרזל לכהן כיו"ר הקלפי של האיחוד הלאומי בעיר. לאחר שעוכב על ידי המשטרה אמר מרזל "עברתי את כל המחסומים ואז התלבשו עליי, ועכשיו אני מחכה בצומת ברקאי, בכניסה לוואדי ערה. לפרופסור אלדד יש חסינות, אז נראה מה יקרה".

"נכתבתי מלכתחילה כמחליף של מרזל בקלפי", אמר ח"כ אלדד. "אני חושש מאוד שישראל נכנעת למתפרעים".

התושבים, חלקם פעילי התנועה האיסלאמית, קראו קריאות כנגד השוטרים הרבים הפרוסים בעיר וצעקו "מדינת משטרה". הם ניסו לחסום את הכניסה לעיר, אך פוזרו במהרה. מרזל כבר הספיק לשלוח הבוקר מספר "שליחים", כדי לבדוק את המצב בעיר, אך התושבים מנעו את כניסתם.

כוננות ביטחונית

במשטרת ישראל נערכו בכוחות נרחבים לקראת הגעתם של מיליונים לקלפיות. ביום הבחירות נפרסו כ- 16 אלף שוטרים, קצינים, לוחמי מג"ב בסדיר ובמילואים ועוד כ-2,500 מתנדבים ו-4,500 מאבטחים בקלפיות הפזורות בכל חלקי הארץ.

"ביום הבחירות לראשות הממשלה תפקידה של המשטרה לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל לממש את הזכות הדמוקרטית שלו להצביע לנבחריו, לפיכך המשטרה, בסיוע כוחות נוספים, נערכת לשמירה על הביטחון השוטף, החוק, הסדר והתנועה ותפעל למימוש הליך בחירות תקין לקראת יום הבחירות, ביום הבחירות וביום שאחרי", אמר מפכ"ל המשטרה, דודי כהן, בתום הצגת התוכניות לבחירות 2009.

במשטרה הקימו חמ"ל מיוחד בו ירוכז כל המידע מכל אתרי הבחירות - הזיופים, דיווחי התנועה, הפרות הסדר ועוד.

על פי החלטת שר הביטחון ובהתאם להערכת המצב מוטל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון. במהלך הסגר יותר מעבר רק במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בכפוף לאישור המינהל האזרחי. הסגר יוסר ביום שלישי בחצות.

מזג האוויר לא ממש האיר פנים ליום בחירות. החזאים צופים סערה עם גשמים, רוחות ואפילו שלג בחרמון. החורף הקצר ייפרד מאיתנו ביום רביעי, אם הגעת תוצאות האמת.

ליברמן זכה לעניין מיוחד בקרב הגולשים בויקיפדיה

מנתוני הצפייה בערכי ויקיפדיה העברית מהשבועיים האחרונים, בחתך הערכים הקשורים למערכת הבחירות הנוכחית, אין הפתעה מיוחדת. ליברמן זכה לעניין מיוחד בקרב הגולשים. בשבועיים האחרונים 17,377 גולשים קראו את הערך אודות אביגדור ליברמן, 10,773 את הערך על בנימין נתניהו והערך על ציפי לבני זכה ל 10,566 קריאות. אהוד ברק מזדחל במקום השישי עם פחות מ-8000 אלף כניסות, כאשר הערך אודות הליכוד ו"הבחירות לכנסת השמונה עשר" מקדימים אותו. עוד בולטים ברשימה הם אריאל שרון ואהוד אולמרט עם כ-3000 צפיות כל אחד.

מערכת הבחירות, כמו כל אירוע רגיש, אופיינה בניסיונות רבים להטות את הערכים. בשבועות האחרונים נאלצו המתנדבים העוקבים ומפקחים אחר העריכות באתר, לבטל עריכות רבות של תומכים ומתנגדים, אך המתמודדים לא מסתפקים רק בניסיונות עריכה. מספר פניות הגיעו בחודש החולף לעמותת ויקימדיה ישראל מיועצים פרלמנטרים שביקשו להסיר או להוסיף מידע לערכים.

ליועצים הובהר כי הערכים נכתבים על ידי המתנדבים העורכים ואין התערבות בתוכנם ואם לטענתם קיים מידע שגוי, יספקו מקורות שיסתרו טענות אלה. מיותר לציין שרוב היועצים נעלמו כאשר התבקשו להביא מקורות.