משגיחי נאמנות עליך ישראל

על 3 דברים תקום ממשלה עם ליברמן, שניים ילבו מחלוקות ישנות ואחד יצית אש נשכחת

הפוליטיקה הישראלית שלא יודעת להחליט בעצמה, העבירה את ההכרעה לגורלה מחובשי הכיפה, מפלגת דגל התורה וחבריה לספסל הישיבה, לאוחז באלה, איווט מטיל המורא שישיב את כוח ההרתעה למדינה.

הפרשנים יכריזו על מהפך, חלקם בתחושת הקלה, בגלל שעלתה בהם תחושת קבס מהמושלים בכיפה, אך עם זאת בפחד, מחשש לתמורה ימנית פשיסטית קיצונית.

ההיסטוריה הפוליטית של ראש מפלגת ישראל ביתנו מראה כי גם לאחר הצטרפותו לקואליציה הוא נע באי שקט על כיסאו בממשלה בכל פעם שההגה סוטה מעט שמאלה, ואף בנושאים אזרחיים פנימיים הוא דעתן.

מה יגרום לאביגדור ליברמן להצטרף לקואליציה של ממשלה ימנית בראשות ביבי נתניהו ומה לממשלת מרכז בראשות ציפי ליבני ואיך יצליח, מי מהם שיזכה להטות את המאזניים ואת ליברמן לטובתו, להשאיר את איווט לקדנציה מלאה?

שלוש נקודות המפתח להצטרפות לקואליציה וסיכום ההשלכות ארוכות הטווח על המדינה:

  1. הכרעת החמאס

    ישראל ביתנו תרצה להכריע את החמאס בכוח צבאי. "עופרת יצוקה" היווה את אקורד הפתיחה בלבד. רק לאחר מיגור החמאס באופן טוטלי תתמוך ישראל ביתנו בקיום דיאלוג עם הפלסטינאים. כל התגרות נוספת של החמאס באמצעות ירי טילים ספורדי, תהווה אמתלה לחיסולו תוך שימוש באמצעים צבאיים רבי עוצמה, מה שיולווה בהרס החברה האזרחית הפלסטינאית בעזה.
    הדבר יגרור ביקורת בין-לאומית ועשוי להביא להסלמה באזור.

  2. נאמנות אזרחית

    ישראל ביתנו תפעל לקידום חוק הנאמנות שיחייב גם את המיעוטים בחברה הישראלית להצהיר נאמנות למדינת ישראל ולעקרונותיה. ביסוס עיקרון לפיו "מי שנאמן יותר מקבל יותר" ייצור קשר בין השירות הצבאי והשירות הלאומי לבין הזכויות הניתנות על ידי ביטוח לאומי.

    חקיקה חד צדדית ללא הידברות עם הערבים הישראלים תגביר את תחושת הניכור בקרבם, דבר שעלול להביא להסלמה ביחסם לישראל. תוכניתו של ליברמן להבטחת רוב יהודי בשטחי המדינה על ידי חילפי שטחים תוסיף עוד שמן למדורה.

  3. הפרדת דת ומדינה

    ישראל ביתנו תפעל להפרדת הדת מהמדינה תוך מימוש חוק "ברית הזוגיות" והוצאת מערך הגיור מידי הרבנות הראשית. ממשלה ימנית או ממשלת מרכז בהשתתפות ליברמן, תידרש לפעול לגישור בלתי אפשרי בין חלקה הדתי-לאומי ו/או הקולות המסורתיים בתוכה לבין מטרותיו של ליברמן, דבר הכרוך בביצוע שינויים מרחיקי לכת באופייה הדתי-חילוני של המדינה.
    שינוי הסטטוס קוו העדין הקיים יחזיר לחברה בישראל מתיחות שהתרופפה באחרונה בין הדתיים לחילוניים.

הצלחת איווט ליברמן בבחירות מרשימה. הקמפיין הצנטרליסטי היה נקודת מפתח חשובה להצלחה זו. כאשר איש אחד מעביר מסרים באופן קוהרנטי ולא באמצעות מספר דוברים כמו במפלגות האחרות מתקבל מסר אחד נטול סתירות, המקבע את מעמדו כמנהיג חזק.

תמונה הפוכה של גישה זו נרשמה בקמפיין מפלגת העבודה, שם אין דין ואין דיין, כל חבר כנסת אמר מה שעלה בדעתו - דבר שטישטש את סדר היום והקשה על הזדהות הבוחרים. התוצאה ניכרה בתוצאות.

לפלורליזם הדמוקרטי ערך בפני עצמו ודיון רב משתתפים מאפשר קבלת החלטות מאוזנת יותר. התנהלות של מפלגה שעל פי מנהיגה יישק כל דבר, אשר תפעל להשלטת פוליטיקה כוחנית לאומנית, מזכירה אחרים שישראל אינה נמנית עליהם.

אורי שרון עוסק בפיתוח עסקי וגיוס הון ומייצג בארץ את קרן הון הסיכון האוסטרית
"Danube Equity" לתגובות:
ecotec.isr@gmail.com