גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזה טמבל אני, איך אני לא מושקע בת"א 100? איך לא שמתי לב שכבר כמה חודשים המדדים עולים?

למעשה, המדדים לא בדיוק עולים כבר כמה חודשים, הם עולים בעיקר בחודש האחרון. לפני חודש בדיוק היה ת"א 100 גבוה בכ-4% בלבד מרמתו בסוף 2008, ונמוך בכ-51% מרמת השיא שלו בסוף אוקטובר 2007 - דוד טמיר

1. חישוב באחוזים

תגידו, איפה אתם? אתם לא משתתפים בחגיגה? ת"א 100 עלה מתחילת השנה ועד לסוף השבוע שעבר בכ-25%. ביום שישי קראתי ש"למעשה המדדים עולים כבר כמה חודשים".

איזה טמבל אני, איך אני לא מושקע בת"א 100? איך לא שמתי לב שכבר כמה חודשים המדדים עולים?

למעשה, המדדים לא בדיוק עולים כבר כמה חודשים, הם עולים בעיקר בחודש האחרון. לפני חודש בדיוק היה ת"א 100 גבוה בכ-4% בלבד מרמתו בסוף 2008, ונמוך בכ-51% מרמת השיא שלו בסוף אוקטובר 2007. כלומר כדי לחזור לרמת השיא לא נדרש יותר מדי, "רק" עלייה של 100% מרמתו בתחילת מארס 2009.

כלומר אחרי חודש ו-20% תשואה, עדיין נדרשת עלייה של כ-70% כדי למחוק את ההפסדים. זה טיבה של המתמטיקה, היא קצת אכזרית לפעמים.

בקיצור, קשה להימנע ממעט ציניות לאור גל האופטימיות הזהירה (והזהירה פחות) השוטף את השווקים, ובעיקר את התקשורת. פסימיות? כבר קצת נמאס לנו מזה, לא?

אמנם אנו חוגגים השבוע את יציאת בני ישראל מעבדות לחירות, אירוע משמח ללא צל של ספק, אך גם לאחר היציאה ממצרים נדרשו 40 שנים של הליכה במדבר עד להגעה לארץ המובטחת.

2. תשואה לפדיון

עוד נגיעה קטנה של מתמטיקה: התשואה לפדיון. כמה פעמים בחודשים האחרונים שמעתם/קראתם משפט בסגנון: "תשואה לפדיון של 15% על התיק משמעה תשואה על התיק של 15% כל שנה, אם רק תחזיקו את האיגרות עד לפדיון ובהנחה שכולן יגיעו לשם".

אז זהו, שלא בדיוק. זה נכון במקרה של איגרות חוב שלא משלמות קופון אלא את הקרן והריבית בסוף התקופה (Zero Coupon Bonds).

ההנחה של תשואה לפדיון היא שאת תזרים המזומנים המתקבל במהלך התקופה משקיעים בדיוק באותה התשואה. כלומר כדי לנעול את התשואה לפדיון צריך להניח כי מחיר האיגרת לא ישתנה במהלך חייה, ושניתן יהיה להשקיע מחדש את הקופונים בקנייה של האג"ח.

זה, כמובן, לא המצב הסביר. במקרה של אג"ח במח"מ קצר, התשואה לפדיון אכן די קרובה לתשואה שהמשקיע רואה בפועל (שוב, בהנחה שהמנפיק מצליח להחזיר את החוב במלואו). אך באג"ח ארוכות יותר ההבדלים כבר ממש לא זניחים.

3. סטיית תקן

פעמים רבות בעבר ציינתי כאן את המגבלות של סטיית התקן כמדד לסיכון בהשקעה. מעבר למגבלות ועיוותי המדידה, הבעיה האמיתית עם סטיית תקן היא שזהו מדד מאוד לא אינטואיטיבי. למוח האנושי קשה לגזור באופן מהיר את המשמעות מן הנתון.

נסו את התרגיל הבא: מציעים לכם השקעה שהתשואה השנתית הממוצעת (והמוערכת) שלה היא 4%, וסטיית התקן שלה היא 7%. נניח שהתשואה השנתית הממוצעת מתפלגת באופן נורמלי (התפלגות פעמון) - הנחה בעייתית מאוד, אבל לצורך הדוגמה נסתפק בה.

האם אתם מסוגלים לאמוד מהו טווח התשואות הצפוי בשנה אחת מתוך 3 שנים? שנה אחת מתוך 7 שנים? מתוך 50 שנים?

קיימת נוסחה - לא פשוטה, אך באופן יחסי לא מסובכת במיוחד - לחישוב התשובה. נוסחה זו נלמדת בכל קורס הכי בסיסי בסטטיסטיקה. כל יועץ/משווק/מנהל השקעות בעל רישיון בישראל אמור להכיר אותה, מאחר ואחת הבחינות הנדרשות לקבלת הרישיון היא בחינה בסטטיסטיקה ומימון.

אבל האמת היא שאנו לא זוכרים את הנוסחה, כמעט ולא משתמשים בה, ולא יודעים להסביר את המשמעויות שלה. מדוע? כי גם בעלי הרישיון הם בני אדם, וסטיית תקן זה מדד מאוד לא אינטואיטיבי למוח האנושי.

מה אינטואיטיבי? למקם את הנתון ביחס לנתונים אחרים. למשל, סטיית התקן ההיסטורית של מדד המניות העולמי היא כ-15%, כלומר רמת התנודתיות של ההשקעה שבדוגמה היא בערך מחצית מזו של מניות. את זה כבר קצת יותר קל להבין, אך זה לא אומר הרבה.

המשמעות של תשואה ממוצעת של 4% בסטיית תקן של 7%, תחת הנחת התפלגות נורמלית, היא שבממוצע באחת מכל שלוש שנים התשואה השנתית תהיה בקירוב בטווח של בין 4% ל-3%-. נשמע לכם אינטואיטיבי?

4. סיכון

מהו סיכון? אני מרבה לעסוק בשאלה זו (בוריאציות שונות) במסגרת תפקידי, ומרבה לתת לכך ביטוי במסגרת טור זה.

השבוע נתקלתי במאמר מעניין מאוד העוסק בדיוק בשאלה הזו. המאמר נכתב על ידי ג'רום בות' מחברת ניהול הקרנות Ashmore, חברה אנגלית המתמחה בהשקעה באיגרות חוב בשווקים המתעוררים.

בות' מעלה מספר נקודות מעניינות ובהן הנקודה הבאה: ב-1921 הבחין פרנק נייט בין סיכון כרנדומליות בעלת הסתברויות ידועות, ובין חוסר ודאות - מצב בו ההסתברויות אינן ידועות. בות' מזכיר את האבחנה וטוען שהמשקיעים מתמקדים בניסיון להעריך סיכון על סמך הסתברויות ידועות, ומתעלמים מחוסר הוודאות.

הנטייה הזו גורמת לתחושה שגויה של ביטחון או לאשליה של ניהול סיכונים. כתוצאה מכך, רבים נוהרים לאותן השקעות לאור תפיסה הומוגנית יחסית של פוטנציאל הסיכון/סיכוי הכרוך בהן. שינוי בהערכת פוטנציאל הסיכון/סיכוי הוא תהליך קשה, שקורה כמעט תמיד בדיעבד.

אם בסיס המשקיעים הוא הומוגני, הסיכוי לכך שכולם ישנו את הערכתם באותו אופן ובאותו מועד גבוה למדי. לכן, מידת ההומוגניות של בסיס המשקיעים בהשקעה מסוימת יכולה ללמד על פוטנציאל הסיכון באופן אמיתי.

הבעיה היא שקשה מאוד למדוד זאת, בין היתר, עקב חוסר זמינות של הנתונים. ואם חשבתם שקשה להבין מהו סיכון, קשה עוד יותר לנסות ולהציג אותו, וזהו הדבר שאף אחד באמת לא מבין: איך ניתן להציג סיכון באופן שבאמת ניתן יהיה להבינו.

חג שמח.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ניירות ערך או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק