המופלאות: מי הן שש החברות שיצלחו את המשבר בשלום?

יובנק פירסם עבודת מחקר ובה הוא מסמן את חברות הענק הכל-אמריקניות שייצאו מהמצב חזקות ומחוזקות

המשבר הכלכלי החריף שפוקד את הכלכלה הגלובלית הפך את שוק המניות למוקצה מחמת פחד. גם ותיקי שוק ההון, שהתמודדו עם משבר או שניים, מתקשים לקבוע מתי כדאי יהיה לחזור לשוק, ובעיקר באילו מניות כדאי להשקיע.

ההרעה הנוכחית בעסקי החברות וזו שעוד צפויה, המומנטום השלילי בשווקים והתשואה הגבוהה הטמונה באלטרנטיבות הסולידיות יותר - כל אלה הורידו משמעותית את אטרקטיביות ההשקעה באפיק המנייתי.

ובכל זאת, השקעה במניות היא לרוב השקעה לטווח ארוך, ומשקיעים בעלי אורך הרוח המתאים יוכלו לראות פירות מהשקעותיהם באפיק המנייתי בעוד מספר שנים - במיוחד אם ישקיעו היום, כשמחירי המניות ירדו משמעותית והן נסחרות במכפילי רווח נמוכים היסטורית.

חשוב להדגיש כי אין כאן כל הבטחה שנקודת השפל בשווקים מאחורינו, ויש להניח שעוד נכונו לשוק טלטלות. אך יש חברות שיצאו מהמשבר חזקות יותר ויציבות יותר.

בנסיבות המשבר הכלכלי, היום - יותר מתמיד - חשובה בחירה קפדנית של מניות. על המשקיעים לברור היטב את החברות האיכותיות משאר החברות, תוך העדפת חברות גדולות, ותיקות ומובילות בתחומן, וכאלה שנראה שעסקיהן יציבים, לא נפגעו מהמשבר, ולכן הירידה במחיר הופכת אותן להזדמנות.

אריאל קורינלדי, אנליסט ראשי במחלקת המחקר של יובנק, מסמן את הפרמטרים החשבונאיים אותם על המשקיעים לחפש: "תשואה להון גבוהה ועקבית, צמיחה עקבית בהכנסות וברווחיות, חוב נמוך, תזרים תפעולי גבוה וחיובי לאורך זמן השווה לרווח נקי, וכמובן - תמחור סביר. אלה הפרמטרים שאנחנו מחפשים", הוא אומר.

קורינלדי מסמן 6 חברות אמריקניות ותיקות, בעלות מותג חזק ומובילות בתחומן, שכבר חוו מספר מחזורים עסקיים בחייהן.

"החברות האלו נפגעו וימשיכו להיפגע מהמשבר הכלכלי הנוכחי", הוא אומר. "אך יחד עם זאת, הן נסחרות במכפילים נמוכים משמעותית ביחס למכפילים ההיסטוריים שלהן".

1. קוקה-קולה

סביר להניח שאין אדם בעולם שלא מכיר את קוקה-קולה (סימול: KO), שמייצרת מפיצה ומשווקת תרכיזים וסירופים למשקאות קלים. החברה מוכרת את התרכיזים והסירופים לחברות מורשות העוסקות בביקבוק (Bottling), לסיטונאים ולקמעונאים שונים.

קורינלדי מציין כי להערכת החברה ב-2007 מוצריה נהנו מנתח שוק של כ-10% משוק המשקאות הלא-אלכוהוליים העולמי.

לאורך כל שנות פעילותה, החברה הציגה תוצאות מצוינות, טוען קורינלדי. שולי הרווח התפעולי והנקי שלה ב-12 החודשים האחרונים עמדו על 25.5% ו-18.8%, בהתאמה. שולי הרווח התפעולי והנקי הממוצעים ב-20 השנים האחרונות היו 23.5% ו-17.5%, בהתאמה.

התשואה להון הממוצעת של החברה במשך 20 השנים האחרונות עמדה על כ-40%, ובשנים האחרונות ירדה לכ-30%. יחס החוב להון העצמי של החברה הוא 0.5, ובקופתה שוכבים כ-8 מיליארד דולר במזומן, מול חוב של 11.5 מיליארד דולר.

התזרים התפעולי הנקי השנתי, בניכוי השקעות ברכוש קבוע, הוא למעלה מ-2 מיליארד דולר.

בנוסף, מציין קורינלדי, קוקה קולה מחלקת דיבידנד בסך 1.52 דולר למניה, שמשקף תשואת דיבידנד של 3.4%.

"לאורך ההיסטוריה קוקה קולה הוכיחה את יכולות הצמיחה שלה, רווחיות ותשואה להון גבוהים, גם בתקופות מיתון. היא נסחרת במכפיל נמוך מהממוצע ההיסטורי שלה, ולכן זו הזדמנות להשקיע בחברה מצוינת הנסחרת במחיר הוגן", הוא מסכם.

2. ג'ונסון & ג'ונסון

חברת הפארמה הענקית (סימול: JNJ) מתמחה בשלושה סגמנטים עיקריים: חטיבת התרופות, הגדולה מבין חטיבותיה, שאחראית על מחקר, פיתוח ושיווק תרופות; חטיבת המכשירים הרפואיים; וחטיבת הצרכנות, שכוללת מוצרי טיפוח, היגיינה ובריאות.

"מדובר בחברה איכותית, שהציגה תוצאות חזקות במהלך השנים, עם שולי רווח תפעולי ונקי של 20.6% ו-15, בהתאמה ב-20 השנים האחרונות, לצד תשואה להון ממוצעת של 27%", אומר קורינלדי.

יחס החוב להון של החברה עומד על 0.32, והיא מחזיקה בעודף מזומנים של 160 מיליון דולר.

בארבעת הרבעונים האחרונים עמדה תשואת הדיבידנד על 3.2%, לאחר שהחברה חילקה דיבידנד של 1.795 דולר למניה.

ומה לגבי 2009? קורינלדי מזכיר שג'ונסון & ג'ונסון הודיעה לאחרונה כי הסביבה העסקית הנוכחית מאתגרת מאוד והיא מצפה לצמיחה אפסית השנה ולרווח למניה של כ-4.5 דולרים, נמוך במקצת מהרווח אשתקד.

החברה צפויה השנה להתרכז בקיצוץ בבסיס ההוצאות, השקעה בפרויקטים מועדפים, המשך השקעה בפיתוח מוצרים חדשים ובפעילותה בשווקים המתעוררים.

"אנחנו מאמינים שמדובר בחברה חזקה ומצוינת, בעלת מגוון רחב של מוצרים ופעילויות, שתמשיך להוביל בתחומי פעילותה ואף תצא מחוזקת מהמשבר", מסכם קורינלדי.

3. 3M

3M היא תאגיד גלובלי שפעיל במגוון תחומים, ובעיקר מוצרים למשרד ולבית וכן לתחום הבריאות. החברה קמה ב-1902 והיא פועלת כיום ב-60 מדינות, כש-63% מהכנסותיה נובעות מחוץ לארה"ב.

"3M הצליחה להציג תוצאות חזקות במהלך השנים והתבססה כחברה איכותית", אומר קורינלדי. החברה השיגה שולי רווח תפעולי ונקי ממוצעים של 18.4% ו-11.7% במשך 20 שנים, ותשואה להון ממוצעת של כ-26% בתקופה זו. יחס החוב להון של החברה עומד על 0.7, והיא מחזיקה במזומנים בסך 2.2 מיליארד דולר מול חוב בסך 6.7 מיליארד דולר.

לחברה היסטוריה ארוכה של חלוקת דיבידנדים, מאז 1916. במשך 50 שנים ברציפות 3M הגדילה את הדיבידנד השנתי, ובארבעת הרבעונים האחרונים עמדה תשואת הדיבידנד על 3.6%. בתחילת 2007, מציין קורינלדי, החברה החלה בתוכנית דו-שנתית לרכישה חוזרת של מניותיה בהיקף של 7 מיליארד דולר - תוכנית שהוקפאה בינתיים.

"פעילויות החברה מושפעות כמובן מהמשבר הכלכלי, והיא נוקטת אמצעים לשמירה על רמת הרווחיות ותזרים המזומנים החזק שלה", מציין קורינלדי. חלק מהאמצעים האלו כללו פיטורים של כ-1,000 עובדים, צמצום ההשקעה ברכוש קבוע, הורדת ההון החוזר והפסקת תוכנית רכישת המניות.

"מהתוצאות האחרונות של החברה עולה כי ברוב תחומי הפעילות שלה המיתון עדיין לא ניכר, והיא עדיין מציגה צמיחה ותוצאות שיא בהכנסות", אומר קורינלדי.

"למרות הציפיות לשנה לא קלה, 3M מעריכה כי הרווח למניה השנה ינוע בטווח של 4.3-4.7 דולר, שנמוך מהשנתיים האחרונות - אך מראה על חוזק החברה גם בתקופות קשות".

4. ג'נרל אלקטריק

ג'נרל אלקטריק היא קונצרן גלובלי שפועל בקשת רחבה של תחומים שונים מאוד זה מזה, מחשמל ובידור ועד מנועי מטוסים ופיננסים. לחברה פיזור הכנסות גיאוגרפי רחב, כש-50% מהן מגיע מארה"ב ו-23% מאירופה.

שווי המניה ירד ב-70% בשנה האחרונה, בעיקר על רקע פעילות המימון המסחרי והצרכני, בעלי רמת הסיכון הגבוהה. רמת המינוף של החברה גבוהה, ויחס החוב להון עומד על 5.

"למרות שאני לא מקל ראש ברמת המינוף הזו, לדעתנו צריך להסתכל על פרמטרים נוספים, במיוחד מחיר המניה הנוכחי", אומר קורינלדי.

שולי הרווח התפעולי והנקי בממוצע ב-20 השנים האחרונות עמדו על 13.3% ו-9.95%, בהתאמה. התשואה להון הממוצעת הסתכמה ב-20.2%, ותשואת הדיבידנד עמדה בשנה האחרונה על כ-10%.

"השנה הקרובה צפויה להיות לא קלה", אומר קורינלדי. "המיתון ימשיך לפגוע בזרועות הפעילות השונות, ורווחי חטיבות המימון ימשיכו להישחק. עם זאת, החברה מנצלת את המיתון להתייעלות ולהקטנת המינוף, על-ידי הגברת הפוקוס בתזרים ובמזומנים".

לדבריו, ב-GE מאמינים שהפעולות הללו יסייעו לחברה לעבור את התקופה הקשה, והיא תחזור להציג צמיחה דו-ספרתית אחריה. "נראה שמחיר המניה הנוכחי לוקח בחשבון את רמת המינוף הגבוהה ואת ההרעה הצפויה בתוצאות השנה", טוען קורינלדי. הוא מזכיר שהמחיר הנוכחי הוא כמחצית המחיר בו ניתנו אופציות לברקשייר האת'ווי לפני מספר חודשים.

5. ג'נרל דיינמיקס

ג'נרל דיינמיקס (סימול: GD) היא מובילה גלובלית בתחום ההגנה, ומפתחת כלים וציוד לשימוש בים, באוויר וביבשה.

לחברה פורטפוליו רחב בתחומי התעופה, רכבי קרב, נשקים, תחמושות ושירותים נוספים, שמפותחים בארבע חטיבות מרכזיות: איירוספייס, מערכות לחימה, מערכות ימיות ומערכות מידע וטכנולוגיה.

"במקרה זה, השפעת המיתון הכלכלי על החברה נמוכה, בעוד שהסיכונים המרכזיים נובעים מהלקוח העיקרי של החברה - צבא ארה"ב, ומשלום עולמי", אומר קורינלדי.

החברה הציגה שולי רווח תפעולי ונקי ממוצעים של 9.5% ו-7% ב-20 השנים האחרונות, ותשואה על ההון ממוצעת של 19%. יחס החוב להון של החברה הוא 0.4.

ג'נרל דיינמיקס חילקה דיבידנד שנתי של 1.4 דולר בשנה האחרונה, שמשקף תשואת דיבידנד של 2.6%).

"מדובר בהשקעה בחברה סולידית ויציבה, שנסחרת במחיר הוגן ומתאימה לאקלים ההשקעות הנוכחי", מציין קורינלדי.

6. סטנלי וורקס

החברה (סימול: SWK) עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של כלי עבודה, ציוד ופתרונות אבטחה למגזר הפרטי, התעשייתי והמקצועי ברחבי העולם. היא פעולת בשלושה סגמנטים: חטיבת הבנייה וה-DIY (עשה זאת בעצמך), חטיבת האבטחה הביתית וחטיבת המוצרים התעשייתיים.

עיקר פעילות החברה מרוכז בארה"ב, אך יש לה נוכחות רחבה גם בשווקים האירופאיים. משנת 2002 החברה השקיעה כ-2.5 מיליארד דולר ברכישות על מנת לפזר את פעילותה מבחינת קווי המוצר ומבחינה גיאוגרפית.

"מדובר בחברה הרגישה לשינויים מאקרו-כלכליים, ובזמני מיתון קודמים היא דיווחה על שחיקה בשולי הרווחיות שלה", אומר קורינלדי. "עם זאת, היא דאגה לפצות על שחיקה זו בהפחתת עלויות והתייעלות מתמדת, תוך גיוון פעילותה לתחומים משיקים".

הרווחיות התפעולית הממוצעת של החברה ב-20 השנים האחרונות עמדה על 7.9%. התשואה הממוצעת להון עמדה בתקופה זו על כ-16%, ובשנים האחרונות אף התייצבה על 20%. למרות הירידה במכירות אשתקד, החברה הציגה תוצאות יפות עם צמיחה קלה בהכנסות ושולי רווחיות נאים, אומר קורינלדי.

"נתון חשוב נוסף, בעיקר בשנה קשה, הוא התזרים התפעולי הנקי", מציין קורינלדי. "החברה הצליחה לשמור על תזרים בסך של כ-420 מיליון דולר אשתקד. עם זאת, היא צופה המשך ירידה במכירות ופועלת במטרה לצמצם עלויות.

"אני מאמין שיכולת ההנהלה להתמודד עם תקופות של האטה ומיתון כלכלי, ביחד עם העובדה שהיא נסחרת במכפיל נמוך, מהווה הזדמנות השקעה מעניינת".