צה"ל חוזר לפרויקט ERP גדול: מעביר את תהליך הגיוס לסביבת SAP בכ-50 מיליון דולר

מדובר בהפיכת תהליך הקליטה והמיון של המתגייסים בצה"ל לממוחשב, שעדיין עובד באמצעות מערכות משנות ה-60, למערכת מחשוב אחידה ומתקדמת

בשורות טובות למי שחושש מהיעלמות פרויקטי IT גדולים בישראל בעקבות המשבר הכלכלי. ל"גלובס" נודע כי צה"ל חוזר לבצע פרויקט ERP (מערכת לניהול משאבים ארגוניים) גדול, שעמד על הפרק עד לפני כשנה וחצי ונדחה בשל מגבלות תקציביות. מדובר בהפיכת תהליך הקליטה והמיון של המתגייסים בצה"ל לממוחשב, תחת מערכת מחשוב אחידה מסוג SAP. תקצוב הפרויקט אושר לאחרונה ועל-פי הערכות ינוע סביב ה-50 מיליון דולר.

ההיסטוריה של פרויקטי מערכות המחשוב מסוג ERP בצה"ל, ארוכה ומלאה תהפוכות. בסוף 2005 החליט צה"ל לצאת עם פרויקט, שבמסגרתו אמורות כל יחידות צה"ל להכניס את ניהול המשאבים שלהם תחת תוכנת ERP אחידה. היתרון בהחלטה היה התייעלות וגישה נוחה לנתונים במערכת. נושאים כגון לוגיסטיקה, תכנון משימות, כוח אדם, ניהול תקציב, ואחרים יוכלו להתנהל עבור כל צה"ל בקלות יחסית. הפרויקט הוערך ב-150-200 מיליון דולר, ואמור היה להתפרש על פני כמה שנים.

נכון לעכשיו, קיימות בצה"ל מספר מערכות ERP נפרדות. המערכות מחולקות בין אגפים שונים בצה"ל: חיל האוויר, אגף טכנולוגיות ולוגיסטיקה (אט"ל), חיל הים ויחידות נוספות. הבעיה הטכנולוגית היא שכל אגף בחר לעצמו מערכת שהתאימה לצרכיו (שמבוססת על תוכנות SAP או על אורקל). הכוונה בפרויקט ה-ERP הייתה לאחד את האגפים השונים על תשתית תוכנה אחת, או לפחות למצוא את הגשרים הטכנולוגיים לגישור בין המערכות.

אלא שבסוף 2006, אחרי מלחמת לבנון השניה, חשף "גלובס" כי בצבא הוחלט לדחות את הפרויקט ולבצע שינוי בסדרי החשיבות. ואכן, בסוף 2007 ביטל המטכ"ל את הפרויקט, וסגר את המינהלת שהוקמה בנושא באגף התקשוב, כאשר בכוונת הצבא הייתה לבצע פרויקטי ERP נקודתיים כאשר תהיה אפשרות תקציבית.

כניסה בתאריך סמלי

צה"ל, כך נודע, השיק לאחרונה את המהלך הראשון סביב המערכת החדשה - שתקרא "מיטב", כשמה של היחידה הצבאית המופקדת על ביצוע הליכי המיון והשיבוץ - וכרגע היא בשלבי תכנון. אלוף אכ"א בצה"ל, אבי זמיר, מעוניין כי המערכת תיכנס לשימוש בתאריך סמלי, ה-10/10/2010. במסגרת העבודה צפויות לעבור כל מערכות המחשוב שמעורבות בגיוס ובחיול כיום - חלקן עוד משנות ה-60 - שינוי מהותי לסביבת העבודה של SAP. לצד SAP שותפות לפרויקט גם נס ו-IBM.

מצה"ל נמסר בתגובה כי "לאחרונה התניע אגף כוח האדם פרויקט להחלפה ושדרוג מערכות המחשוב המשמשות את מערך הגיוס. הפרויקט מיושם על-ידי אגף התקשוב ומשתלב בתפיסה הכוללת ליישום מערכות ERP".