פרשת דור כימיקלים: צבי מור ומיכאל ינובסקי זומנו לשימוע

טיוטת האישום נגד השניים כוללת עבירות ני"ע וקבלת דבר במירמה ; מור וינובסקי נחקרו בחשד כי בעת שכיהנו כיו"ר ומנכ"ל דור כימיקלים העדיפו את חברת הבת הפרטית כרמל כימיקלים שבשליטת משפחת דנקנר

פרקליטות מיסוי וכלכלה, בראשות אלה רובינק, זימנה באחרונה לשימוע את יו"ר דור כימיקלים לשעבר, צבי מור, ואת המנכ"ל לשעבר, מיכאל ינובסקי, בטרם העמדתם לדין בעבירות נייירות ערך - כך נודע ל"גלובס".

נודע כי מחלקת נייירות ערך בפרקליטות, בראשות עו"ד אורלי דורון, גיבשה באחרונה טיוטת כתב אישום נגד השניים, הכוללת בין היתר עבירות נייירות ערך וכן קבלת דבר במירמה, זאת בשל העדפת חברת הבת הפרטית כרמל כימיקלים בשליטת משפחת דנקנר.

חקירת רשות נייירות ערך נגד דור כימיקלים נפתחה לפני כ-3 שנים בעקבות מסקנות מבקר מיוחד, שמונה לבדוק אי סדרים בחברה הציבורית דור כימיקלים וביחסיה העסקיים והכספיים עם כרמל הפרטית בשנים 1996-2004. בעקבות דו"ח המבקר, מור וינובסקי התפטרו בזמנו מתפקידיהם.

דו"ח המבקר קבע כי בין דור הציבורית לכרמל הפרטית נעשו עסקאות בעלי עניין, שלא זכו לגילוי נאות; נקבע כי בניגוד לחוות-דעת משפטית שקיבלה דור, מערכת היחסים שלה עם כרמל חרגה מיחסי ספק-לקוח, כפי שהיו עם לקוחות אחרים של החברה; כן נקבע כי פעילות זו גרמה הפסדים לחברה הציבורית, שדיווחיה לציבור לא הלמו את פעילותה.

עוד נמצא כי בישיבות הדירקטוריון בחברה לא הועלו על-ידי יו"ר החברה או הנהלתה נושאים הקשורים לעסקאות בין דור לכרמל, כגון מכירה בהפסד, שינוי במחיר המכירה, שינוי תנאי התשלום ופריסת החובות לכרמל. זאת, למעט מקרה יחיד באפריל 2004. כרמל גם קיבלה אשראי לשוטף פלוס 120, כפליים מרוב לקוחותיה של דור.

כמו כן, נמצא כי בשנים 1996-2004 מכרה דור-כימיקלים פורמלין לכרמל, במחיר שלא כיסה את העלויות והניב לדור כימיקלים הפסד תפעולי. לעומת זאת, המכירה ללקוחות אחרים שאינם כרמל, הניבה רווח תפעולי בשנים אלו.

עוד מצא המבקר כי מור וינבוסקי הצעידו את דור למסע רכישות אגרסיבי של מפעלים ברחבי העולם, שהתברר בהמשך כהרפתקה כושלת שהסבה לחברה הפסדי ענק. למרות זאת, הם משכו מקופתה של דור כימיקלים שכר, הטבות והלוואות בהיקף של יותר מ-15 מיליון שקל בשנים 2002-2003, מחציתם בידי מור.

בפרשה זו חקרה רשות נייירות ערך גם את בעלי השליטה בדור כימיקלים, שמואל דנקנר וגיל דנקנר; הדירקטורים אביגדור קלנר, רימון בן-שאול, שמי שאלתיאל, שמואל גורן ודוד דנקנר; והדח"צים דורון עמיר ודן מיכאל-פלק.

מרצה מאסר

מור, ששימש בעבר מנכ"ל דורגז, אף היא בשליטת משפחת דנקנר, נשלח באחרונה לרצות 4 חודשי מאסר בפועל בשל הרשעתו בפרשת קרטל הגז, במסגרת עסקת טיעון. כמו כן הוטל עליו קנס של 950 אלף שקל ונאסר עליו לשמש דירקטור.

פרשת קרטל הגז כללה אישומים נגד 4 חברות הגז הגדולות - פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז - וכנגד נושאי משרה בהן. לפי כתב האישום, החברות, שהחזיקו בלמעלה מ-90% מהשוק, ונושאי משרה בהן, פגעו בתחרות בכך שחילקו ביניהן את השוק לפי לקוחות במגזר הביתי ובמגזר התעשייתי-מסחרי.