אובמה קורא לאמריקנים לגלות אורך רוח ודיווח על "סימני התקדמות" בכלכלה

אובמה ניסה למצוא איזון עדין בין הצורך לשכך את הזעם הלאומי על וול סטריט לבין הצורך לגייס את הבנקאים השנואים לתכניתו הכלכלית ; הבשורה לישראל: אגלה "התמדה" במאמצים להשגת פיתרון של שתי מדינות

במסיבת עיתונאים ששודרה מחוף אל חוף בפריים-טיים, ניסה אמש (ג') הנשיא ברק אובמה למכור לאומה את הצעת התקציב השאפתנית שלו, דיווח על "סימני התקדמות" בכלכלה וקרא לאמריקנים לגלות "אורך רוח" בשעה שהממשל מנסה להעלות את המשק על מסלול של צמיחה.

"קבענו אסטרטגיה מקיפה שמתוכננת לתקוף את המשבר בכל החזיתות", הכריז הנשיא. "מדובר באסטרטגיה ליצירת מקומות עבודה, לסיוע לבעלי בתים אחראים, להתנעה מחדש של מנגנון האשראי ולעידוד צמיחה כלכלית לטווח הארוך, ואנו אכן מתחילים לראות סימנים של תקווה".

אחד מסימני התקווה שמנה אובמה הוא "קפיצה" במספר הפניות למיחזור משכנתאות על רקע העובדה ששערי ריביות המשכנתאות ירדו לרמות מהנמוכות ביותר שנרשמו אי פעם.

"כל אמריקני צריך לדעת שעד 40% מהמשכנתאות במשק עומדות עתה בקריטריונים למיחזור", אמר הנשיא. "זה בדיוק כמו קיצוץ נוסף במס. אנו גם מתחילים לראות סימנים של גידול במכירות הבתים ושל ייצוב במחירי נדל"ן למגורים בפעם הראשונה מזה זמן רב".

אובמה ניסה למצוא איזון עדין בין הצורך לשכך את הזעם הלאומי על וול סטריט, שהתנקז בעיקר בכיוון מקבלי הבונוסים בתאגיד הביטוח AIG, לבין הצורך לגייס את הפיננסרים השנואים למימוש התכניות הכלכליות והפיננסיות של הבית הלבן. הנשיא הדגיש מוטיב של אחדות לאומית במאמץ, אולי נאיבי, להביא לקירוב לבבות, אבל הוא לא היסס למתוח ביקורת קשה על תאוות הבצע של המגזר הפיננסי.

"הדרך לרווחה כלכלית עודה ארוכה ואנו ניתקל במספר גדול של מהמורות ומכשולים בדרך", אמר הנשיא. "אבל אנו חייבים לזכור שנוכל להגיע למטרה רק אם נתקדם בדרך הזו כאומה אחת, כעם אחד".

הוא הוסיף: "בשבוע שעבר היינו עדים לזעם רב, להטחות של האשמות, והרבה מזה היה מובן. אני כועס כמו כל אחד על הבונוסים האלה שניתנו בדיוק לאותם אנשים שכופפו את המערכת הפיננסית על ברכיה, וזה סיפמטום נוסף של התרבות שהביאה אותנו למצב הזה. אבל אחד הלקחים החשובים ביותר שצריך להפיק מהמשבר הזה הוא שהכלכלה שלנו יכולה לתפקד רק אם נכיר בכך שכולנו נמצאים בסירה אחת, שלכל אחד מאיתנו יש אחריות כלפי אחרים וכלפי המולדת.

"בנקאים ומנהלים בוול סטריט צריכים להבין שאין מחילה למאמציהם להעשיר את עצמם על חשבונם של אחרים, שחלפו לבלי שוב הימים שבהם יכלו לגרוף חבילות תגמול ענקיות ולתכנן עסקות שהתבססו על ספקולציות בלתי אחראיות שחשפו את כולנו לסכנות.

"בה בעת, אלה שאינם נמנים עם השכבה השלטת בוול סטריט אינם יכולים להרשות לעצמם לצייר כל משקיע או יזם, שמבקש לעשות כסף, כשד אימתני. הדחף לעשות כסף הוא הדחף שהניע תמיד את רווחתנו הכלכלית ובסופו של דבר, דחף זה יניע את הבנקים לחדש את ההלוואות לציבור וזה יתניע את הכלכלה", אמר אובמה.

חלק נכבד ממסיבת העיתונאים הוקדש לשאלות ותשובות על התקציב. על רקע ידיעות מהקונגרס שהמחוקקים, ובכללם מנהיגי הסיעה הדמוקרטית, שוחטים את הצעת התקציב של הבית הלבן בטענה שהיא תורמת תרומה משמעותית לגירעון התקציבי, רמז אובמה שהוא יהיה מוכן להתפשר, לפחות בטווח הקצר, על יזמת הקיצוץ במיסים למעמד הבינוני ועל היזמה לתמחר תפלוטת פחמנית, אבל הוא שרטט קו אדום שמעבר לו לא יהיה מקום לפשרות.

"מעולם לא ציפינו שנדפיס את הצעת התקציב שלנו ושהמחוקקים יעתיקו אותה במכונת צילום ויצביעו עליה", אמר אובמה. "... אבל השורה התחתונה היא, שאני מצפה לראות בתקציב ביטוי (למימון) שירותים רפואים, לאנרגיה, לחינוך ולמאמץ רציני לכווץ את הגירעון התקציבי".

רוב השאלות עסקו בנושאים כלכליים ופיננסיים. רק שתי שאלות נשאלו על נושאי חוץ, ואחת מהן על ישראל. עד כמה מציאותית התקווה המוצהרת של הנשיא לכונן שלום בין ישראל לפלשתינים בהתחשב בכך שיש סבירות גבוהה לכך שראש המשלה הבא לא לגמרי מחויב לפיתרון של שתי מדינות וששר החוץ העתידי מואשם בהטחת עלבונות בערבים?

אובמה השיב שעדיין אין לדעת כיצד תיראה הממשלה באה בישראל ומה תהיה המתכונת של ההנהגה הפלשתינית העתידית. "אבל אנחנו כן יודעים שהסטטוס קו אינו בר קיימא, שחיוני לקדם רעיון של שתי מדינות, שלפיו ישראלים ולפלשתינים יחיו אלה בצד אלה, כל צד במדינתו, בשלום ובביטחון".

הוא השווה שוב את העוינות בין ישראלים לפלשתינים לעוינות בין הפלגים היריבים בצפון אירלנד, וציין שראשי הפלגים האלה חגגו יחדיו לפני כמה ימים בוושינגטון את יום פטריק הקדוש.

"זה מראה לי שצריך להתמיד; אם מתמידים, אפשר לטפל בבעיות האלה", אמר הנשיא. אבל הוא לא התמיד בתשובה על המזה"ת וחזר במהרה לדבר על תרומת ההתמדה לפתרון בעיות המשק האמריקני.