השנה הגרועה של קבוצות הביטוח הגדולות: הפסד מצרפי של 1.7 מיליארד שקל ב-2008

עם הפסדים נוספים בגין ירידה בשווי ההוגן של נכסים זמינים למכירה שנזקפו רק לקרן הון, מדובר בהפסד כולל של כ-2.47 מיליארד שקל

הפסד מצרפי של 1.7 מיליארד שקל. זו השורה התחתונה של דו"חות חמש קבוצות הביטוח הגדולות ב-2008, שלא ממחישה במלואה את השנה הגרועה ביותר של הענף. בהתחשב בהפסדים נוספים שרשמו החברות בשנה החולפת בגין ירידה בשווי ההוגן של נכסים זמינים למכירה, ושנזקפו רק לקרן הון, הן רשמו ב-2008 הפסד כלכלי כולל של כ-2.47 מיליארד שקל.

אף קבוצת ביטוח לא הצליחה לחמוק מההשפעות הקשות של המשבר העולמי, שהביא להפסד גדול בכל חברות הביטוח במחצית השנייה של 2008. הסיבה העיקרית להפסדי העתק של החברות היא הפגיעה הממשית והגדולה בהכנסות מהשקעות, שהתבטאה בהפסד מצרפי של כ-14.3 מיליארד שקל מהשקעות.

ההפסדים מהשקעות התגלגלו לירידה בדמי הניהול שגבו החברות מהמבוטחים והעמיתים שלהן. הפגיעה החזקה ביותר בהקשר זה היתה באובדן דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים - הנגבים מהמבוטחים רק כשיש תשואה חיובית ולא לפני שהתשואה השלילית מוחזרת במלואה למבוטחים. כך, בסוף 2008 חברות הביטוח הגדולות מצאו עצמן עם "בור" של כ-2.86 מיליארד שקל, בטרם יוכלו לשוב ולגבות את דמי הניהול המשתנים. עם זאת, כבר בינואר-פברואר 2009 כיסו חברות הביטוח הגדולות כחמישית מה"בור".

סוגיה זו מבהירה את הקשר ההדוק בין תוצאות שוקי ההון לתוצאות הכספיות של חברות הביטוח, שהפכו עם השנים לגופים פיננסים שעוסקים בעיקר בניהול השקעות. כל זאת כשהן נדרשות לרשום את ההשקעות שלהן לפי שווי הוגן - שמשתנה תדיר בהתאם לשוקי ההון, ולא בעלות מתואמת, כמו בבנקים למשל.

כל קבוצות הביטוח הגדולות רשמו הפסד של מאות מיליונים ב-2008, אחרי חמש שנות גאות. ההפסדים הקשו על רובן (להוציא מגדל) לעמוד בכללי ההון המינימלי. כיום, יצוין, אין לאף חברה גירעון ביחס להון הנדרש ולכולן עודפים.

קבוצת מגדל ביטוח , החברה הגדולה בשוק, סיימה את 2008 עם הפסד שנתי של 249 מיליון שקל, שנבע רובו ככולו מהפגיעה בשוקי ההון וההפסדים מהשקעות שגרמו לה הפסד בעסקי ביטוח חיים, מנוע רווחים מרכזי שלה בימים כתיקונם.

מגדל סיימה את 2008 עם הפסד של 259 מיליון שקל בעסקי ביטוח החיים.

קבוצת הראל, שנהנתה גם ב-2008 ממעמדה המוביל בעסקי הבריאות שהניבו לה רווח של 151 מיליון שקל, סיימה את 2008 עם הפסד של 265 מיליון שקל. בשקלול ההפסדים בשווי הוגן של נכסים זמינים למכירה, רשמה החברה את ההפסד השנתי הנמוך בענף - 335 מיליון שקל.

מנורה מבטחים סיימה עם הפסד של 232 מיליון שקל, כשקרן הפנסיה מבטחים החדשה קיזזה את הפסדיה והניבה לה רווח של כ-76 מיליון שקל. הפניקס וכלל ביטוח רשמו את ההפסדים הגדולים ביותר. הראשונה הפסידה 388 מיליון שקל, והשנייה - 565 מיליון שקל. בשקלול ההפסדים שנזקפו לקרן הון, ההפסד האמיתי של הפניקס וכלל ביטוח, שהציגה את התוצאות החלשות בענף, עמד בשנה שעברה על 541 מיליון שקל ועל 823 מיליון שקל, בהתאמה.

חברות