אלי יונס בפסגת הנדל"ן של "גלובס": "כל מי שיושב כאן יודע שמחירי הנדל"ן לכלל הציבור נותרו כמעט ללא שינוי"

גלובס tvמנכ"ל מזרחי טפחות בוועידה: "ככל שאני מצליח לזכור - להגיד שהבנקים לא נותנים אשראי אלו דברים ריקים מתוכן" ; "אף אחד לא שמע מאיתנו תביעה להחזיר את המטוס או לתת לנו מניות"

"יש מתח מאוד גדול בענף הנדל"ן. השאלה היא האם המתח ראוי לטיפול ממלכתי", אמר היום (ד') אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות בפסגת הנדל"ן של "גלובס". "כל מי שיושב כאן יודע שמחירי הנדל"ן לכלל הציבור נותרו כמעט ללא שינוי".

יונס, שדיבר בפאנל "הבנקים ושוק ההון מוכרחים להתאהב שוב בנדל"ן", אמר: "ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר רואים גידול מתמיד במלאי הדירות למגורים. הגידול נובע מהשהייה מסוימת בביקושים באזורים מסוימים - כנראה מתוך ציפייה לירידת מחירים. קיפאון נראה ברמות המחירים היקרות יותר".

"אם הממשלה רוצה לעזור, היא יכולה לעזור", אמר. "חלק מהבעיה היא לחץ מאזני וחלק הוא של תזרים מזומנים". לדבריו, שיעורי הגידול באשראי השנה גדולים יותר מבכל שנה אחרת: "ככל שאני מצליח לזכור, להגיד 'שהבנקים לא נותנים אשראי' אלו דברים ריקים מתוכן. אבל לבנקים אין הון שיאפשר לפתור את כל בעיית האשראי החוץ-בנקאי - שגדל לכדי מחצית משוק האשראי כולו".

"הצורך להגיע להסדרים נועד להביא לשקט סביבתי - ובין היתר להרגיע גם את הבנקים מפני עסק שנמצא בסכנה להגיע לפשיטת רגל ולכינוס", אמר יונס, והוסיף: "הדרך לפרוע חוב היא באמצעות תזרים מזומנים והצלחה עסקית. בכל מקרה, אין ספק שנדרשת פה מעורבות עסקית אקטיבית מצד הגופים המוסדיים. הבנקים, וביניהם הבנק שלנו, עוסקים בהסדרי חוב מזה תקופה ואף אחד לא שמע על כך. אף אחד לא שמע מאיתנו תביעה להחזיר את המטוס או 'תן לי מניות'".

"להניח שיועמד אשראי נוסף לנדל"ן מניב בתקופה כזו, זו מחשבה לא אחראית. נכון שיש זהירות מסוימת בקביעת היקף הפרויקטים, אבל הדבר מגיע גם מכיוון היזמים. כל אלו ביחד יוצרים סיטואציה שבה המיזמים הממומנים קטנים יותר. התנהלות כזו יש בה מן ההיגיון, והיא משרתת את כל הצדדים".

"מי שנתקע עם נדל"ן מניב שאינו מניב, בעיה בתזרים המזומנים בגלל השקעות בחו"ל או נכסים בישראל שהוא אינו מצליח להשכירם - במקרה כזה אולי כדאי לחשוב על השהיה שתאפשר להמשיך ולבנות, כך שיזמי הנדל"ן למגורים יוכלו להמשיך ולבנות גם במצב של האטה בפעילות הכלכלית".

יונס יצא נגד תוכנית מתן הערבויות לבנקים. "זה עקום, זה מיותר", אמר. "צריך להוריד את הסיכונים דרך הקרקע עצמה על ידי הורדת המחירים באמצעות אשראי לטווח ארוך".