המסחר באסיה: ירידות במדדים המובילים בעקבות צניחת מדד הדאו ג'ונס מתחת ל-7,500 נק'; הניקיי בטוקיו מאבד כ-2%

מנהל השקעות בבנק פורטיס, בסידני: "שרשרת המזון כולה מתחילה להרגיש את הכאב. שולי הרווח מצטמצמים במהירות והגרוע מכל ללא ספק עדיין לפנינו"

המדדים המובילים באסיה נסחרים הבוקר (שישי) בירידות שערים וברמות השפל בהן שהו לפני כשלושה חודשים. כל זאת, על רקע הירידות אמש בוול סטריט וירידת מדד הדאו גו'נס מתחת ל-7,500 נקודות.

עסקיהן של חברות נסחרות רבות בכל העולם, וזה לא ממש חדשות, נפגעים באופן קשה בגלל המיתון העולמי בכלל, וגידול בעלויות על הלוואות כושלות שפוגע ברווחיות בפרט.

יצרנית הצמיגים הגדולה בעולם, בריג'סטון, בולטת בירידות של כ-6.6% בטוקיו לאחר שדיווחה על ירידה של 71% ברווחיה ב-2008, "שרשרת המזון כולה מתחילה להרגיש את הכאב", אמר מנהל השקעות בבנק פורטיס בסידני. "שולי הרווח מצטמצמים במהירות והגרוע מכל ללא ספק עדיין לפנינו. אין כרגע שום תיאבון לביצוע השקעות".

מדד ה-MSCI הפסיפי יורד 2.3% לרמה של 75.98 נקודות, רמת שפל מ-20 בנובמבר 2008 ותוך שהוא משלים ירידה של 15% מתחילת 2009. מדד הניקיי 225 מאבד 1.9% לרמה של 7,410.67 נקודות, ואילו ההנג-סאנג בהונג-קונג נופל 2.5%. למעשה, נרשמות ירידות בכל המדדים המובילים של מדינות המזרח הרחוק, למעט אלה של סין, פקיסטן וסרי לנקה.

מניות חברת קאלטקס, מזקקת הנפט הגדולה באוסטרליה, מאבדות 8.8% לאחר שהחברה דיווחה על צניחה של 95% ברווח השנתי שלה. מניות סמסונג אלקטרוניקס, יצרנית שבבי הזיכרון הגדולה בעולם, מאבדות 2.4% בבורסה בסיאול עקב צניחה בהזמנות למוליכים למחצה בארה"ב לשפל שלא היה כמוהו מ-1991.

ירידות נרשמות גם במגזר מניות הבנקים בבורסות במזרח עקב עלייה בחובות "הרעים" (שככל הנראה לא יוחזרו) וחשש מתגבר לאיתנותן של בנקים באוסטרליה, יפן, המזרח כולו - ולמעשה העולם כולו.