המעבר ל-4 ימי עבודה עשוי להוביל יותר עובדי היי-טק לעבוד מהבית

פול צוקר, מנכ"לית קבוצת נישה: "זו חזרה לאופנת הגארז'ים, כאשר המגמה היא לחסוך עלויות משרד ותפעול" ; חיה בורנשטיין, מנכ"לית דיאלוג: "העבודה מהבית היא אופציה שרבים שמחים לאמץ - אך לא במשרה מלאה

עבודה מהבית נחשבת לפריבילגיה שעובדים רבים שואפים ליהנות ממנה. החיסכון בנסיעה בבוקר בפקקים, הצורך להתלבש בצורה אלגנטית ולהגיע מסודרים לעבודה והנסיעה חזרה הביתה אחה"צ (גם היא בפקקים), גרמו להרבה עובדי היי-טק, להעדיף לעבוד מהבית יום אחד בשבוע במקרים בהם החברה מאפשרת. המשבר הכלכלי והמעבר בחלק מחברות ל-4 ימי עבודה, עשויים לגרום לחברות רבות לשלוח את העובדים לעבוד מהבית, גם אם כרגע עדיין לא ניכר שינוי מהותי.

בחברות ההיי-טק הגדולות עדיין משאירים את העובדים בתחומי המשרד, בחברות ההיי-טק הקטנות פועלים קצת אחרת. "בעקבות המשבר, חברות סטארט-אפ רבות מחליטות להעביר את המשרדים שלהן חזרה לבתים. זו חזרה לאופנת הגארז'ים, כאשר המגמה היא לחסוך עלויות משרד ותפעול", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה קבוצת נישה.

העבודה מהבית נשמעת מהנה, שכן היא כוללת עבודה בבגדים נוחים, אכילה במטבח המשפחתי ועוד שעת שינה בבוקר, אולם היא לא תמיד מאפשרת לעובד להיות מרוכז במשימות שלו. לפעמים נמצאים בבית בן או בת הזוג, ויש את אלה שילדיהם חוזרים בצהריים הביתה.

"התנאי הבסיסי להצלחת עבודה מהבית הוא שיהיה חדר עבודה נפרד ככל האפשר מיתר החדרים בבית. חשוב שהוא יאובזר בצורה אופטימלית לעבודה: טלפון נפרד, שולחן נוח, כיסא מתאים ומחשב שעונה על כל הדרישות. כמו-כן, רצוי שהחדר יהיה שקט ככל האפשר", אומרת חיה בורנשטיין, מנכ"לית חברת ההשמה דיאלוג. "כדאי לשוחח על נושא העבודה מהבית עם בני המשפחה: בן-זוג וילדים, ולהגדיר היטב את הגבולות ולהגיע להסכמה בנושא של שמירת מרחב העבודה עם מינימום הפרעות בזמן העבודה".

עובדי היי-טק שנמצאים בקשר ישיר עם משרדים מעבר לים, בוודאי מכירים את הבדלי השעות ואת הצורך להיות בקשר עם החברות הבינלאומיות גם בימי שישי ושבת. "היום, כאשר בחברות רבות חלק נכבד מהעבודה מתבצע מול גורמים בחו"ל, האופציה של עבודה חלקית מהבית היא הכרחית על-מנת לעמוד בפער הזמנים בין חלקי העולם השונים", אומרת בורנשטיין, "לעמיתים לעבודה מחו"ל ידוע שבישראל לא עובדים בשישי ושבת, כך שבדרך-כלל יש התחשבות. אך אם יש נושא דחוף שדורש טיפול, זה יתרחש ביום שישי".

לבסוף, למרות שעובדים רוצים לעבוד מהבית, מרביתם לא מעוניינים שהיא תהיה במשרה מלאה. "לעובדים חשוב לצאת מהבית, להיפגש עם עמיתים לעבודה, ולחוש מחוברים לדופק של החברה. אבל ביצוע של חלק מהעבודה בבית היא אופציה שרבים מוכנים ואף שמחים לאמץ כחלק משגרת עבודתם", אומרת בורנשטיין.