פשיטת הרגל של האוניברסיטאות

הוד רוממותה במגדלי השן התגלתה השבוע כנהנתנית סדרתית, רודפת שררה וכיבודים

מל"ג. ות"ת. ור"ה. ד"ר, פרופ', מרצה, חוקר. הכול חארטה. הוד מעלתה ורוממותה של האליטה האינטלקטואלית השוכנת במגדלי השן האקדמיים, התבררה השבוע באופן סופי וחד-משמעי כשם קוד לחבורה מגלגלת עיניים, מתחסדת, נהנתנית סדרתית, רודפת שררה וכיבודים.

העובדות הקשות העולות מ-287 עמודי "דו"ח הביקורת על מערכת ההשכלה הגבוהה" והתגובות היהירות, המתחמקות, המבטלות והמבזות של בכירי המערכת, חושפות את ההשכלה הגבוהה כפצצת זמן מתקתקת המסכנת את עתיד החברה, ההון האנושי, המדע, הפיתוח והצמיחה. כן, ממש כך.

חתולים מדושנים מלקקים כספי ציבור

החבורה המסתתרת מאחורי מונחי-העל מל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה), ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות), על הגרורות שהיא מקפידה לשלוח למרכזי החלוקה, משרדי החינוך, האוצר, ראש הממשלה והכנסת, והאתנן שהיא מעניקה לארגוני הסטודנטים, איננה רק חבורה מאוחדת של חתולים מדושנים המלקקים, תוך יבבות מחסור, עוד ועוד כספי הציבור. זו חבורה שמסכנת את עתיד להשכלה בישראל.

ניהול בזבזני וכושל

הדו"ח שפרסם השבוע מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מרתיח, אבל בעיקר מפחיד. במונחים מאופקים, בטקסטים פרטניים כבדים ולעתים משמימים, הוא מציג מסורת של ניהול בזבזני וכושל, שבחסות הפיקוח האליטיסטי הפנימי מכוון לחלוקת שלל ותענוגות לחברי הגילדה הסגורה. וזאת, תחת מעטה מסך עשן מתוכנן, מאורגן, שקרי ומתוחכם של הסתרה, השחרה והעלמת מידע ונתונים תחת כותרת מפוקפקת של "עצמאות אקדמית". איזה מונח מבדח. איזה ביזיון. (ובנוסח הדו"ח: "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התנהגות ור"ה: אין זה ראוי שנשיאי האוניברסיטאות ומנכ"ליהן, בעצה אחת, יעשו לסיכול ביקורת המדינה.."

עכשיו כבר אין ספק, הקרם דה לה קרם של החברה היא למעשה חבורת אינטרסנטים במגבעת שחורה שדואגת אך ורק לעצמה. בשביתה הממושכת של הסגל הבכיר בתחילת השנה שעברה, החליט ור"ה לשלם למרצים, כלומר לעצמם, משכורת חלקית תוך כדי שביתה. חופש אקדמי הם קראו לזה. "שביתה דלוקס" קרא לזה אז נשיא בית הדין הארצי לעבודה סטיב אדלר. אבל אף אחד לא העז למחוק את ההפקרות.

העלאות שכר ב-25%

נשיאי האוניברסיטאות, הדיקנים והרקטורים הם מהמילייה של השלטון. שרת החינוך, שר המשפטים והיועץ הכלכלי של ראש הממשלה הם פרופסורים באוניברסיטה. ומה עם הסטודנטים? הם שותקים, כי המרצים סגרו איתם דיל: אתם תאפשרו לנו להילחם על שכר מופלג, אנחנו נסרב לדון בדו"ח ועדת שוחט. התוצאה: 4,500 המרצים הבכירים קיבלו העלאת שכר ממוצעת של 24.2%. המרצים הבכירים, בחסות הארגונים שלהם, שיצאו לשביתה רק כדי לעצור את "בריחת המוחות" הצעירים והמבריקים, חילקו את השלל כך: 15% ל"מוחות", 35% חלוקה פנימית לסגל הוותיק היושב על ברזי הכסף.

מילות המבקר: "אם ימשיכו המוסדות להשכלה גבוהה לפעול באופן המתואר לעיל, עלולה להיפגע יכולתם לבצע את תפקידם כראוי... מוטל אפוא על המוסדות להשכלה גבוהה לנהוג במשאבים המוקצים להם (6 מיליארד שקל בשנה, ס"ק) בזהירות למנוע בזבוזים מיותרים או הוצאות שאינן נדרשות ולהקפיד לפעול לפי כללים...".

ואיך הגיבה האליטה האקדמית על הדו"ח? בספין. ביום ג' בשעה 12:00 רעשה הארץ מהדו"ח. בשעה 16:00 הדליפו "גורמים בות"ת" שהם ייאלצו "בגלל המדד" להעלות את שכר הלימוד כבר השנה. ב-18:00 נשלחה הודעת ביפר רשמית: הות"ת יעשה ככל יכולתו למנוע העלאת שכר הלימוד. עוד תרגיל עלוב שנועד להסיח את הדעת מהעניין המרכזי.

stella-k@globes.co.il