גייתנר: התכנית המקיפה לתמיכה בכלכלה תגיע עד ל-2 טריליון דולר; "התוכנית תעלה הרבה, תארך זמן וטומנת בחובה סיכונים"

שר האוצר האמריקני: "ברגעים אלו, חלקים מרכזיים במערכת הפיננסית שלנו פגועים", "המערכת הפיננסית מתפקדת כעת כנגד ההתאוששות וזוהי דינמיקה מסוכנת אותה אנו צריכים לשנות"

ממשל אובמה מבטיח היום (ג') לעשות מאמצים אגרסיביים במאבקו במשבר הפיננסי הקשה ביותר מזה שבעה עשורים, הממשל חשף שתי תוכניות אשר מרכיבות את "התוכנית המקיפה לייצוב פיננסי" אשר היקפן עשוי להגיע לעד 2 טריליון דולר. התכנית היא מתכון לרה-ארגון במערכת הפיננסית. היא מתווה קוי יסוד חדשים לחילוץ בנקים שנקלעו לקשיים וקובעת כללי התנהלות תאגידית של בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים, עם דגש חזק על שקיפות, חובת נשיאה באחריות וריסון תגמולי בכירים.

התוכנית המקיפה מורכבת מתוכנית אחת שמטרתה הינה הקמה של קרן השקעות משולבת של המגזר הפרטי והציבורי (האוצר בשיתוף עם סוכנויות פדרליות נוספות) המיועדת לרכישת נכסים בעייתיים של הבנקים שהיקפה יחל ב- 500 מיליארד דולר ועשוי להתרחב עד לטריליון דולר.

התוכנית השניה הינה יוזמת הלוואות לצרכנים פרטיים ולחברות שנועדה להקל על מחנק האשראי והיא מהווה שיתוף פעולה בין ה'פד' אשר יפעיל אותה באמצעות תוכנית הנקראת TALF שהושקה בנובמבר אך טרם החלה לפעול, ותגובה בערבויות האוצר אשר יופנו אליה מהתוכנית הראשונה של האוצר עוד מימיו של הנרי פולסון, הניקראת TARP, היום אישר ה'פד' כי תוכנית ההלוואות TALF תורחב מסך של 200 מיליארד דולר לסך של עד טריליון דולר נוספים. בכך מסתכמת התוכנית המקיפה של האוצר וה'פד' בעלות כוללת של עד 2 טריליון דולר.

עם פירסום היקף התכנית ודבריו החמורים של שר האוצר, החריפו הירידות במדדים המובילים בוול סטריט והדאו ג'ונס נפל ביותר מ-300 נקודות אל מתחת לרמה של 8,000 נק'.

שר האוצר, גייתנר: "התוכנית המקיפה תעלה הרבה כסף, תארך הרבה זמן וטומנת בחובה סיכונים". "אם לא נחדש את זרימת האשראי, אם לא נתקן את המערכת הפיננסית, המיתון יעמיק ויימשך זמן רב יותר, וייגרם נזק רב יותר למשפחות ולעסקים ברחבי ארה"ב", אמר גייתנר בנאום במשרד האוצר בוושינגטון. "הבנקים הם חלק חיוני של המערכת... הם מספקים את ההון והאשראי למשק, אבל בשלב זה חלק מהמערכת הפיננסית פגום ויש לתקנו".

התוכנית המקיפה תחל בקרוב, אמר הערב שר האוצר. גייתנר ציין בנאומו "אני רוצה את מאזניהם של הבנקים נקיים יותר וחזקים יותר". והוסיף, "על הבנקים לעבור מבחנים מקיפים לבחינת רמת הלחץ בו הם מצויים". שר האוצר, טימותי גייתנר אמר היום בנאומו כי התוכנית החדשה תביא את העוצמה המלאה של הממשל הפדראלי לשיתוף פעולה עם הסקטור הפרטי. "ברגעים אלו, חלקים מרכזיים במערכת הפיננסית שלנו פגועים" אמר גייתנר בעת חשיפת התוכנית "במקום להאיץ את ההתאוששות, המערכת הפיננסית מתפקדת כעת כנגד ההתאוששות וזוהי דינמיקה מסוכנת אותה אנו צריכים לשנות".

גייתנר מנה ארבעה רכיבים מרכזיים בתכנית הייצוב הפיננסי:

• הקמת "קרן ציבורית פרטית להשקעות", שתספק מימון לרכישת נכסים רעילים. נכסים אלה מעיקים על הבנקים ומכבידים על יכולתם לפתוח את ברזי האשראי. מדובר למעשה ב"בנק רע", מוסד לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות רעות, כדי לשחרר את מאזני הבנקים ולאפשר להם לחדש מתן אשראי ללווים עסקיים ופרטיים. לפי התכנית, ירכוש "הבנק הרע" את הנכסים הרעילים, במימון פדרל ריזרב, וימנף רכישות של נכסים כאלה ע"י משקיעים פרטיים בגיבוי ערבויות של התאגיד הפדרלי לביטוח פקדונות (FDIC).

• רגולטורים פדרליים יכוננו, בפעם הראשונה, מערכת תקנים אחידה שתסייע לנקות ולחזק את הבנקים, "כדי לייצב את המערכת ולחדש את אמון השווקים". הרגולטורים יערכו "מבחני מאמץ" כדי לוודא שהבנקים הגדולים בארה"ב יוכלו לעמוד בלחצים שיוצרת כלכלה במצב של ירידה. בנקים שיהיו זקוקים לכך יקבלו "כריות הון לבלימת זעזועים" כדי שיוכלו להוסיף ולספק אשראי למשפחות ולעסקים, עד שיעלה בידי בנקים אלה למשוך הון ממקורות פרטיים.

• פדרל ריזרב ומשרד האוצר ישיקו מיזם משותף להפשרת שוק האשראי לצרכנים. הכוונה היא להקציב עד טריליון דולר כדי להתניע מחדש מתן הלוואות מסחריות, הלוואות לסטודנטים, הלוואות לרכישות רכב ואשראי מסוגים אחרים. המיזם אמור להקטין את עלויות האשראי ל"לווים אחראיים".

• במאמץ למנוע את מגיפת עיקולי הבתים ולבלום המשך ההידרדרות בשוק הנדל"ן למגורים, יקציבו משרד האוצר ופדרל ריזרב 50 מיליארד דולר במטרה לסייע לבעלי בשכנתאות שאינם יכולים לעמוד בהתחייבויתיהם. משרד האוצר ייזום ויקבע קווים מנחים שיאפשרו ללווים לנהל מו"מ עם המלווים לקביעת תנאים חדשים להחזר ההלוואות או למחזור המשכנתאות שלהם. בנקים שיקבלו סיוע פדרלי יחויבו להשתתף בתכניות להקלת מצוקתם של בעלי משכנתאות. גייתנר הדגיש, כי מתן גישה למקורות הון פדרליים אינו פריווילגיה אלא זכות שמותנית בנשיאת אחריות ובקיום תנאים נוקשים. "אנו צריכים לחזור ולזכות באמון הציבור ולהוכיח שאלה שלא היו אחראים למשבר הנוכחי יישאו בנטל קטן יותר מאלה שגרמו לו", אמר שר האוצר.

גייתנר מנה ארבעה רכיבים לתכנית להגברת האמון הציבורי, להגדלת השקיפות ולהגנה על משלמי המיסים:

• אתר אינטרנט חדש, FinancialStability.gov, יספק לציבור מידע על ניתוב ההון הפדרלי והאם הזרמתו פועלת כמתוכנן: היעדים שאליהם מופנים כספיהם של משלמי המיסים והאם הכספים אכן תורמים לייצוב המערכת הפיננסית ולמתן הלוואות חדשות.

• הבנקים יחויבו להראות כיצד הסיוע הפדרלי שקיבלו תורם להרחבת האשראי שהם מספקים לצרכנים וכיצד בדעתם להשתמש בכספי הסיוע.

• הבנקים יחויבו להגביל מתן דיווידנדים, רכישה של מניותיהם מהציבור ורכישות של מוסדות פיננסיים אחרים כדי להוכיח שכל הסיוע שקיבלו הוקדש רק למטרה אחת: הגדלת האשרי לצרכנים.

• הבנקים יחויבו להגביל את תגמולי הבכירים ואת המצנחים המוזהבים שלהם. הם יחויבו לדווח על על "הוצאות לצרכי מותרות" כדי שהציבור ידע במי לתלות את האחריות לחריגות.

"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול, כי גייתנר התנגד להמלצות יועציו הבכירים של אובמה להקשיח את היחס לבנקים ודעתו אכן התקבלה. גייתנר חשש שתכנית היצוב הפיננסי תיכשל אם יתברר שלממשל יש מעורבות עמוקה מדי בניהול הבנקים שלהם הוא מושיט סיוע. ההגבלות על הבנקים הן כנראה גרסה מרוככת של דרישות יועצי אובמה.