אובמה: "המשבר הפיננסי לא היה בלתי נמנע"; משרד האוצר יעניק לבנקים הגדולים גישה ישירה לחבילת החילוץ

גורמים רשמיים במשרד האוצר אמרו כי התמיכה החדשה בבנקים תעשה על ידי רכישה של מניות בכורה של מניות הבנק, הניתנות להמרה למניות רגילות בהנחה של 10% ממחירים לפני ה-9 לפברואר

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר היום, לאחר שערך פגישה עם שר האוצר, טימותי גייתנר, כי "המשבר הפיננסי לא היה בלתי נמנע", והסביר כי הצעדים לשקיפות גדולה יותר של השווקים הפיננסים חייבת להחזיר את אמון המשקיעים.

אובמה מקווה כי עד שנת 2013 הוא יצליח לצמצם את הגרעון התקציבי של ארה"ב בכ-50% ל-533 מיליארד דולר.

גורמים במשרד האוצר האמריקני, אמרו היום כי הבנקים הגדולים במדינה יקבלו גישה מיידית לנתחים מחבילת החילוץ הממשלתית הנאמדת ביותר מ-700 מיליארד דולר. גורמים רשמיים במשרד האוצר אמרו כי התמיכה החדשה בבנקים תעשה על ידי רכישה של מניות בכורה של מניות הבנק, הניתנות להמרה למניות רגילות בהנחה של 10% ממחירים לפני ה-9 לפברואר.

מניות הבכורה יעניקו דיבידנד של 9%, כשלבנק תינתן האופציה להמיר אותן, באישור הרגולטורים. מניות רגילות (commom), סופגות הפסדים לפני מניות בכורה (א.ה). המהלך של משרד האוצר נועד להגן על משלמי המיסים האמריקנים מפני פגיעה כתוצאה ממחיקות נוספות של הבנקים.

יו"ר ה'פד', בן ברננקי, העיד היום בפני הקונגרס, זה היום השני ברציפות, בנוגע למצבה של הכלכלה האמריקנית ומדיניות הפדרל ריזרב.

בנוגע להערכות ולשמועות באשר להלאמה של הבנקים, ברננקי הבהיר כי הממשלה איננה מתכננת משהו שאפילו מתקרב להלאמה. הלאמה, מסביר ברננקי, הוא מצב בו הממשלה "משתלטת" על הבנק ו"מוחקת את אחזקותיהם של בעלי המניות", וזו לא כוונתנו.

"אנחנו לא מעוניינים בהתערבות ממשלתית ברמת ההנהלה", אמר יו"ר ה'פד'. "בסה"כ מדובר באחזקה של חלק ממניות הבנקים". ברננקי הוסיף כי "הממשל בארה"ב עשוי לצבור נתח מניות מיעוט גדול בסיטיגרופ ובבנקים אחרים".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשא הבוקר נאום שבו הבטיח 15 מיליארד דולר בשנה בהשקעות בפיתוח טכנולוגיות נקיות.