ברק אובמה "קשה לי מאוד כנשיא לקרוא לעם בארה"ב להקריב קורבנות כדי לחזק את המערכת הפיננסית"

אובמה: "ראשי הבנקים צריכים לגלות ריסון במתן בונוסים גדולים בעיצומו של המשבר הפיננסי... גלו קצת איפוק ותראו שאתם מבינים שזה משבר..." ; גייתנר: "הבנקים צריכים ליטול סיכונים גדולים יותר"

הנשיא ברק אובמה גילה היום (א'), בראיון בטלוויזיה, כי אמר לראשי המוסדות הפיננסיים הגדולים בארה"ב, בפגישתם ביום ו' בבית הלבן, שהבונוסים לבכירים במגזר הפיננסי אינם קבילים. בראיונות מקבילים אמר שר האוצר, טימותי גייתנר, כי בנקים צריכים ליטול סיכונים גדולים יותר בשיקולי אישור הלוואות לעסקים.

בראיון ל"מול פני האומה", ברשת סי.בי.אס., אמר אובמה, כי ראשי הבנקים צריכים לגלות ריסון במתן בונוסים גדולים בעיצומו של משבר פיננסי, כאשר אזרחים רבים מתקשים לממן הוצאות של חיי יום-יום. "זה פשוט לא קביל", אמר הנשיא. "... גלו קצת איפוק. הראו שאתם מבינים שזה משבר ושכל אחד צריך להקריב".

לדברי אובמה, אמרו לו הבנקאים, כי הם מכירים בזעם הציבורי. הוא אמר לאורחיו, שזה לא קל לבקש ממשלמי המיסים להקריב קרבנות בשעה הם נאבקים לעמוד בתשלומי משכנתאות או חשבונות רפואים, בעוד שהבנקים אינם מוכנים לנהוג כך.

"קשה לי מאוד כנשיא לקרוא לעם בארה"ב להקריב קרבנות כדי לחזק את המערכת הפיננסית , אם אין תחושה של מחויבות הדדית", אמר אובמה. "אין הפרדה בין מיין סטריט לוול סטריט. אנו כולנו באותה סירה".

בראיונות בתכנית "פגוש את העיתונות" באן. בי.סי. וב"השבוע", באי. בי.סי., אמר גייתנר, כי הבנקים בארה"ב צריכים ליטול סיכונים גדולים יותר בשיקוליהם לאשר הלוואות לעסקים, כדי להעלות את המשק על פסי צמיחה.

גייתנר: "כדי להיחלץ מהמצב הזה, אנו צריכים שהבנקים יחזרו לקחת סיכונים"

גייתנר אמר, כי הכספים הנוספים שממשל אובמה מתכנן להזרים לבנקים, בתמורה ל"נכסים הרעילים" שבידיהם, יהיו מלווים בתנאים מגבילים, שתכליתם להפוך את הבנקים למוסדות "נקיים" ובריאים יותר, עם מערכת מסודרת לקבלת אחריות להחלטות .

שאלה: אבל חלק מהדברים שאתה שומע מהבנקים הוא, שהם לא ירצו לקבל את הסיוע הפיננסי מהממשל תמורת 'הנכסים הרעילים' שבידיהם דווקא בגלל ההגבלות שיוטלו עליהם עם קבלת הכספים.

גייתנר: "זה סיכון, וחשוב מאוד שאנשים יכירו בכך. כדי להיחלץ מהמצב הזה, אנו צריכים שהבנקים יקחו צ'אנס, שהם ייטלו סיכונים גדולים יותר בשיקולי מתן הלואות לעסקים. במשך תקופה ארוכה, הבנקים לקחו על עצמם סיכונים גדולים מדי. הבעיה החדשה שלנו היא, שהבנקים נוטלים על עצמם סיכונים קטנים מדי".

"הסכנה הגדולה היא, שנעשה פחות מדי, ולא יותר מדי, במאמצים להחייאת שוק האשראי", אמר גייתנר.

שר האוצר אמר, כי בקופת התכנית לחילוץ מוסדות פיננסיים (TARP) נותרו כ-135 מיליון דולר. הוא סרב לומר האם הממשל יבקש מהקונגרס לאשר חבילת מימון נוספת, אך הוסיף: "אם נגיע למצב שבו נצטרך לעשות זאת, נבוא לקונגרס ונפרוש לפניו את הנימוקים החזקים ביותר שלנו מדוע, בטווח הארוך, זה יהיה זול יותר לפעול באגרסיביות".

הוא אמר, כי הגידולים שנרשמו באחרונה במכירות בתים ובהלוואות לעסקים קטנים מוכיחים שהסיוע הממשלתי מתחיל לפעול את פעולתו.