כת"ב מסכמת שנה עם 5 חברות בשלבים מתקדמים וירידה קלה בערך הנכסים

רושמת הפסד של 76 מיליון שקל וירידה בסך הנכסים ל-426 מיליון שקל לעומת 442 מיליון שקל בסוף השנה שעברה

כמו בשנה שעברה, גם השנה דו"חות כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) מתבלטים בשפה הפיוטית שלהם. בהקדמה למכתב לדירקטוריון מסבירים ראובן קרופיק, מנכ"ל חברת הניהול של כת"ב, ואבי פישר, יו"ר כת"ב, כי "אכן אנו בטיפוס מתמשך במעלה ההר. מאחורינו עלייה תלולה ולפנינו עוד מאמצים רבים, אך ההתמדה ויכולת הביצוע של הנהלת החברות נוסכים בנו תקווה ועידוד להמשך".

ב-2008 רשמה כת"ב הפסד של 76 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מההשקעות ב-Andromeda, די פארם ו-Mediwound, הנמצאות בשלבים מתקדמים של הניסויים. זוהי עלייה של 40% לעומת ההפסד בשנה שעברה. לחברה 186 מיליון שקל בקופת המזומנים, ובשנה שעברה היא השתמשה בכ-52 מיליון שקל למימון הפעילות השוטפת, ב-20 מיליון שקל לפעילות השקעות ומימשה השקעות ב-5 מיליון שקל. גופים אחרים השקיעו בחברות הפורטפוליו של כת"ב כ-48 מיליון שקל.

בשל היות כת"ב חברת אחזקות המשקיעה בפרויקטים בלוחות זמנים ארוכים, הרי ששורת ההפסד אינה מביאה את כל הסיפור של החברה. 2008 הייתה שנה מצוינת לכת"ב מבחינת ההתקדמות של החברות הבנות המשמעותיות. אנדרומדה (95%), החברה המתקדמת ביותר בפורטפוליו והרכש המשמעותי שלה ב-2007, דיווחה ב-2008 על תוצאות ביניים טובות בשלב השלישי של הניסויים הקליניים בתרופה לסוכרת נעורים וקיבלה בעקבות זאת השקעה נוספת מטבע. מדיוונד (55.5%) התקדמה בשלב השלישי של הניסויים באירופה במוצר לטיפול בכוויות.

Cure-Tech (41.5%) הוסיפה ניסוי שלב שני מתקדם (IIb) בנוסף לזה בו התחילה בשנה שעברה בתרופה לסרטן ואף חתמה על הסכם עם טבע שתממן את הניסוי. Polyheal (35%) השיגה תוצאות יעילות טובות בניסוי שעתיד להפוך לחלק מהשלב השני של הניסויים הקליניים שלה, במוצר לטיפול בפצעים כרוניים. לא נרשם כישלון בניסוי באף אחת מן החברות המתקדמות.

עם זאת, החברה לא הצליחה השנה למצוא שותף לניסוי של חברת D-Pharm (41%) בשבץ או לבצע אקזיט למוצר, ולכן היא נערכת להתחיל לבד את השלב השלישי של הניסויים במוצר. תחום השבץ נחשב מסוכן ביותר - זו כנראה גם הסיבה לכך שקשה להשיג לו פטרון, אך הסיכוי הוא ענק - מדובר שבשוק גדול של מיליארדי דולרים וצורך בלתי מסופק בעליל. הניסוי יעלה מספר עשרות מיליוני דולרים וייערך במעל 100 מרכזים בארה"ב, אירופה וישראל. החברה הודיעה כי תפעל בחודשים הקרובים לגייס מימון חיצוני לניסוי, למרות מצב השוק ועל אף שבקופת החברה שפע מזומן.

כת"ב, אם כן, מסיימת את 2008 עם חמש חברות מהותיות בניסויים קליניים מתקדמים, מהן שתיים כבר מעוגנות בהסכמי השקעה עם טבע כל עוד ימשיך תהליך הפיתוח הרישוי כמתוכנן, בעוד שלוש חברות הן עצמאיות. ניתן לציין גם את חברת ביוקנסל, בה מחזיקה כת"ב 23.6%, אשר נמצאת בשלב II של הניסויים בסרטן שלפוחית השתן.