נחשפו 5 הקבוצות שמתמודדות על עלייה לשלב הבא במכרז להקמת עיר הבה"דים

(עדכון) ; בהליך מיון מקדים, שלא כולל את הצעות המחיר, נקבע כי הקבוצות הן: שיכון ובינוי, אלקטרה, א. דורי, קבוצת מנרב וקבוצת שפיר ; עלות הקמת קריית ההדרכה מוערכת בסכום של בין 2 ל-3 מיליארד שקל ועלות חוזה התחזוקה מוערך בסכום דומה

בהליך מיון מקדים, שלא כולל את הצעות המחיר, נקבעו הערב (ג') הקבוצות המתמודדות על העלייה לשלב הבא במכרז לעיר הבה"דים. מההליך של ועדת המכרזים לפרויקט, שייקרא מעכשיו "קריית ההדרכה של צה"ל בנגב", עלה כי הקבוצות הן: שיכון ובינוי , קבוצת אלקטרה , קבוצת א. דורי , קבוצת מנרב וקבוצת שפיר.

נציין, כי משרד הביטחון סירב להתייחס לזהות המתמודדות, ובכיר במערכת הביטחון אמר ל"גלובס" כי "מדובר בבשורה דרמטית למשק הישראלי, דווקא על רקע המשבר. המכרז יספק פעילות כלכלית בהיקף של מיליארדי שקלים, וייצר אלפי מקומות עבודה. זוהי עוד דוגמא לתרומת הביטחון לכלכלה".

מסמכי הליך המיון (PQ) למכרז קריית ההדרכה של צה"ל בנגב (עיר הבה"דים) פורסמו בנובמבר. עלות הקמת קריית ההדרכה מוערכת בסכום של בין 2 ל-3 מיליארד שקל ועלות חוזה התחזוקה מוערך בסכום דומה.

הפרויקט יוקם בשיטת PPP (שבמסגרתה בדרך כלל פרויקטים ציבוריים ממומנים ומתופעלים בשיתוף פעולה בין השלטון לבין חברה או חברות מהסקטור הפרטי). בשיטת PPP הזכיין יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק את קריית ההדרכה לפרק זמן ארוך, ובמסגרת זאת יועברו לאחריות אזרחית מרבית הפעולות שאינן בליבת העשייה הצבאית המבוצעת היום על ידי אנשי קבע.

השימוש בשיטת PPP אמורה להביא להשגת יעדי ההתייעלות של מערכת הביטחון ואמורה לייצר מקומות עבודה רבים לתושבי הנגב.

מלבד העברת קריית ההדרכה לנגב עוסק צה"ל בהעברת בסיסים נוספים לאזור - פעולה שמסתכמת ביותר מ-20 מיליארד שקל. בסיס התובלה של חיל האוויר עבר לנבטים שבנגב ב-2004 והעברתו הושלמה השנה. קריית המודיעין צפויה לקום סמוך לצומת שוקת בשנת 2014 ואילו הקמפוס הטכנולוגי של חיל התקשוב צפוי לקום בבאר שבע, מול אוניברסיטת בן גוריון, בשנת 2015.

במסגרת העברת מחנות צה"ל לנגב צפויים אלפי חיילים ואנשי קבע לעבור לשרת בנגב ולהשתקע באזור עם בני משפחותיהם. בצה"ל מקווים כי העברת הבסיסים תאיץ את פיתוח התשתיות בנגב, תייצר מקומות תעסוקה ותסיט אוכלוסיה צעירה ואיכותית לנגב.

קריית ההדרכה של צה"ל בנגב (עיר הבה"דים) תיבנה כקמפוס צבאי ויועברו אליה כלל בסיסי ההדרכה ממרכז הארץ המכשירים את תומכי הלחימה בצה"ל בתחומי הרפואה, לוגיסטיקה, חימוש, משאבי אנוש, תיאום וקישור, משטרה צבאית, חינוך ותקשוב.

הקמת קריית ההדרכה תיעשה על פי קריטריונים סביבתיים מחמירים. המועד המתוכנן לסיום הקמת קריית ההדרכה ואכלוסה צפוי בשנת 2012. המכרז עצמו צפוי להתפרסם בעוד כחצי שנה, רק לאחר שיסתיימו הבדיקות הסביבתיות באזור צומת הנגב.