חברת השקעות של אבו דאבי רוכשת 9.1% מדיימלר - יצרנית מרצדס בכ-2 מיליארד אירו

דיימלר מסרה שהיא תגדיל את הון מניות שלה ב-10% ואכבאר תשלם 20.27 אירו לכל מניה חדשה. מניית דיימלר נסחרה בתום המסחר בפרנקפורט ביום ו' שעבר ב-21.34 אירו

חברת השקעות של אבו דאבי, אכבאר, תרכוש 9.1% בדיימלר , החברה האם של יצרנית הרכב מרצדס בנץ, ב-1.95 מיליארד אירו (2.7 מיליארד דולר) ותהפוך בכך לבעלת המניות הגדולה ביותר ביצרנית הגרמנית היוקרתית, שכמו כל תעשיית הרכב נאבקת במשבר הקשה ביותר שפקד אותה מזה עשרות שנים.

דיימלר מסרה שהיא תגדיל את הון מניות שלה ב-10% ואכבאר תשלם 20.27 אירו לכל מניה חדשה. מניית דיימלר נסחרה בתום המסחר בפרנקפורט ביום ו' שעבר ב-21.34 אירו.

ההשקעה באה כאשר יצרניות רכב ברחבי העולם מתמודדות עם ההשלכות של המשבר הכלכלי, וכמה מהן, בארה"ב, צרפת וגרמניה, פנו לממשלות שלהן בבקשת עזרה.

דיימלר הדהימה את השווקים כאשר היא הודיה שהיא צופה הפסד תפעולי גדול ברבעון הראשון, והתחייבה לצמצם עלויות. "אנו מאושרים לקדם בברכה את אכבאר כבעלת מניות גדולה חדשה, שתומכת באסטרטגיה התאגידית שלנו", מסר דיטר זטשה, מנכ"ל דיימלר.

אכבאר אינבסטמנטס, שלוחה של חברת אינטרנשיונל פטרוליום אינבסטמנט (IPIC) הממשלתית באבו דאבי, מסרה שהיא תשתף פעולה עם דיימלר בפיתוח מכוניות חשמליות וחומרים חדשים לתעשיית הרכב. בנוסף, דיימלר והיא יפתחו מרכז להכשרת מהנדסים באבו דאבי.

חאדם אל קוביישי, יו"ר אכבאר, אמר לפייננשל טיימס שחברת ההשקעות מעוניינת להמשיך להגדיל את אחזקתה בדיימלר. "אנו שוקלים לעשות זאת - לא כעת אלא בשנים הבאות, תלוי בהתפתחויות בשווקים ובאסטרטגיה שלנו. נוכל להגדיל את אחזקתנו ל-15%-20% לכל היותר", אמר אל קוביישי.

לאבו דאבי יש רשימה מתארכת של חברות ממשלתיות שהפכו לפעילות בשנים האחרונות. חברות גרמניות כמו סימנס פונות לקרנות השקעה ריבוניות בחיפוש אחרי משקיעים לטווח ארוך, ומתוך רצון לשתף פעולה עם קרנות ממדינות נפט שנהנו משיעורי צמיחה כלכלית גבוהים.

דיימלר היתה יעד לשמועות על ניסיונות השתלטות עליה, מאחר שהיא יצרנית הרכב האירופית הגדולה היחידה ללא בעלי מניות אסטרטגיים. בעלת העניין השניה בגודלה בה אחרי אכבאר היא רשות ההשקעות הכווייתית, שהשקיעה בדיימלר החל בשנת 1974 ומחזיקה 6.9% ממניות דיימלר.

אכבאר נוסדה כחברת אנרגיה, אך מכרה את נכסי הנפט העיקריים שלה בשנה שעברה, ובספטמבר הנפיקה אג"ח להמרה בסך 1.3 מיליארד דולר שנמכרו ל-IPIC. בפברואר רכשה IPIC אחזקה של 36% באכבאר. יו"ר החברה הוא בן המשפחה המלכותית השולטת באבו דאבי, שייח מנסור בין זאיד אל נאהיאן, שרכש בכספו הפרטי את מועדון הכדורגל מנצ'סטר סיטי מהליגה הבכירה באנגליה, והשקיע 3.5 מיליארד דולר בבנק ברקליס.