בהפניקס נערכים למימון העסקה עם דויטש ובירם

מסרה בביהמ"ש כי במזרחי טפחות הסכימו עקרונית להעמיד מימון של 27% מהעסקה ; הפועלים בוחן את הנושא, ואילו פסגות, כלל ביטוח ופועלים אי.בי.אי הביעו "אופטימיות לגבי יכולת הפניקס לגייס חוב"

קבוצת הביטוח הפניקס החלה להיערך לתשלום מאות מיליוני שקלים לרוני בירם וגיל דויטש, מייסדי ויו"רים משותפים בבית ההשקעות אקסלנס. לשם כך, פנתה לבנק מזרחי-טפחות , בניהולו של אלי יונס, במטרה שייקח חלק בקונסורציום שיסייע במימון העסקה - כך עולה מדברים שאמר מנכ"ל הפניקס השקעות ופיננסים, דרור נגל, במהלך הדיון בביהמ"ש ביום חמישי האחרון בבקשת העיקול שהגישו דויטש ובירם. כידוע, הפניקס גורסת כי ההסכם עם דויטש ובירם בטל.

לדברי נגל, הוא שוחח בנושא עם יונס ומנהלים בכירים בבנק, שהסכימו עקרונית להעמיד להפניקס מימון בשיעור של 27% מתוך העסקה, שעשויה להגיע גם לסך של כ-750 מיליון שקל. לשאלת עו"ד רלי לשם, המייצג את דויטש ובירם, אמר נגל כי להפניקס יש בעיית לווה בודד במזרחי-טפחות, ואולם "יש פתרונות לבעיה".

נדחה צו העיקול

פרט לכך, נגל גילה כי הפניקס החלה לדבר בנושא גם עם בנק הפועלים, אשר "לא דחה אותנו על הסף", כדבריו. בעדותו, פירט כי הפניקס ממתינה לתשובת הבנק לאחר דיון ראשוני עימם, כאשר גם מול הפועלים יש להפניקס, המשתייכת לקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, בעיית לווה בודד "בת פיתרון".

נגל הוסיף, כי פנה בנושא המימון גם לשני גופים מוסדיים גדולים: פסגות וכלל ביטוח, ולחברת החיתום פועלים אי.בי.אי, שהביעו אופטימיות בנוגע ליכולת הפניקס השקעות לגייס חוב גם בימים אלו.

נגל האשים את דויטש ובירם ביצירת סחבת, ואמר ביחס לעסקת אקסלנס-פריזמה שהיא אינה טובה לאקסלנס לאור המחיר שבו נעשתה. "העסקה, בגדול, טובה לאקסלנס, אבל לא בהיבט המחיר", אמר. "לדעתי, טווח המחירים שלה היה צריך להיות 25% פחות מהמחיר בו נרכשה".

לשאלת עו"ד ניר כהן, המייצג את בירם ודויטש, אמר נגל על עסקת האופציות עם דויטש ובירם, כי "הפניקס השקעות תמיד רצתה לקיים את ההסכם (...). העסקה כדאית".

להפניקס השקעות ופיננסים הון עצמי של מעל 466 מיליון שקל, נכון לסוף 2008.

בסוף הדיון הארוך, שהתנהל עד שעות הערב, דחה השופט איתן אורנשטיין את בקשת בירם ודויטש למתן צו עיקול כנגד הפניקס השקעות ופיננסים. מנגד, הטיל השופט על הפניקס איסור על כל דיספוזיציה בנכסיה (הקפאת נכסים), מכל סוג שהוא, לרבות תשלום לבעלי מניות (הפניקס החזקות), עבור עסקאות בהיקף העולה על 250 אלף שקל, ללא אישור של דויטש ובירם או של ביהמ"ש.

בהקשר זה, השופט אורנשטיין עצמו הוא "שידון בתביעה", ושני הצדדים הסכימו להחלטתו.