מגוגל ועד נייס: 24 מניות טכנולוגיה למשקיעים סבלניים - דווקא בזמן המשבר

דניאל מירון, אנליסט טכנולוגיה ב-RBC: "מניות הטכנולוגיה יתפקדו טוב יותר משאר השוק כשנראה התייצבות ואור בקצה המנהרה; הסקטור צפוי לנוע בהתאם לשוק, אך כשהפריצה תבוא, היא צפויה להיות מהירה במיוחד"

למשבר הנוכחי אין שום קשר לטכנולוגיה, אבל מניות הטכנולוגיה בכל זאת משלמות את המחיר. ראשית, מפני שכמו כל תעשייה אחרת, גם אליה התגלגל המשבר, שהפך מבועה פיננסית למיתון ריאלי. ושנית, כיוון שמאז התפוצצות בועת ההיי-טק תחום הטכנולוגיה סובל ממיתוג שלילי ומניות הטכנולוגיה נחשבות למסוכנות. וכששנאת הסיכון של המשקיעים עולה הם מדירים מהן רגליים.

האם המשקיעים צודקים? דניאל מירון, אנליסט טכנולוגיה בבנק RBC הקנדי, שותף אסטרטגי של בית ההשקעות תמיר פישמן, מסכים שההשקעה במגזר הטכנולוגי קשורה בטבורה לתנודות בכלכלה העולמית. עם זאת, הוא מאמין שגם היום יש הזדמנויות השקעה במניות הטכנולוגיה, למשקיעים עם אורך נשימה ויכולת להכיל מידה מסוימת של סיכון.

"משבר האשראי וההאטה הכלכלית זלגו, באופן טבעי, לתחום הטכנולוגיה", מסביר מירון, "ולאור זאת ייתכן שביצועי המניות שלהן ימשיכו להזדחל בהשוואה לכלל השוק". את הזחילה הזו מזין הצמצום בהוצאות משקי הבית על מוצרי אלקטרוניקה, כמו מחשבים, טלפונים, מצלמות ונגני מדיה. זאת, בגלל הפגיעה בהכנסה הפנויה שלהם.

גם ארגונים וחברות מצמצמים בתקופה הנוכחית את השקעותיהם, במיוחד הטכנולוגיות, כמו ציוד תקשורת, מחשבים, תוכנה ושירותי מידע. "לכאורה הטכנולוגיה יכולה להגביר את התחרותיות של חברה ולסייע לה לחסוך בעלויות, אך כשהסביבה העסקית נחלשת, חברות מקצצות תחילה ויורדות לפרטים אחר כך", אומר מירון.

נורטל וקימונדה, למשל

שתי עדויות למגמה השלילית בענף הן יצרנית ציוד התקשורת נורטל , וחברת השבבים קימונדה, שפשטו את הרגל. אבל לא צריך ללכת רחוק. "יש דוגמאות יומיומיות יותר, כמו אזהרות הרווח העוקבות של אינטל או המכירות החלשות של מוצרי אלקטרוניקה בעונת החגים, כפי שהשתקפו במכירות של סוני אריקסון", מזכיר מירון.

דו"חות הרבעון הרביעי בחברות רבות מתארים היטב את השפעות המשבר. חברות כמו מיקרוסופט , סאפ ואמדוקס הציגו ביצועים מאכזבים וציפיות להאטה נוספת בהמשך. בחלק מהחברות, הפגיעה בדו"חות הכספיים קשורה בשוק המט"ח, שכיווץ את התמורה הכספית גם אם לא הייתה ירידה במכירות.

הביצועים החלשים צפויים להיגרר גם לרבעונים הבאים, אומר מירון, אך הציפיות האלה כבר מגולמות במידה רבה בתחזיות האנליסטים ובהנחות העבודה של המשקיעים. "אנחנו מאמינים שהתמחור הנמוך בשוק, כולל במניות הטכנולוגיה, משקף את המשך החולשה במידה רבה, לאור מכפילי הרווח שנעים סביב 8-12 בדרך כלל, ביחס לתחזיות מונמכות ממילא", הוא מציין.

למרות האווירה הדובית ובגלל התמחור הנוח, מירון סבור שהתפאורה הנוכחית מתאימה להשקעה. "השאלה הגדולה היום היא שאלת אורכו ועומקו של המשבר הכלכלי, ואיך תכתיב זירת המאקרו את המשך הדרך לביצועי מניות הטכנולוגיה", הוא אומר.

"הדעה הרווחת היא שהצעדים המוניטריים והפיסקליים שנקטו ממשלים ברחבי העולם ימנעו את קריסת המערכת הפיננסית, והם יוכלו לחלץ את הכלכלה הגלובלית ממיתון במהלך השנה הקרובה. אם כך יקרה, ייתכן שהביצועים העסקיים יגיעו לתחתית במחצית הראשונה של 2009, והשוק יוכל להסתכל בתקווה למחצית שנייה טובה יותר".

למרות זאת, מטבע הדברים, קשה לנבא את התפתחות המשבר הגלובלי וגם התרחיש האופטימי הזה עלול להתבדות.

הפריצה תהיה מהירה במיוחד

בנסיבות שתיארנו, ב-RBC מאמצים גישה שמרנית כלפי הכלכלה ושוק המניות, כולל מניות טכנולוגיה בישראל. סקטור הטכנולוגיה מומלץ, אבל בפריזמה זהירה, שמרנית ודפנסיבית, שבוחרת מניות מובילות אחרי בדיקה מדוקדקת. וכאמור, זו השקעה שמתאימה למשקיעים עם אורך נשימה, סבלנות ונכונות לקחת מידה של סיכון.

"מחזור ההשקעה עדיין תלוי בהתפתחות המשבר הכלכלי, ומניות הטכנולוגיה יתפקדו טוב יותר משאר השוק כשנראה התייצבות ואיזשהו אור בקצה המנהרה", מסביר מירון. עד אז הסקטור צפוי לנוע בהתאם לשוק. אך כשהפריצה תבוא, היא צפויה להיות מהירה במיוחד.

ההמלצה של מירון היא להיצמד לחברות איכותיות המציגות רווחיות יציבה בגלל הכנסות חוזרות ויכולת התאמה של שולי הרווח, מיצוב חזק בתעשייה, הנהלה איכותית, תמחור סביר ומאזן חזק. "בחירת המניות היא המפתח למזעור הסיכונים בסביבה הנוכחית, ופרט ליציבות יש להיצמד לחברות שעשויות לתפקד היטב גם היום", אומר מירון.

הסגמנטים מומלצים לטעמו הם חברות שמפתחות מערכות לפיקוח על מוסדות פיננסיים, חברות בתחומי ההגנה, יישומים לשליטה על תשתיות, מוצרי תקשורת בשווקים מתפתחים וחברות שייהנו מצמצום התחרות בתחומן.

בנוסף, מירון טוען שלחברות עתירות הון רוחני וללא משקולת של השקעות הוניות, יהיה קל יותר להגן על המרווחים שלהן, כמו חברות שירותי תוכנה בהשוואה לחברות שבבים. מיקרוסופט ואינטל, למשל, שתי שחקניות מפתח בתחום המחשבים האישיים: הכנסות מיקרוסופט ברבעון הרביעי נותרו 'שטוחות' והרווחיות התפעולית ירדה בכ-8% ל-36%. "אלו הן צרות של עשירים", אומר מירון. מנגד, ההכנסות של אינטל ירדו ב-23% ורווחיותה התפעולית נחתכה במחצית.

באילו חברות להתמקד?

ככלל, ההעדפה של מירון היא להתמקד בחברות הגדולות והמובילות בתחומן. "עסקיהן נוטים להיות יציבים יותר והן מושכות בדרך כלל יותר עסקים בתקופות משבר בהשוואה לחברות קטנות. לכן יש סיכוי גבוה יותר להישרדותן. גם משקיעים מתקבצים יותר סביבן, תודות לנתוני הבסיס, לשקיפות ולסחירות".

בהערת אגב הוא מוסיף, שלהערכתו המשבר הכלכלי יגביר את תהליכי הקונסולידציה בתעשייה, שהחלה לאחר התפוצצות בועת ההיי-טק - וגם זה רלבנטי למשקיעים.

"חברות טכנולוגיה גדולות עשויות להניב למשקיעים סבלניים תשואה עודפת בשנים הקרובות, כשהסיכון מעט גבוה יותר משאר השוק", אומר מירון. דוגמאות עיקריות לחברות כאלה, שנהנות מתמחור סביר, יכולת ביצוע ומאזן טוב, הן גוגל, סיסקו, IBM, מיקרוסופט, אורקל, HP, נוקיה, ברודקום, EMC ואינטל. חברות ישראליות שעונות על הקריטריונים אלה הן, בין השאר, אמדוקס, נייס וצ'ק פוינט.

שימו לב לקריטריון נוסף: מירון מעדיף מניות של חברות שנוהגות לשלם דיבידנדים, "הן כביטוי לחוסן ולבשלות החברה, והן כתרופה לשיכוך כאבים".

למי שמחפשים שקט במניות דפנסיביות יותר, מירון ממליץ להתמקד בחברות תקשורת מובילות, כמו וריזון וצ'יינה מובייל בחו"ל, או סלקום ופרטנר בארץ, ומוסיף ש"חלק מהחברות האלו אף מניבות תשואת דיבידנד נאה". "סלקום ופרטנר, למשל, מניבות תשואת דיבידנד של 12% ו-10% בהתאמה, שעשויה לפצות על השוק הדובי".

המלצות לחובבי סיכון

כשמסתכלים על מחירי המניות ומכפילי הרווח , נראה שהתמחור נוטה דווקא לטובת החברות הקטנות. אולם מירון מזכיר שפעמים רבות השווי האטרקטיבי לכאורה נובע מצפי להפסדים תפעוליים, עמדת נחיתות בתעשייה או צפי שלילי לתעשייה כולה. עם זאת, משקיע סבלני שמוכן להתמודד עם סיכונים עשוי ליהנות בהמשך הדרך מתשואה חיובית נאה על השקעה במניה, שנסחרת סביב רמת המזומנים שלה.

מירון מדגיש את רמת הסיכון בהשקעה במניות הקטנות, כתוצאה מהסחירות הנמוכה בהן והתנודתיות הגבוהה. גם מנהלי השקעות מוסדיים עשויים להדיר רגליהם ממניות הנישה. אחת הסיבות היא חוק המספרים הגדולים: "ניתן להיווכח בקלות שתוחלת ההשקעה בחברות הגדולות גבוהה יותר, מאחר ותשואת יתר של מספר אחוזים בסיסקו או בגוגל שווה יותר מהכפלה במניות קטנות", מסביר מירון.

פוטנציאל הסיכון מוגבל יותר כשהחברות שומרות על מצבת המזומנים שלהן, אך בשווקים דוביים מחיר זול אינו זרז לעליות, מזכיר מירון. "עם זאת, מין השקעת הון סיכון בסל מניות שנסחרות בשווי סביר ובעמדה טובה בתעשייה, יכולה להעלות את הסיכוי בתיק", הוא מוסיף. בסל כזה מירון היה כולל, בין השאר, את קומברס, אלווריון, 012 סמייל, מלאנוקס, צורן, וולטיר וסרגון. "אלה מניות שיוכלו לספק תשואה גבוהה עם סיכון ספקולטיבי, בשלבים מאוחרים יותר של התאוששות בשוק ההון", מסכם מירון.