שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, מציג תוכנית לרכישת נכסים בעייתיים בטריליון דולר: "אי אפשר לפתור את המשבר הפיננסי בלי לקחת סיכונים"

גלובס tv"עם יישום התוכנית הממשלה תוכל לפעול במהירות לשם רכישת הנכסים. אני בטוח שלמהלכים של משרד האוצר תהיה השפעה מקסימלית על המשק" ; "מטרת התוכנית היא לאתחל את שוק ניירות הערך, לאפשר לבנקים ולגופים פיננסים נוספים לשחרר הון ולעודד מתן אשראי חדש"

הממשל האמריקני החל לפרסם פרטים אודות תוכניתו החדשה של שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר שמטרתה לנקות את המערכת הפיננסית מ"נכסים רעילים". גייתנר העריך כי לתוכנית יש פוטניציאל לרכושת נכסים בעייתים בהיקף של 1 טריליון דולר.

"מטרת התוכנית היא לאתחל את שוק ניירות הערך, לאפשר לבנקים ולגופים פיננסים נוספים לשחרר הון ולעודד מתן אשראי חדש", אמר גייתנר עם פרסום פרטי התוכנית. "התוכנית החדשה תגדיל את הנזילות ותאפשר לבנקים לגייס הון".

"אנחנו די אופטימיים באשר לפוטנציאל של התוכנית. עם יישום התוכנית הממשלה תוכל לפעול במהירות לשם רכישת הנכסים. אני בטוח שלמהלכים של משרד האוצר תהיה השפעה מקסימלית על המשק".

"המצב הנוכחי מאתגר במיוחד. הסקפטיות עדיין שורה בשווקים. אי אפשר לפתור את המשבר הפיננסי מבלי שהממשלה תיקח סיכונים".

התוכנית החדשה של הממשל כוללת הקמה של גוף חדש, תחת פיקוחה של החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation) - הרגולטור הראשי של הבנקאות - שיעניק הלוואות בריבית נמוכה לגורמים פרטיים המעוניינים לקנות את נכסי הבנקים ה"רעילים". רבים מנכסים אלה קשורים למשכנתאות בסיכון גבוה שערכן צנח בעשרות אחוזים.

החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות תעניק ערבות לקרנות ציבוריות-פרטיות שישקיעו במשכנתאות הבעייתיות תמורת רווח פוטנציאלי.

מנהלי קרנות פוטנציאליים המעוניינים לקחת חלק בתוכנית צריכים להגיש את מועמדותם עד ה-10 באפריל. המועמדים צריכים להוכיח כי ביכולתם לגייס לפחות 500 מיליון דולר בהון פרטי. משרד האוצר יבחר במנהלי קרנות השקעה מתאימים עד ה-1 למאי.

ממשל אובמה מתכוון להוציא בין 75 ל-100 מיליארד דולר בהון חדש במסגרת התוכנית לרכישת נכסים בעייתיים (TARP) וכן ממשקיעים פרטיים. הנכסים הבעייתיים, או "נכסי מורשת", מתייחסים להלוואות לרכישות נדל"ן המוחזקות במאזני הבנקים ולניירות ערך המגובים על ידי ההלוואות.