משחררים קיטור באילת

אוסף לא מקרי של ציטוטים שנשמעו בכנס ראשי ענף הביטוח, בצל המשבר והשלכותיו

ענף הביטוח עובר בימים אלו את אחת התקופות הקשות ביותר מבחינתו. למשבר הכלכלי העולמי חוברת כאן התנהגות ענפית שדגלה בשנים האחרונות בעיקר בהשגת נתח שוק על חשבון הרווחיות (בעיקר מכיוון שהחברות התרגלו להתחיל כל שנה עם רווחים גדולים מהמרווח הפיננסי בפוליסות מבטיחות התשואה, ללא כל מאמץ מצידן, או עם דמי ניהול גבוהים בימים חיוביים בשווקים בפוליסות המשתתפות ברווחים), והדרישות הגוברות של הרגולציה מהחברות, להשלים באחת פערים של שנות דור במיכון, שירות בקרה ופיקוח.

בחרנו, לפיכך, להביא את הציטוטים המרכזיים לדעתנו שנשמעו מפי ראשי ענף הביטוח בכנס באילת, בהתייחס לאתגרים המיידיים של הענף, בעקבות המשבר ולצידו.

"יחד, בדרך למטה"

יהלי שפי, יו"ר התאחדות חברות לביטוח חיים ומנכ"ל הפניקס היוצא: "ראשונה, ולדעתי החשובה ביותר מבין התהפוכות מבחינת הן סוכני הביטוח והן היצרנים, היא ירידת המרווחים. ענף הביטוח נהנה במשך שנים מרמת רווחיות גבוהה ביותר. אחרי שנים, השינוי קרה... ירידת המרווחים מוזנת על ידי תחרות לא הגיונית. דומה כי כל החברות הולכות למקום לא טוב, והנחמה היחידה שלהן, היא שהן הולכות ביחד".

שפי, שבעוד שבועות ספורים יצא מהענף אליו הגיע לפני כארבע שנים, שם את האצבע על הבעיה הגדולה ביותר של ענף הביטוח המקומי, שהיא גם ייחודית לו (ולא נובעת מהמשבר). כשהוא מסתכל מהבמה על מתחריו, הוא חושף שהוא והם צעדו בשנים האחרונות בדיוק באותה הדרך, כלפי מטה.

"אין הון, ולא יהיו הקלות"

שפי בחר להציף צרה נוספת שמשפיעה על כל הענף כיום. "התרחש המשבר הכלכלי העולמי, אשר בשוק הביטוח נפגעו ממנו ראשונות חברות הביטוח, עקב חשיפתן לשוק ההון בארץ ובעולם, פגיעה שיוצרת לחצים על ההון", אמר. "לחצים אלה מקבלים משמעות קשה יותר, כאשר מנגד צפויות בעתיד הגדלות של דרישות ההון עקב יישום סולבנסי 2". בתורו, הסכים עימו מנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון, שאמר כי "נושא ההון הנדרש בחברות הביטוח הוא עניין שלא חשבנו שיהפוך להיות כה מרכזי, והוא הפך לכזה בשני הרבעונים האחרונים של 2008 וילווה אותנו ב-2009. לדעתי, כל חברות הביטוח יפעלו להזרים הון בעקבות הרבעון הרביעי, ויצטרכו לייצב את ההון שלהן בתחילת 2009".

סוגיית ההון הנדרש מחברות הביטוח לא העסיקה רק את שפי וטלמון, ובמקרה הזה אולי לצערם. המפקח על הביטוח ענתבי אמר בכנס, כי מאז ספטמבר האחרון הוזרם לחברות הביטוח הון מצרפי של 1.4 מיליארד שקל. הוא הוסיף באותה נשימה כי "בכל הקשור לדרישות ההון, אין אנו מתכוונים 'להיות נחמדים'.

ענף הביטוח חייב להיות ערוך לאפשרות של הידרדרות נוספת בשוקי ההון בעולם, בדומה לזו שנצפתה בשלושת החודשים האחרונים של 2008". לכן, הבהיר ענתבי, "פעולות של הזרמות נוספות על ידי בעלי השליטה, או הקטנת אחזקותיהם בחברות בתמורה להזרמת כספים, צריכות להיבחן על ידם כבר כעת".

נכון ששני המנכ"לים שהעלו את בעיית ההון 'על ראש שמחתם', מנהלים את שתי הקבוצות הגדולות שנפגעו הכי הרבה לדעת רבים מהמשבר הכלכלי. ואולם, כפי שחשוב להם להבהיר, זו לא רק בעיה שלהם ושל עוד כמה חברות קטנות, אלא של כולם. בתשובה להם, באוצר פונים מעל לראשם היישר אל הבעלים, ומבהירים שלדיבידנדים שחולקו בשנות הגאות יש מקבילה בימי סגריר.

כך או אחרת, על רקע המשבר והאתגרים הנלווים לו, השמיע בכנס מנכ"ל מגדל, יונל כהן, אמירה יוצאת דופן: "לא אתפלא אם אראה חברת ביטוח טובה, שיכולה לשרוד את כל המשבר הזה, נבלעת על ידי חברה אחרת. יכול להיות שחברת ביטוח בריאה לא תוכל לשרוד בסוף, בשל טעות בשיקול הדעת בניהול ההשקעות". הוא בוודאי כיוון בכך לחברה מסוימת מקרב חמש הגדולות, אבל את הניחוש נשאיר לכם.

"אה, ויש גם לקוחות..."

וכמעט נשכח שבסוף יש לחברות הביטוח גם לקוחות, שמתקשרים איתן בעיקר באמצעות סוכני הביטוח. בלשכת סוכני ביטוח, בראשות הנשיא אודי כץ, הכריזו על 2009 כעל "שנת השירות", ומיד עברו להתקפה. בלשכה הבהירו שהסוכן "תלוי באופן כמעט מוחלט במערך התמיכה של היצרנים", ולפיכך "סוכני הביטוח לא יוכלו לשפר את השירות למבוטחים ללא היענות החברות לאתגר".

אלו, לדברי כץ, אינם נענים עדיין לאתגר, ו"השירות הניתן לסוכן עדיין איננו ברמה נאותה, ודורש שיפור רב". כל זה, הוא מבהיר, מתגלגל ללקוח הסופי שזקוק לשירות טוב יותר. את הסיבה לכך מייחס מוטי רוזן, מנכ"ל הראל ביטוח, לשינויים התכופים של הפיקוח על הביטוח, שמשחרר רפורמה אחרי רפורמה, ואלו מצריכות את החברות להיערך לכך מיכונית כל פעם מחדש. *