ירידות חדות בנעילת יום המסחר באסיה: מדד הנג-סנג נפל ב-3.8%; מדד קוספי ירד ב-4.1%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדד ניקיי ירד ב-1.35% ; שר האוצר של יפן, שוהיקי נקגאווה החליט להתפטר מתפקידו בשל ביקורת קשה על התנהגותו במהלך פגישה של נציגי מדינות ה-G7 שנערכה במהלך סוף השבוע ברומא

המדדים המובילים באסיה נעלו את יום המסחר בירידות שערים חדות, בהובלת מניות הבנקים של בורסת הונג קונג, על רקע חששות המשקיעים מפני שבוע של דו"חות רבעוניים מאכזבים וקיצוץ בחלוקת דבידנדים.

"הנסיגה של מדד שנחאי המשולב לאחר רצף של עליות הגבירה את דחף המכירות של מניות סיניות הנסחרות בהונג קונג", אמר פרנסיס לאן, מנכ"ל בית ההשקעות פולברייט בהונג קונג.

המלווה ההונג קונגי, בנק אוף איסט אסיה, דיווח על ההפסד הראשון מזה ארבעה עשורים לאחר שעדכן מטע את ערכן של השקעות בשוק האשראי.

טוקיו סיימה בירידות לאחר ששר האוצר של יפן, שוהיקי נקגאווה, אמר כי בכוונתו להתפטר לאחר שמספר חוקים יקבלו את אישור הבית התחתון של הפרלמנט. נקגאווה החליט להתפטר בשל ביקורת קשה על התנהגותו במהלך פגישה של נציגי מדינות ה-G7 שנערכה במהלך סוף השבוע ברומא. נקגאווה דיבר באופן לא ברור ואף נרדם במהלך מסיבת עיתונאים. שר האוצר היפני הכחיש כי הוא היה שתוי ומסר כי הוא הגיע למצב הזה בשל ערבוב בין תרופה נגד קירור ואלכוהול. נקגאווה אמר היום כי הוא החליט "לקחת אחריות על הצרות שגרמתי".

השבוע תערך ישיבה חשובה של הבנק המרכזי של יפן (BOJ) שנמצא תחת לחץ הולך וגובר למצוא פתרונות יצירתיים למשבר הפיננסי החמור מולו ניצבת הכלכלה השניה בגודלה בעולם.

סיכומי ישיבת המדיניות האחרונה של הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) לא סיפקו מידע חדש על זה שנמסר כאשר נגיד הבנק גלן סטיבנס הכריז על הפחתות ריבית חדות מוקדם יותר החודש. הבנק המרכזי של אוסטרליה מצפה שהפחתת הריבית והתמריצים הפיסקליים המשמעותיים "יסייעו להגן על הכלכלה מפני כוחות ההאטה המגיעים מחו"ל". סנטימנט אופטימי זה לווה על ידי אזהרה שלתמריצים "ייקח זמן עד שישפיעו ותהיה להם השפעה צנועה בלבד על התחזית לטווח הקרוב." במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים כי מדד החלפי הריבית מראה שהשווקים מתמחרים הפחתת ריבית של 0.5% לפחות במרץ והפחתה של 0.75% עד 1% בסך הכל ב-12 החודשים הקרובים.

מדד ניקיי 225 ירד ב-1.35% ל-7,750 נקודות ; מדד הנג-סנג איבד 3.79% ל-12,945 נקודות ; מדד שנחאי המשולב נחלש ב-2.92% ל-2,435 נקודות ; מדד קוספי איבד 4.1% ל-1,175 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 ירד ב-1.5% ל-3,516 נקודות ; מדד סנסקס 30 נסחר בירידות לפני הנעילה.

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.03% ל-91.77 דולר והדולר האוסטרלי מאבד 1.55% ל-0.6395 דולר.

בזירת המאקרו

המדד השלישוני של יפן הראה שהביקושים לשירותים ירדו ב-1.6%- בדצמבר, וזהו החודש השני ברציפות שבו המדד נמצא בטריטוריה שלילית. הירידה בביקושי היצוא אילצה חברות יפניות לצמצם את התפוקה והדבר הגביר את האבטלה, הכביד על הצריכה (כולל צריכת שירותים) וגרם לירידה בצמיחה הכלכלית.

מניות בכותרות

מניית הבנק HSBC איבדה גובה לאחר ש-UBS העריך כי ענקית הפיננסים תקצץ את חלוקת הדבידנדים בסוף 2008 ב-54% לעומת 2007 ל-18 סנט למניה.

בנק אוף איסט אסיה דיווח על ההפסד הראשון מזה ארבעה עשורים. במחצית השניה של 2008, הבנק הפסיד 855 מיליון דולר הונג קונג (110 מיליון דולר), בהשוואה לרווח של 2.26 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, וזאת לאחר שעדכן מטה את ערכן של השקעות בשוק האשראי. מניית בנק אוף איסט אסיה איבדה 61% בשנה האחרונה. מדובר במניה הגרועה ביותר במדד הנג-סנג ב-12 החודשים הראשונים. בסיכום שנת 2008, רווחיו של בנק אוף איס אסיה נפלו ב-99.1% ל-39 מיליון דולר הונג קונג (5 מיליון דולר).

ב-UBS מעריכים כי בנקים סינים, שמתחילים לפרסם את דו"חותיהם בהמשך החודש, עלולים לאכזב: מניית צ'יינה קונסטרקשן בנק , מניית ICBC .

מקיורי סקיורטיז עדכן מעלה את המלצתו למניית חברת הספנות צ'יינה COSCO (סימול: 1919 בהונג קונג) ל"תשואת יתר" מ"נייטרלי".