שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת: מדד ניקיי טיפס ב-3%; הנג-סנג איבד 0.4%; הונדה עלתה ב-6.7%

[למדור שוקי עולם] אלפידה ממורי זינקה ב-14.7% ; מדד קוספי עלה ב-2.3% ; סקר טנקן, העוקב אחרי אמון העסקים ביפן, ירד לשפל של 58- נקודות ברבעון הראשון של 2009 ; הייצור התעשייתי בסין של CLSA ירד ל-44.8 נקודות במארס

המדדים המובילים באסיה סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת, כשמדד ניקיי סיים בעלייה של 3% על אף נפילת מדד אמון העסקים ביפן לשפל של כל הזמנים ברבעון הראשון של 2009. נתוני סקר טנקן , המצביעים על הפעילות במפעלים, יצרו הפתעה משמעותית. מדד האמון של היצרנים ירד לשפל שיא בשל המיתון המקומי החמור והירידה בביקושי היצוא.

חברות גדולות מכל רחבי התעשייה היפנית אמרו שיקצצו בהוצאות ב-6.6%- בשנה הפיסקלית הנוכחית, דבר המצביע על כך שההאטה תמשיך להעלות את האבטלה ולהכביד על ההוצאות. אתמול שר האוצר היפני קאורו יוסנו אמר שהממשלה תשלים חבילת תמריצים חדשה באמצע אפריל אשר מטרתה תהיה למנוע מהכלכלה להתפרק לגורמים. יוסנו אמר בשבוע שעבר שהוצאה של 20 טריליון ין לשם כך "אינה בלתי אפשרית".


באוסטרליה, המכירות הקמעונאיות ירדו בפברואר בשיעור החד ביותר מזה יותר משמונה שנים. הצריכה של משקי הבית מהווה יותר ממחצית מהתפוקה הכללית של הכלכלה, דבר המצביע על כך שהירידה בהוצאות תגרום לאוסטרליה להיכנס למיתון הראשון שלה מאז 1991. עוזר נגיד הבנק המרכזי של אוסטרליה ריק בטלינו ציין אתמול שקרוב לוודאי שהתפוקה השנתית תרד בשנת 2009.

במחלקת המחקר של FXCM מציינים כי מדד החלפי הריבית מראה שהשוק מתמחר אפשרות לכך שהבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) יפחית את הריבית ב-0.5%-0.75% ב-12 החודשים הקרובים. בשלב זה הבנק המרכזי של אוסטרליה הוא אחד משני הבנקים המרכזיים היחידים בעולם שצפוי להפחית את עלויות ההלוואה בשנים הקרובות, דבר המצביע על לחץ על הדולר האוסטרלי.

בורסת שנחאי נסחרת בטריטוריה החיובית לאחר ירידה מתונה מהצפוי בייצור התעשייתי של סין במהלך חודש מארס.

המשקיעים באסיה ממתינים לפסגת ה-G20 שתיפתח מחר (ה') בלונדון, בה ידונו נציגי המדינות המפותחות בדרכים השונות להתמודדות עם המשבר הפיננסי העולמי. מפרוטוקולים שנחשפו לפני תחילת הפסגה עולה כי אין כוונה להמשיך ביישום חבילות חילוץ מתואמות, אלא למנוע מדיניות של מכסי מגן ולעודד את הסחר הבינלאומי.

קובעי המדיניות מנצלים את תשומת הלב של השוק ושל התקשורת כדי לפרסם את דרישותיהם, את מאמציהם ולספק תחזיות לקראת הועידה. שרת האוצר של צרפת, קריסטין לגראד, ביטאה את ההתנגדות שנוצרת באזור האירו ואמרה שנציגי מדינתה יעזבו את הועידה אם בקשותיהם לא יענו. אמנם דבריה התמקדו בשינויים רגולטוריים תורמים, אך הם מצביעים על הגישה בה ינקטו הבכירים בועידה שיש לה היסטוריה של כישלונות בפיתוח מדיניות רלוונטית ובעלת השפעה.

ראש הממשלה היפני טארו אסו הראה את חוסר אמונו בסיטואציה הגלובלית כאשר הכריז שהטיל על שריו לפתח תכנית תמריצים שלישית עד אמצע אפריל. זהו מאמץ הגיוני לאור הסבירות הנמוכה לכך שהבכירים יגיעו להסכמה על תחזיות הצמיחה הגלובליות אחרי יום אחד של דיונים.

הבנק העולמי הפחית אתמול (א') את תחזיות הצמיחה לשנת 2009 להאטה של 2.1% ואילו ארגון המדינות המפותחות (OECD) צופה צניחה של 4.3% עבור הקבוצה המונה 30 מדיניות וצפי ל-36 מיליון מובטלים במדינות ה-G7 עד סוף 2010. יש לזכור שארה"ב היא הכלכלה הגדולה בעולם וסביר שתהיה המרוויחה הגדולה מתיאום גלובלי. אם הכלכלות הגדולות בעולם יעבדו יחד כדי לתקן חלק מהבעיות הגלובליות שבבסיס המשבר, הדבר עשוי לגרום לתוצאות חיוביות ולהסיר את האחריות דה-פקטו שארה"ב נטלה על עצמה על מנת לתקן בעיה עולמית בנוסף לבעיותיה שלה.

"לשולחן הדיון תוגש גם הצעה רוסית וסינית לגבי מטבע רזרבה עולמי חדש. אם הצעה זו תידחה על הסף, הדבר עשוי עדיין לפגוע בדולר", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

שר האוצר האמריקני, טימותי גייטנר, אמר אמש כי מנהיגי העולם מאוחדים במחויבותם להקשיח את הפיקוח והרגולציה על הנעשה בשווקים. אמרה זו הגבירה אתמול את אמון המשקיעים ותרמה לעליות השערים בוול סטריט.

מדד ניקיי 225 עלה ב-2.99% ל-8,351 נקודות מדד הנג-סנג ירד ב-0.42% ל-13,576 נקודות מדד שנחאי המשולב עלה ב-1.47% ל-2,490 נקודות מדד S&P/ASX ירד ב-0.07% ל-3,582 נקודות מדד קוספי עלה ב-2.25% ל-1,206 נקודות ; מדד סנסקס 30 מציג עליות לפני הנעילה.

בזירת המטבעות, הדולר עולה ב-0.54% ל-98.9 ין. הדולר האוסטרלי מאבד 0.19% ל-0.69 דולר.

בזירת המאקרו

באוסטרליה, המכירות הקמעונאיות ירדו הרבה יוצר מכפי שהכלכלנים צפוי, ורשמו ירידה של 2%- בפברואר. זוהי הירידה החודשית הגדולה ביותר מזה יותר משמונה שנים. מכירות בחנויות כלבו הובילו את הירידות וירדו ב-9.8%.

סקר טנקן, העוקב אחרי אמון העסקים ביפן, ירד לרמה של 58- נקודות ברבעון הראשון של 2009, לעומת 24- נקודות ברבעון האחרון של 2008.

הייצור התעשייתי בסין של CLSA ירד ל-44.8 נקודות במארס, מ-45.1 נקודות בפברואר. מדובר בתוצאה טובה מזו שהוצגה בינואר ועמדה על 42.2 נקודות.

מניות בכותרות

צ'יינה יוניקום ריכזה עניין בהונג קונג לאחר פרסום דו"חות שנת 2008. רווחי חברת הטלקום הסינית זינקו ב-58% כתוצאה ממכירת חטיבת הקידטור לצ'יינה טלקום.

Oz מינרלז הסכימה למכור את מרבית נכסייה לחברה הסינית Minmetals תמורת 1.2 מיליארד דולר. העיסקה עשויה לעזור ליצרנית האבץ השניה בגודלה בעולם לצאת מהמשבר אליו נקלעה.

אלפידה ממורי (סימול:6665 בטוקיו) טיפסה ב-14.7% לאחר שחברת טייוואן ממורי, חברה חדשה לייצור שבבי מחשב, הזוכה לתמיכתה של ממשלת טייוואן, הודיעה כי אלפידה היא השותפה שלה בתחום שבבי הזיכרון.

מניות הבנקים הגדולים ביפן, מיצובישי UFJ ומיזוהו פייננשל ריכזו עניין לאחר טימותי גייטנר אמר אמש כי מנהיגי העולם מאוחדים במחויבותם להקשיח את הפיקוח והרגולציה על הנעשה בשווקים.

יצרניות כלי הרכב ביפן ריכזו בשל צפי לארגון מחדש של תעשיית כלי הרכב בארה"ב, כשגורמים הקרובים לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמרו כי הוא מאמין כי יש לאפשר לג'נרל מוטורוס לפשוט את הרגל. מניית טויוטה , מניית ניסן .

הונדה הודיעה כי בכוונתה לצמצם את היקף ייצור כלי הרכב בארה"ב בכ-62 אלף יחידות, וכן לאלץ עובדים לקחת חופשות ללא שכר.