הסלבס של הבורסה

שתי חברות טכנולוגיה דואליות, שאיבדו משוויין השנה ואולי הן ההזדמנות הבאה

טכנולוגיה היא העתיד, בכך אין ספק. אבל, האם השקעה במניות של חברות טכנולוגיות גם רווחית? על כך הדעות חלוקות. מרבית החברות הטכנולוגיות צפויות, למרבה הצער, להיכשל, ולא להגשים את השאיפה להיות הדבר הגדול הבא.

למרות זאת, מניות טכנולוגיות נוטות להפוך לטרנדיות הרבה יותר מהר ממניות התעשייה המסורתית. הפופולריות הזאת מובילה משקיעים רבים להאמין בכל לבם שכל אחת מהחברות הללו נמצאת "רגע לפני הפריצה הגדולה", ולכן מרביתן נסחרות ביוקר רוב הזמן.

הצד השני של מעמד הסלבריטאות הזה הוא שכישלון, אפילו קל, עשוי לרסק מניה טכנולוגית בתוך דקות ספורות. הרגישות הזו גם מובילה את המניות הטכנולוגיות לצנוח בחדות בעתות משבר, כפי שהתרחש בשיא העוצמה עת שבועת ההיי-טק התפוצצה בתחילת המאה, ובצורה די תלולה גם בשנה האחרונה.

בסיכומו של יום, המייקרוסופט הבאה תהיה רק אחת מתוך אלפי החברות הטכנולוגיות הפועלות כיום בשוק, ולכן תתקשו לאתר אותה מבעוד מועד. יחד עם זאת, הירידות החדות במיוחד במחירי המניות הטכנולוגיות הובילו חברות רווחיות לא מעטות להיסחר במחירים אטרקטיביים להשקעה.

הנה שתי דוגמאות לחברות דואליות טכנולוגיות מעניינות מאוד, שאיבדו חלק ניכר משוויין בשנה האחרונה, אך מגובות ביתרות מזומנים מרשימות וממשיכות להצליח גם בתקופה האחרונה.

1. מלאנוקס

החברה מתמחה בפיתוח מוצרי תקשורת מהירה מבוססי מוליכים למחצה, ומקפידה להגדיל את ההכנסות ואת תזרים המזומנים השוטף מדי שנה. למרות זאת, היא איבדה כבר כמעט 60% משוויה מאז החלה להיסחר בתל אביב לפני כשנתיים. התעלמות מהתחזיות קצרות הטווח של הרבעון הקרוב או מזה שיבוא אחריו, שצופות האטה זמנית בצמיחה, והתמקדות במוצרי החברה, בהצלחתה ובאיכות ובאופן ניהולה בשנים האחרונות, מציגות תמונה ורודה הרבה יותר.

מדיניות הניהול והפיתוח השמרנית של מנהלי החברה לא הפריעה לקצב הצמיחה, אבל עזרה לה לשמור על מאזן מושלם עם 180 מיליון דולר של מזומנים ושווי מזומנים, בהשוואה לסך התחייבויות כולל של 30 מיליון בלבד, וללא חובות כלל. למרות הצהרת המנכ"ל בשיחת הוועידה האחרונה, שלפיה החברה אינה מתכננת מהלך אסטרטגי מהותי בטווח הקרוב עם יתרת המזומנים הזו, הקופה הדשנה הזו תסייע לה להמשיך ולתפקד בהצלחה, וככל הנראה גם לצמוח, אף לאורך המיתון שנראה כי ישרור בשנים הקרובות.

2. מג'יק

יצרנית כלי פיתוח ואינטגרציית התוכנה היא דוגמה מצוינת לניהול חכם בעתות משבר. למרות המשך הצמיחה של החברה, והררי המזומנים שבקופתה, החברה אינה שומרת על שאננות, וממשיכה לבצע צעדי התייעלות. אולם בניגוד לחברות אחרות, הבוחרות בדרך הקלה של פיטורי עובדים, הנהלת מג'יק פועלת בצורה נכונה, תוך מתן דוגמה אישית של הנהלת החברה, ומקצצת מעט (6%) בשכר העובדים, ופי שניים בשכר המנהלים. הדבר יאפשר לחברה לשמור על מצבת כוח האדם האיכותי הנוכחית שלה, ולהמשיך במדיניות הפיתוח והשיווק שהובילה לצמיחה בשנים האחרונות.

איני מבין גדול בתוכנות פיתוח, אך שמעתי כבר מיותר מאיש תוכנה מומחה אחד, כי אפליקציית הפיתוח החדשה של מג'יק לסביבת אינטרנט עשויה להיות הדבר החם הבא. בין אם זה יקרה ובין אם לא - אין כל הצדקה לכך שחברה איכותית כמו מג'יק תיסחר בשווי קרוב להיקף המזומנים בקופתה.

yinon@bursa4u.com