דירקטורים בחב' החשמל דרשו למנות בודק לגיוסי ההון בארה"ב; החברה עשויה להיקלע לקשיים תזרימיים כבר לאחר פסח

יו"ר החברה הסכים למינוי יועץ לדירקטוריון ; חברת החשמל השלימה בתחילת 2009 גיוס של 500 מיליון דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בארה"ב ; הגיוס, שנעשה ללא ערבות מדינה נסגר בריבית דולרית חסרת תקדים של 9.375%

מחלוקת קשה בדירקטוריון חברת החשמל לגבי גיוסי ההון האחרונים של החברה בארה"ב. ל"גלובס" נודע, כי דירקטורים בחברה דרשו למנות בודק חיצוני לסוגיית גיוסי ההון האחרונים של החברה בחו"ל עקב עלותם הגבוהה.

במהלך דיון שהתקיים אתמול בדירקטוריון, מתחו חלק מהדירקטורים בהם יו"ר ועדת הביקורת, עו"ד שלומית ברנע-פרגו ויוסי ודנה, ביקורת קשה על הריבית הגבוהה שבה גייסה החברה כספים בחו"ל בשנה האחרונה. בעקבות דרישת הדירקטורים, צפויה חברת החשמל להיעזר בגורם חיצוני לייעץ לדירקטוריון לקראת גיוסי ההון הבאים.

כזכור, חברת החשמל השלימה בתחילת 2009 גיוס של 500 מיליון דולר בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים בארה"ב. הגיוס, שנעשה ללא ערבות מדינה נסגר בריבית דולרית חסרת תקדים של 9.375%. החתמים של הגיוס היו בתי ההשקעות, סיטי בנק וג'י פי מורגן. חצי שנה קודם לכן גייסה חברת החשמל מיליארד דולר בהנפקת אג"ח שאותה הובילו סיטי וליהמן ברדרס שנסגרה בריבית נמוכה יותר של 7.25%.

הביקורת על מדיניות גיוסי ההון הועלתה כבר בחודש שעבר אולם התחדדה בעקבות הגיוס המוצלח האחרון של המדינה בארה"ב, בהובלת החשב הכללי שוקי אורן שנסגר בריבית של 5.5% בלבד. הביקורת שהועלתה בדירקטוריון מתייחסת הן לעיתוי של הגיוס והן לעלותו הגבוהה.

לפי הערכות, אחת הסיבות שחברת החשמל הזדרזה בגיוסי ההון בחו"ל נובעת מכך שהחברה נדרשה לפרוע בחודש מארס האחרון תשלום חוב בסך 1.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, זאת מתוך החזר חוב של 6 מיליארד שקל בשנת 2009.

בעקבות העיצומים בהם נוקטים עובדי החברה, חברת החשמל עשויה להיקלע לקשיים תזרימיים כבר לאחר חג הפסח. למרות שהחברה הודיעה על חידוש משלוח החשבונות ללקוחות, העובדים משביתים עדיין חלק מהמערכות לתשלום החשבונות, כך שהחברה לא יכולה לקבל את כל הכספים המגיעים לה.

לא ניתן היה להשיג את תגובת שלומית ברנע-פרגו ויוסי ודנה. מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "בסוף 2008 ביקש יו"ר הדירקטוריון, מוטי פרידמן, מהנהלת החברה, לגייס יועץ פיננסי חיצוני. אחדים מחברי הדירקטוריון, שאינם בעלי מיומנות פיננסית חשבונאית, ביקשו לקבל ייעוץ בתחום הפיננסי.

יו"ר הדירקטוריון כיבד את רצונם של הדירקטורים והוביל להחלטה על פיה יגייס הדירקטוריון לעצמו יועץ פיננסי. תפקיד היועץ יהיה בין היתר, לסייע לדירקטוריון לגבש את האסטרטגיה המתוכננת לגיוסי ההון בעתיד (לקראת סוף השנה), וזאת בהתבסס בין היתר על הניסיון שנצבר בחברה".