גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתי ינפיקו כבר את פייסבוק?

איך קורה שחברה שיש לה כבר 200 מיליון משתמשים נאבקת כדי להיות רווחית

חברות הסטארט-אפ הבוגרות, אלה שקיוו להיות ב-2008-2009 ציבוריות, הצליחו להסתדר בינתיים עם המשבר. חלקן ביצעו הלוואות גישור, אחרות גייסו כסף וחלק אחר נכנס למשבר עם מספיק כסף בקופה ומחכות בכיליון עיניים להתאוששות. חברות שיושבות ומחכות לפתיחה המיוחלת של שערי הנאסד"ק, להכנת התשקיף וליציאה לרוד-שואו.

בשנת 2008, לראשונה מאז 2003, לא התקיימה אף הנפקה של חברת היי-טק ישראלית. האחרונה שבהן הייתה באוקטובר 2007, של 012 סמייל, ולפניה של חברת וולטייר בחודש יולי. אם מצב העניינים יימשך כך, הרי שגם ב-2009 לא צפויות הנפקות טכנולוגיה. הבנקאים סבורים שאף חברה ישראלית לא תצליח להסתנן השנה לנאסד"ק והחשודות המיידיות - כמו אייבלסטר, קופרגייט, אופטיר או סופרדריבטיבס - ייאלצו להמתין.

ומתי השוק ייפתח? התשובה האמיתית היא שאף אחד לא יודע, ולכן כל ניחוש זוכה. מסקר דלויט, שנערך בקרב מנהלי הקרנות בישראל, עולה כי 74% מהם מעריכים שהשוק לא ייפתח לפני סוף 2010, כך שמרביתם מתכוננים לעוד שנתיים שחונות מהנפקות. רק 26% חושבים שהשוק ייפתח עוד קודם לכן.

לצלוח את עמק המוות

החברות הבוגרות מנסות בינתיים למצוא פתרונות יצירתיים, כדי לצלוח את עמק המוות החדש שנוצר. אחת הבולטות שבהן היא הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, שייסד ומנהל מארק צוקרברג, שבקרוב יחגוג יומולדת 25.

פייסבוק חגגה בחודש שעבר 5 שנים להיווסדה במעונות הסטודנטים בהארוורד, והשבוע היא צפויה לציין סימן דרך נוסף: יהיו לה 200 מיליון משתמשים בעולם, שכן מצטרפים אליה 5 מיליון אנשים חדשים בכל שבוע. באוגוסט שעבר היו לה 100 מיליון משתמשים רשומים, זהו בקצב גידול אדיר, כמעט בלתי נתפס.

בגרות חלקית

במצב עניינים אחר, פייסבוק כבר הייתה מזמן ציבורית. זו הדרך הטבעית לחברה כמוה, חברה שנחשבת לבוגרת, שגייסה עד היום יותר מחצי מיליארד דולר. הנפקה הייתה מזרימה לה כסף נוסף לקופה, שהיה מסייע לה בהון למימון הגידול המרשים במספר המשתמשים.

החברה משקיעה עשרות מיליוני דולרים בשרתים, אמצעי אחסנה לנתוני המשתמשים ושיפור התנועה באתר, משכורות והגדלת רוחב הפס, ומישהו צריך לממן את האופרציה הענקית הזו שמעסיקה גם 700 עובדים.

פייסבוק אולי בוגרת, אבל נתוניה הכספיים בוגרים פחות, ודאי בהשוואה לכוכבות אינטרנט אחרות בעת הנפקתן, כמו גוגל. בקופה יש לה לפי הערכות כ-250 מיליון דולר, הכנסותיה, שנובעות אך ורק מפרסום, מוערכות בכ-300-350 מיליון דולר ורווחיותה נמוכה למדי, אם בכלל קיימת.

בחודשים שחלפו נפוצו הערכות לפיהן היא מתקשה לשלם את חובותיה, ומנסה לחסוך בכל דרך אפשרית.

לא סתם מדברים בשוק על בועת אינטרנט: זה הרי כמעט בלתי נתפס שחברה שמצליחה למשוך אליה 200 מיליון משתמשים נאבקת כדי להיות רווחית. מילת הקסם כאן היא Monetization, מוניטיזציה, תרגום כל האופרציה לכסף, ומאותה הצרה סובלות חברות נוספות כמו YouTube.

רמזים עבים

כדי לממן את ההליכה במדבר הזה, פייסבוק עומלת בימים אלה על גיוס של 100 מיליון דולר נוספים. ה"ביזנס וויק" מספר שיהיה זה באמצעות גיוס חוב או הלוואת גישור מגופים כמו טריפל פוינט, שהיא כבר בעלת מניות בחברה, או בנק אוף אמריקה.

על אף שחלון ההנפקות נאטם, פייסבוק משדרת רמזים עבים לכך שהיא בכל זאת מאמינה שההנפקה בדרך. אתמול, הודיעה החברה על פרישתו של גדעון יו, סמנכ"ל הכספים. יו הצטרף לחברה ב-2007 והיה אחד הגורמים המובילים את הגיוס שביצעה החברה באותה שנה, בהיקף 240 מיליון דולר ממיקרוסופט לפי שווי חללי של 15 מיליארד דולר. החברה אמרה בתגובה שהיא "מחפשת סמנכ"ל כספים בעל ניסיון בחברות ציבוריות".

יכול להיות שהחברה מאמינה שתוכל להפיח חיים בשיממון ולהנפיק, אם כי קשה להאמין שהמשקיעים שבעי המרורים ולמודי האכזבות מהנפקות הטכנולוגיה יאפשרו לה להנפיק בשווי של מיליארדי דולרים. כלל לא בטוח שאחרי שהשוק יתאושש הם יסכימו לקבל אפילו את מלכת האינטרנט ויקירת המשתמשים, שהרווחיות שלה מוטלת בספק.

רכישות ובליעות

בחודשים הקרובים נראה כנראה יותר ויותר חברות מבטיחות, בוגרות ורווחיות, שהיו יכולות להיות הנפקות מצוינות, נבלעות בלוען של חברות גדולות יותר. דוגמה לכך קיבלנו בשבוע שעבר, כאשר סיסקו רכשה את חברת Pure Digital תמורת 590 מיליון דולר. חברת הסטארט-אפ, שמומנה על-ידי קרנות כמו סקויה ובנצ'מרק, גייסה 95 מיליון דולר במהלך חייה מקרנות הון סיכון שעשו לפי ההערכות פי 3 על הכסף.

אם הקרנות היו מאמינות שחלון ההנפקות עומד להיפתח, הן לא היו מתפשרות על החזר כזה, שהוא נאה בתקופה הנוכחית אבל ודאי לא מה שחשבו שיקרה עם החברה המבטיחה הזו. גם פייסבוק לא הייתה ממהרת לגייס עוד כסף שידלל את בעלי המניות והייתה מעדיפה לחכות להנפקה. אם גם 2009 תעבור על עולם הסטארט-אפים ללא הנפקות, יהיו עוד הרבה חברות מבטיחות שיימכרו.

עוד כתבות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית