S&P מעלות הורידה את דירוג האשראי של חברת האחזקות של הפניקס בשלוש דרגות, ל-"A"

בין הנימוקים: ההון העצמי קרוב למגבלת המינימום הנדרשת על-ידי משרד האוצר, הסיכון הגבוה בתיק הנוסטרו וחולשתה היחסית בחיסכון ארוך-הטווח ; בנוסף, קבעה לחברה תחזית דירוג שלילית

סוכנות הדירוג S&P מעלות הודיעה היום (ה') על הורדת דירוג בשלוש דרגות לכתבי ההתחייבות הנדחים של הפניקס ביטוח ל- "-AA" מ-"AA" (דרגה אחת) וקביעת תחזית דירוג שלילית לדירוג החברה. בנוסף, מודיעה על הורדת דירוג אגרות החוב של פניקס אחזקות , החברה האם, ל-"A" מ-"AA" (קרי, 3 דרגות), וקביעת תחזית דירוג שלילית לדירוג החברה.

הכללנים פותחים בכך שדירוג הפניקס ביטוח משקף את המעמד התחרותי הגבוה, נתח שוק שלישי בגודלו בתחום ביטוח כללי ובתחום ביטוח חיים. הדירוג משקף גם את השיפור ברווחיות ובחיתום בתיק ביטוח כללי בשנים האחרונות. עם זאת, הורדת הדירוג לחברת הביטוח משקפת את מצב ההון של החברה שקרוב למגבלה הרגולטורית (הון עצמי מזערי), את הסיכון הגבוה יחסית בתמהיל נכסי הנוסטרו של החברה (תיק ההשקעות הפנימי, ש"ח)ואת החולשה היחסית של החברה בתחום חיסכון ארוך טווח של החברה.

גורמים שליליים נוספים שמונים הכלכלנים, הם מינוף חברת האחזקות ואי הוודאות בקשר לעסקת הפניקס-אקסלנס . אלו עשויים, לדבריהם, להגדיל את הלחץ למשיכת דיבידנדים מחברת הביטוח ולהקשות על בניית בסיס ההון בעתיד. הדירוג של הפניקס אחזקות נסמך בעיקרו על דירוג חברת הבת הפניקס ביטוח שבבעלותה.

הורדת הדירוג של איגרות החוב נובעת, בין השאר, מהתאמת המתודולוגיה של S&P מעלות למתודולוגית הדירוג של S&P לפיה קיימת נחיתות מבנית החוב של התחייבויות חברת אחזקות המחזיקה בחברת ביטוח בפיקוח.

הורדת הדירוג משקפת גם את אי הוודאות בקשר לעסקת הפניקס-אקסלנס ולמחיר שעשויה הפניקס אחזקות לשלם בעסקה זו. כלכלני S&P מעלות מעריכים שצרכי ההון של חברת הביטוח והוצאות המימון על החוב הקיים בחברת האחזקות עשויים לשחוק את נזילות חברת האחזקות בשנה הקרובה. זאת, במיוחד לאור הסיכוי הנמוך להכנסות דיבידנדים משמעותיות, אם בכלל, מחברת הביטוח בשנה זו.

הכלכלנים מציינים כי התחייבויות של החברה האם של חברות האחזקות, קבוצת דלק , נמצאות בבחינה מחדש עם השלכות שליליות. עם סיום הבחינה תבחן מעלות את השלכותיה על דירוג החברה הבת, פניקס אחזקות.

תחזית הדירוג השלילית של הפניקס ביטוח משקפת את חשש הכלכלנים בסוכנות הדירוג מהמשך שחיקה ברווחיות החברה ובסיס ההון שלה ואת אי הוודאות לגבי עסקת הפניקס-אקסלנס שעשויה להשפיע על גמישותה הפיננסית של חברת האחזקות ועל יכולתה להזרים הון נוסף לחברת הביטוח.

השפעה לשלילה על הדירוג של חברת הביטוח עשויה להיות במידה שתיק השקעות הנוסטרו של החברה יושפע לרעה מהמשך מגמה שלילית בשווקים הפיננסיים, שתשפיע על קיטון בהכנסות מהשקעות ושחיקה בבסיס ההון של החברה. השפעה חיובית על הדירוג עשויה במידה שיימשך השיפור ברווחיות החברה בתחום ביטוח כללי, במידה שהקטנת פרופיל הסיכון בתיק השקעות הנוסטרו תקטין את התנודתיות בהכנסות מהשקעות ובמידה שיחול שיפור במצב ההון של החברה.

תחזית הדירוג השלילית של הפניקס אחזקות משקפת בין השאר את תחזית הדירוג השלילית של הפניקס ביטוח ואת אי הודאות בהקשר לעסקת הפניקס-אקסלנס ולמחיר שתידרש הפניקס לשלם במידה ותידרש. פעולת דירוג שלילית בחברת האחזקות עשויה להיות אם היא תידרש לבצע השלמות הון מהותיות נוספות בחברת הביטוח לנוכח המצב בשווקים וכחלק מהיערכות חברת הביטוח ל-Solvency II. כלכלני S&P מעלות טוענים כי השלמות הון אלו עשויות להרע את יכולת כיסוי החוב של חברת האחזקות. פעולת דירוג חיובית עשויה להיות אם תחול ירידה ברמת המינוף הפיננסי של הפניקס אחזקות. שיפור במצב ההון וברווחיות של חברת הביטוח עשוי אף הוא להשפיע לחיוב על הדירוג.