אשליה אופטית בניהול התיקים בינואר? הניבו 3.6%-7%

בינואר הבורסה התנתקה מהעולם ופשוט עלתה ; לכן בינואר שם המשחק היה סיכון, ומי שניהל תיק עם רכיב מנייתי גבוה השיג תשואה פנטסטית ; האם זה יימשך?

שנת 2008 לא הייתה פשוטה לתעשיית ניהול התיקים. הירידות החדות בשווקים אילצו אותה למחוק את התשואות החיוביות שהושגו בשנתיים הקודמות. 2009 נפתחת במגמה הפוכה בדיוק, וינואר האיר פנים לתעשיית ניהול התיקים. ממדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון לינואר עולה שהתעשייה הניבה בחודש זה תשואות חיוביות של 3.6% עד 7%, תלוי במסלול ההשקעה.

הסיבה ברורה למדי: ינואר היה חודש חיובי בשוק המקומי, למרות הירידות החדות בעולם. אפשר להניח, והימים הקרובים יוכיחו זאת, שגם אפיקי השקעה נוספים הניבו בינואר תשואות חיוביות באופן חריג.

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון בוחן מדי חודש את ביצועיהם של שבעה מנהלי תיקים מובילים, שמנהלים יחד כ-80% מסך הנכסים בתעשייה. על פי הערכות, תעשיית מנהלי התיקים מגלגלת למעלה מ-60 מיליארד שקל, בניכוי תיקי הגמל שמנוהלים דרכה.

נזכיר כי תיקים מנוהלים נחשבים לאפיק השקעה אלטרנטיבי המיועד למשקיעים אמידים יחסית. ברוב הגופים סף הכניסה המינימלי לניהול תיק השקעות הוא 300 אלף שקל.

את תוצאות הבדיקה - כלומר התשואות שהשיגו מנהלי התיקים - מחלקים בקלי לשישה מסלולי השקעות, לפי גודלו של רכיב המניות בתיקים, החל ממסלול ללא מניות כלל ועד למסלול של 100% מניות.

מעט מניות מעט תשואה

לכן, לא מפתיע כי במקביל לעליות בשוק המקומי הצליחו התיקים בעלי הרכיב המנייתי הגבוה ביותר להניב למשקיעים את התשואות הגבוהות ביותר בינואר. תיקים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר, של עד 100% מניות, הניבו בחודש זה תשואה חיובית של 7%. זאת, נזכיר, לאחר שב-2008 כולה הפסידו התיקים האלה 44.7%.

תיקים שאינם מכילים מניות כלל ונחשבים לסולידיים, הניבו למשקיעים בהם תשואה חיובית נאה במיוחד של 3.6%. את התשואה הזו ניתן לייחס ברובה לעליות בשוק איגרות החוב הקונצרניות. כדי להבין את משמעות העלייה הזו נזכיר שב-2008 כולה הניבו התיקים האלה תשואה של 0.2% בלבד.

בתיקי ההשקעות הפופולריים יותר, שמכילים רכיב מנייתי של 20% ו-30%, הניבו מנהלי התיקים תשואות של 4.6% ו-4% בהתאמה. זאת, לאחר שאשתקד רשמו תיקים אלו הפסדים של 11% ו-15.2%.

את התשואות הפנטסטיות האלה חייבים להכניס לקונטקסט. קרוב לוודאי שהן משקפות איכות ניהול השקעות, אולם בעיקר את התנהגות השוק שנתן להן רוח גבית: בינואר עלה מדד ת"א 100 6.4%, התל-בונד עלה ב-1.6% ומדד היתר 50 סיכם את החודש על עלייה של 22.6%.

לכן מנהלי תיקים שהשקיעו נתח משמעותי בשלושת הרכיבים האלה יכלו לסגור את ינואר שבעי רצון. האם זו אשליה אופטית זמנית או מגמה ארוכת טווח? החודשים הבאים יגידו.

הדפנסיביות לא משתלמת

בדומה לחודש שעבר, בקלי שוקי הון בחנו את הביצועים של האפיקים הפופולריים, תיקים שמכילים 20% ו-30% מניות, מול מדדי היחס שלהם. אלה מורכבים מהמדדים המובילים - מדד ת"א 100 ומדד אג"ח כללי, על פי היחסים ביניהם בתיקים.

מבדיקה זו עולה כי תיקים המכילים עד 20% מניות היכו את מדד היחס שלהם ב-0.4%. מנגד, מנהלי תיקים המכילים עד 30% פיגרו אחרי מדד היחס שלהם בשיעור דומה.

בניגוד לאפיקי ההשקעה האחרים, מנהלי התיקים הצליחו לשמור על הפסד מתון יחסית במהלך שנת 2008, בה רשמו המדדים השונים נסיגה משמעותית, בצל המשבר העולמי. כמו כן, הם הצליחו להיצמד למדדי השוק טוב יותר מאפיקי השקעה אחרים, כמו קרנות נאמנות, תעודות סל וקרנות השתלמות.

סביר להניח כי הגישה הדפנסיבית בה מנוהלים כיום התיקים הייתה בינואר דווקא בעוכריהם של המנהלים בהשוואה לאפיקים האחרים, למרות התשואות הגבוהות שהציגו. בינואר שם המשחק היה סיכון: יותר סיכון - יותר תשואה.

בהתאם למגמה בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם, סטיית התקן של מנהלי התיקים ממשיכה להיות גבוהה, במיוחד בתיקים המכילים רכיב מנייתי גבוה. ב-12 החודשים האחרונים, מפברואר 2008 ועד ינואר 2009, נעה סטיית התקן בטווח שבין 2.37 לבין 7.21. *

10 כלים לעבודה נכונה עם מנהל תיקים

פתיחת תיק השקעות אצל מנהל תיקים נחשבת לפריבילגיה של משקיעים אמידים יחסית. בדרך כלל סף הנכסים המינימלי לפתיחת תיק עומד על 300 אלף שקל, אך הוא משתנה ואצל חלק מהמנהלים יכול להגיע גם ל-500 אלף שקל ויותר.

ניהול התיקים מתאים בעיקר ללקוחות שאין בידם את הידע המקצועי הדרוש לניהול סכומי כסף גדולים או שאין ברשותם את הזמן הדרוש לתחזוק התיק ולקבלת החלטות ההשקעה בו.

אם הגעתם לשלב בו תיק ההשקעות שלכם עומד בתנאים אלו ואתם חשים כי הגיע הזמן להעבירו למנהל תיקים, יש מספר בדיקות שמומלץ לבצע בטרם מפקידים בידיו את המפתחות לביטחונכם הכלכלי:

1. ודאו שלמנהל התיק או לחברה שבה הוא מועסק יש רישיון. אפשר לבקש מהמנהל להציג רישיונות ולאמת את המידע באתר רשות ניירות ערך. שם ניתן גם לבדוק האם יש פסקי דין שקשורים לאותו בעל רישיון, שהרשות היא צד להם.

2. שימו לב שאסור למנהל תיקים לקבל לקוח חדש ללא פגישה פנים אל פנים עמו. פגישות כאלה ארוכות למדי ולא נמשכות עשר דקות.

3. כדאי לערוך סקר שוק בין מספר מנהלי תיקים ולהשוות בין ההצעות שלהם - לא רק מבחינת עלות אלא גם מבחינת איכות השירות.

4. כשממליצים לכם על אפיק השקעה מסוים אל תתביישו לשאול עוד ועוד שאלות, עד שתהיו בטוחים שאתם מבינים אותו - לא רק מבחינת הסיכויים אלא בעיקר מבחינת הסיכונים שטמונים בו.

5. כדאי לערוך רישום מסודר של התשובות שמתקבלות ממנהל התיק.

6. אל תתביישו לנהל מו"מ על גובה העמלות ודמי הניהול.

7. אל תחתמו על מסמך בלי לקרוא אותו לעומק ולהבין את תוכנו. כמו כן, מומלץ לא לחתום על מסמכים ריקים.

8. מנהלי התיקים מחויבים על פי החוק להחזיק במקורות כספיים ובביטוח, שישמשו לתשלום פיצויים למשקיע במקרה של התרשלות בתפקיד או מעילה באמון. לשם כך, על החברה להחזיק בהון עצמי שישמש ככרית ביטחון לחוסנו של נותן השירות, והוא מחויב לבטח את חבותו במקרה של מחדל רשלני כלפי לקוחותיו. דירשו לקבל פרטים על הביטוח או הערבות הבנקאית של נותני השירות לפני החתימה על המסמכים.

9. פתיחת תיק: אחרי החתימה על ההסכם עם מנהל התיקים תתבקשו לפתוח בבנק או בבית השקעות חשבון מיוחד שמיועד לפעילות בני"ע. בהמשך תתבקשו לייפות את כוחו של מנהל התיקים לבצע פעולות בחשבון הזה. בידקו היטב שפתיחת החשבון מתבצעת במוסד פיננסי מוכר ובהרשאות שאתם מעניקים למנהל התיק.

10. החוק מחייב כל מנהל תיקים להמציא ללקוחותיו, לפחות אחת לרבעון, דו"ח מפורט על הרכב תיק ההשקעות, על חשבונו הכספי ועל החיובים שלו. כמו כן, מנהל התיק נדרש לצרף לדו"ח את פירוט העסקאות שביצע עבור הלקוח מאז הדו"ח האחרון שניתן ללקוח, תוך הבלטת עסקאות שביצוען כרוך בסיכון מיוחד ועסקאות באשראי, אם בוצעו כאלה. ודאו כי אתם אכן מקבלים דיווחים תקופתיים ממנהל התיקים, בידקו אותם והציפו נושאים שאינם מובנים לכם.