סערה בהולנד: 3 העיתונים בתשלום הגדולים במדינה נמכרו למו"ל בלגי

המו"ל הבלגי פרסחרופ כבר מחזיק ב-3 עיתונים הולנדים, ובהולנד חוששים מריכוזיות של התקשורת המודפסת

קבוצת התקשורת ההולנדית PCM המחזיקה ב-3 מהעיתונים בתשלום הגדולים בהולנד: ה-NRC, ה"פולקסקראנט" וה"טראו", נמכרה אתמול (ג') לרשת העיתונים הבלגית פרסחרופ. פרסחרופ רכשה 51% ממניות PCM תמורת כ-100 מיליון אירו.

בהתמחרות השתתפה גם חברת ההשקעות HAL, המוציאה לאור את העיתון הכלכלי היחיד בהולנד, "פיננסיל דאחבלאד", אולם בסופו של דבר זכתה פרסחרופ בהתמחרות.

PCM היתה חייבת למצוא שותף חדש עד הקיץ, לאחר ששותפתה הקודמת, קבוצת APAX הבריטית, יצאה מהחברה ב-2007.

המדיה המודפסת בהולנד עוברת בשנים האחרונות משבר עמוק, שהחל עוד לפני המשבר הכלכלי הנוכחי. החינמונים המופצים בתחנות הרכבת התחזקו על חשבון העיתונים בתשלום, ובשנתיים האחרונות עברו חלק גדול מהקוראים - ומהמפרסמים - לחינמונים. המשבר הכלכלי, פגע עוד יותר בעיתונות בתשלום.

פרסחרופ הבלגית כבר מחזיקה ב-3 עיתונים בהולנד, לאחר שרכשה בשנים האחרונות מספר עיתונים קטנים יותר. לאחר הרכישה הנוכחית היא תחזיק ב-6 עיתונים הולנדים שונים, ובהולנד מודאגים מהריכוזיות של התקשורת המקומית בחברה הבלגית.

שר התקשורת ההולנדי, רונאלד פלאסטרק, אמר כי יש לו "רגשות מעורבים" באשר לעסקה. "אני לא ממש מרוצה מכך שיש כותרים רבים שמוחזקים תחת אותה בעלות", אמר פלאסטרק, "זה לא טוב למגוון שהקורא יקבל, וזה עלול למנוע חדשנות בענף".

גם ברחוב ההולנדי לא ממש מאושרים מהעסקה. בין הולנד לבלגיה, שחולקות גבול משותף ובחלק מבלגיה אף שפה משותפת, קיימת יריבות עממית היסטורית, המתבטאת גם בכך שההולנדים מקפידים לגלגל כ-90% מהבדיחות במדינה על הבלגים, ונוטים לייחס לבלגים תכונות שונות שבינם ובין המציאות אין לרוב ולא כלום. "הייתי שמח אם העיתונים שלנו לא היו נמכרים ל'איכרים פחוסי האף' (כינוי עממי הולנדי לבלגים, א.ר.ג.)" אמר עיתונאי הולנדי. "לאחר שגם אחוזים מהבנק הבלגי-הולנדי פורטיס נמכרו למשקיע בלגי, יש פה אווירה של מכירת חיסול לבלגיה - וזו כבר לא בדיחה".