ספורט לפי מידה: נעליים, אופניים וביגוד ספורט עוברים שדרוג לפי בקשות אישיות של המתאמנים

בין החידושים: אופניים שהרוכבים מעצבים, סוליית נעליים שמותאמת לאופן בו הדורך רץ וגופייה מעוצבת בהזמנה אישית ; מי שרוצה לבצע את השדרוג יכול להגיע להוצאה של עשרות אלפי שקלים

נעליים, אופניים וביגוד ספורט הולכים ונעשים יותר ויותר מותאמים לבקשות האישיות של המתאמנים. לפניכם מספר דוגמאות למוצרים שניתן כיום להתאים ממש לפי מידתו של הספורטאי.

אופניים

כחלק ממגפת האופניים שפוקדת את הארץ בשנים האחרונות, גדלה גם קבוצת המשוגעים לדבר שמשקיעים סכומי כסף לא מבוטלים על מנת לרכוב על אופני חלומות מעוצבים. ברוזן את מינץ וגם ברשת המתחרה, מצמן את מרוץ, מציעים אופניים לפי מידה: "הרכבת אופניים נעשית בשיטת ה-tailor made, בהתאם לגובה הלקוח, משקלו והשימוש הרצוי. הלקוח נפגש עם יועץ מכירות המתאים את החלקים והשלדה". ההתאמה כוללת את מטרת הקנייה וסוג הרכיבה (רכיבת שטח, כביש, רכיבה תחרותית) ולפיה נבחרים החלקים השונים ופרטי הלבוש המתאימים: "לאחר בחירת החלקים, הם מועברים לסדנה או למעבדת המכונאי, שם הם מורכבים לחתיכה אחת. מתקבלת מכונה מתואמת שהחלקים בה מסונכרנים זה עם זה ועם הרוכב", מסביר עדי פורמקין מנהל פיתוח עסקי במצמן את מרוץ.

מה צריך לדעת? פרומקין מסביר על-פי אילו קריטריונים בוחרים את חלקי האופניים: "השלדה מותאמת לגובה הרוכב ולמטרת השימוש באופניים; הגלגלים מותאמים למשקל הרוכב והצמיגים לאופי השימוש (לדוגמה, לרכיבה תחרותית ייבחרו צמיגים קלים יותר עם תכונות דינאמיות חזקות, ולעומת זאת לרכיבת עיר ייבחרו צמיגים עבים יותר); בולמי זעזועים נבחרים לפי השטח בו נעשית הרכיבה (שטח, כביש, חול); הכידון לפי המרחקים בין בתי השחי והאוכף לפי מדידה אישית של רוחב האגן.

משתלם או לא? כאן קיים רק משתנה אחד - התקציב העומד לרשות הרוכב: "כיום ניתן למצוא חלקי אופניים איכותיים וטובים גם במחירים סבירים", מסבירים במצמן את מרוץ. עם זאת, ברוזן ומינץ מסבירים שרכישת אופניים בבחירה אישית זה לא כלכלי: "זו לא עסקה כדאית למי שרוצה לקנות אופניים וזהו, אלא רק למי שמעוניין להשקיע". (דוגמאות למחירים - ראו טבלה).

גלישה

בעוד שלרוב לא ניתן להזמין גלשן גלים "לפי מידה", התמונה שונה כשמדובר בגלשן רוח, שם ההתאמה היא אישית לחלוטין: ניתן להתאים את המפרש, את התורן ואת המנור. ההרכבה של הגלשן הסופי נעשית במקום. בחברת פרי-גל, המשווקת ציוד לספורט ימי (http://wind.co.il), מסבירים כי המחיר נקבע לפי החלקים הנבחרים. יש מספר תרנים: תורן עשוי אלומניום שהוא פחות עמיד ואף יותר זול, תורן בעל קוטר צר ותורן מקרבון פייבר. המפרשים מגיעים בגודל קבוע ולהם מספר דגמים: "כל גולש בוחר את האופן שבו הוא רוצה לעצב את הגלשן שישרת אותו באופן המיטבי". מחירי החלקים - 350-3,200 שקל.

עוד תחום מתפתח בענף הגלישה, שחשובה בו ההתאמה האישית, הוא קייט-סרפינג. נדב ארד, מוכר ב-Kiteaway, ביה"ס לגלישה של עמית ענבר וגולש קייט סרפינג, מסביר שלא נהוג לשכור את הציוד כי הוא חייב להיות מותאם אישית מטעמי בטיחות: "חייבים להתאים את הגלשן לגולש. יש ציוד רב: גלשן קייט (מצנח), אפוד ציפה, קסדה וטרפז. הרכבת הגלשן מתבצעת על-ידי התאמת הציוד למידת הגולש". מחירים: ציוד חדש - 7,000-14,000 שקל, ציוד משומש - 3,000-7,000 שקל.

משתלם או לא? כשמדובר בגלשני רוח, כאמור, המצב מעט שונה וההתאמה מתבצעת מתוך מגוון קיים. עם זאת, למרות שהגלשן לא ממש "תפור לפי מידה", התאמתו לגולש חשובה ביותר. "למעשה, אם לא מתאימים את הגלשן לרמה של הגולש, לא ניתן להתקדם. זה מה שקורה לחלק מהגולשים'', הם לא מצליחים להתקדם ולכן עוזבים את התחום", מסביר איתי סמוגורה מחברת פרי-גל - ציוד לספורט ימי (http://wind.co.il), המייצגת בארץ שתי חברות: BICSPORT ו-OXBOW. בעל החברה, מתי פרידמן, מוסיף: "אנו מוכרים דגמים רבים מאוד של גלשני גלים, כאשר הגולש בוחר בגלשן לפי צרכיו, מתוך קטלוג. לכל סגנון גלישה ולכל גיל יש גלשן שניתן להתאים".

גם ב-Kiteaway מסבירים כי עיקר התאמה נעשית מקטלוג גלשנים. המוכרים בחנות, שהינם גולשים בעצמם ובעלי ניסיון רב, עוזרים לגולשים החדשים להבין איזה גלשן יתאים להם. מי שמבקש לעצב את הגלשן מבחינה ויזואלית, יכול לעשות זאת בעזרת מעצב תמורת 1,000-5,000 שקל.

"התאמה נוספת שאנחנו מציעים בחנות היא גלשן ע"פ רמה", מוסיפים בחברה. "גלשנים נוחים ולא נשברים בציפוי פלסטיק, המיועדים למתחילים, נמכרים ב-1,480-1,800 שקל. גלשנים לגולשים בינוניים - מהירים, קלים וחזקים, עשויים איפוקסי ובעלי 'שייפ' מקצועי יותר - נמכרים ב-1,900-3,000 שקל, וגלשנים מקצועיים, העשויים פיבר גלס, קלים מאוד ונשברים יחסית בקלות, נמכרים ב-2,400-2,900 שקל".

נעליים

אם פעם קנינו נעל בגלל העיצוב שלה, היום נבחרת הנעל לאחר מחקר מקיף על מבנה כף הרגל והפתולוגיות שלה. "כמי שמתעסק בתחום הספורט האתגרי והטיפולי, הבנתי שאנשים שעוסקים בספורט אינם נועלים נעליים שמתאימות למשקלם, לצורת הדריכה ולסוג הספורט שבו הם עוסקים, דבר שהוכח מפציעות במפרקים", אומר איתמר פרנקנטל, בעל החנות Unique Sport 966 בחיפה. לדברי פרנקנטל, שהוא טריאתלט, הידרוטראפיסט ומאמן שחייה, הפתרון הוא הבדיקה הממוחשבת.

קרן גולדבלט מהחנות פרו ספורט בת"א מצטרפת לדעתו ומוסיפה: "היצרנים מפתחים נעליים באמצעות טכנולוגיות חדשניות במטרה ליצור מספר רב של נעלים עבור צורות דריכה שונות, מגוון מבני גוף וענפי ספורט שונים. על מנת למצוא את הנעל הנכונה, הכרחי לנתח את אופן הצעד וסוג כף הרגל. הבדיקה נעשית באמצעות אנליזה של מבנה כף הרגל, מבנה הגוף וסוג הפעילות הספורטיבית".

גם בנייקי מסבירים כי לכל רץ יש מאפייני ריצה שונים המשפיעים על סוג הנעליים המתאימות לו: "כאשר רצים עם נעליים מתאימות ניתן לרוץ בצורה נוחה ויעילה יותר וכמובן להימנע מפציעות מיותרות".

המשתנים הבסיסיים אותם בודקים בהתאמה האישית: מבנה גוף - ככל שהוא כבד יותר נדרשת נעל שתבלום את הזעזועים טוב יותר; תנאי שטח - נעליים לריצת כביש הן בעלות סוליה חלקה לעומת נעליים לריצת שטח המצוידות בסוליה מחורצת להגברת האחיזה בקרקע; צורת ריצה - לרוב הרצים נדרשת תמיכה בנעל על מנת שלא "יקרסו" פנימה; מין - כף הרגל של הנשים שונה בצורתה מזו של הגברים.

"הבדיקה מתקיימת בשלושה שלבים", מסבירים בפרוספורט: "בשלב הראשון בודקים כיצד הלקוח הולך או רץ, וקובעים את זווית כף הרגל ביחס לשאר הרגל. זאת בשלושה מוקדי דריכה: על העקב, על מרכז הרגל ועל הבהונות". בשלב השני מאפיינים את סוג כף הרגל (קשת גבוהה, קשת בינונית וקשת נמוכה) על-ידי הליכה או ריצה על ההליכון במשך כדקה. לאחר שמתקבלים נתוני הבדיקה, מתאימים ללקוח נעל שתתאים לסוג הספורט שהוא מבצע".

יש לציין שלא בכל החנויות שמבצעות התאמה אישית מתקיימים כל השלבים.

משתלם או לא? בהחלט כן, משום שתהליך ההתאמה לא מייקר כלל את מחיר הנעל, הוא כלול בתהליך המכירה ורק מייעל את ההתאמה המיטבית של הנעל ללקוח.

חנויות עם מכשירים להתאמה: ברוקס חולון, נייקי (הרצליה פיתוח), פרו ספורט (ת"א), יוניק ספורט (חיפה).

לצד אלה, יש גם נעליים המותאמות אישית על-פי קשת כף הרגל, כמו אלה של חברת אטרקס (Aetrex) המציעה נעלי ריצה או הליכה. הנעליים מגיעות עם שתי רפידות: רפידה עליונה לשמירה על בריאות כף הרגל, ורפידת פסיפס, המורכבת מריבועים הניתנים לקילוף. לאחר זיהוי האזורים בכף הרגל בהם מופעל לחץ או תחושת אי נוחות, מקלפים את הריבועים באזורים אלה ומחליפים את הרפידה התחתונה בנעל ברפידת הפסיפס. הנעליים מגיעות במידות רוחב שונות (500 שקל במכוני האורתופדיה ובחנויות נעלים וספורט www.aetrex.co.il).

ביגוד

כשמדובר בביגוד ספורט, התאמה אישית היא עדיין נישה לא מפותחת, אך יש כבר מי שגילה אותה: "ראינו את הצורך של הלקוחות, בעיקר הקהל המבוגר יותר שביקש גופיות ארוכות יותר, מחשוף קטן יותר וכו', והחלטנו לאפשר זאת ללקוחות", מסביר עמי טייב, בעליה של רשת Free Style לבגדי ספורט בהתאמה אישית (www.free-style.co.il).

הרשת, שלה סניפים בתל-אביב, רמת השרון וברמת גן, מאפשרת להכניס שינויים בדגמים קיימים או לעצב לחלוטין את הבגד הרצוי: "לקוחה יכולה לבקש את הגופייה יותר ארוכה, עם מפתח יותר קטן ושרוול יותר ארוך, להנמיך את המכנסיים, להוסיף כיס לאייפוד וכו'. יש לנו 15 צבעי בדים, והבגד מוכן תוך יומיים-שלושה".

בחנות גם בגדי ספורט לגברים וגם בהם ניתן לבצע הזמנות אישיות.

אופנים