מניין ההרוגים ברעש האדמה שפקד את מרכז איטליה הגיע ל-207; חשש כבד לחייו של סטודנט ישראלי

(עדכונים שוטפים) 100 פצועים קשה ; יותר מ-1,500 נפצעו ועשרות אלפים נותרו ללא קורת גג ; בין הנעדרים גם סטודנט ישראלי, חוסיין אמין חמאדי, שיש חשש כבד לחייו

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

במירוץ נגד הזמן, פעלו הלילה כוחות ההצלה ומתנדבים שהגיעו לאזור הרעש בעיירה ל'ה-קווילה כדי לאתר ניצולים. עד כה נמנו 207 גופות ו-1,500 פצועים, מתוכם 100 במצב קשה, ברעידת האדמה החזקה שפקדה את מרכז איטליה אתמול לפנות בוקר. קרוב ל-50,000 בני אדם, יותר ממחצית תושבי העיירה, נותרו ללא קורת גג.

במהלך הלילה חילצו הכבאים 100 ניצולים מתוך ההריסות, אך הגשם והטמפרטורות הנמוכות מקשים על ניסיונות החילוץ ומקטינים את הסיכויים למצוא ניצולים חיים. ראש הממשלה סלביו ברלוסקוני הכריז על מצב חירום במדינה.

בין הנעדרים גם סטודנט ישראלי אחד, חוסיין אמין חמאדי, תושב הכפר כאבול שבצפון, שעדיין לא יצר קשר עם משפחתו וקיים חשש כבד לחייו. חמאדי, וכמה מחבריו מצפון הארץ, שהו באזור במסגרת לימודיהם באוניברסיטת "לה-קווילה", הנמצאת באזור שנפגע מהרעש. הוא היה בחדרו במעונות בעת רעש האדמה, במבנה שככל הנראה קרס. עוד שלושה ישראלים שהוגדרו נעדרים יצרו קשר עם משפחתם ועם משרד החוץ.

אמו של חמאדי הביעה אמש חשש כבד לגורלו. "אני מרגישה שהבן שלי פצוע", אמרה. "אני מקווה שזאת רק פציעה, ולא משהו חמור". אביו סיפר כי כל חבריו הישראלים שלומדים איתו בסדר, ושהוא מקווה לבשורות טובות בנוגע לבנו.

"ברומא יש קצת פניקה"

"הרגשתי את זה בלילה, התעוררתי מתוך שינה, חשבתי שאני חולם", סיפר אתמול (ב') ל"גלובס", יונתן הרמן, סטודנט ישראלי המתגורר במרכז רומא, מספר שעות לאחר רעידת האדמה.

הרעידה הזו היא האחרונה בסדרת רעשים שהחלו לפקוד את ארץ המגף אתמול, אך היו חלשים בהרבה. גם ברומא הורגשה הרעידה החזקה ואלפים יצאו לרחובות. באיטליה חוששים שאלפי אנשים יישארו כעת ללא קורת גג, לאחר שבתיהם קרסו כליל.

בשנת 2002 נהרגו 30 בני אדם, 27 מתוכם תלמידים, כשרעידת אדמה עזה היכתה בעיירה סאן גיליאנו בדרום איטליה. בנובמבר 1980 נהרגו יותר מ-2570 בני אדם ויותר מ-8800 נפצעו ברעידת אדמה שזיעזעה את אזור נאפולי.

"רעידה תגיע לישראל - אין ספק"

פעם במאה שנה - זו הסטטיסטיקה של היתכנות רעידת אדמה בדרגה חזקה בישראל דוגמת זו שפקדה את איטליה לפנות בוקר. בפעם האחרונה שזה קרה בארצנו, נהרגו כ-300 איש, וזה היה בשנת 1927. "הרעידה תגיע, בזה אין ספק", אומר ד"ר זוהר גבירזמן, ראש אגף במכון הגיאולוגי ומומחה לרעידות אדמה. "אם נתכונן, הרי שיש לנו יכולת למזער את הנזק בצורה דרסטית כשהרעידה תתרחש".

"אליה וקוץ בה", אומר גבירזמן על הססטיסטיקה. שכן לדבריו, מצד אחד ישראל במצב טוב יותר ממדינות כמו איטליה ויוון, אך הסטטיסטיקה גם גורמת לנו להיות הרבה פחות מודעים לסכנה. "בגלל המציאות הביטחונית אצלנו", מסביר גבירזמן, "נושא החדרים המוגנים והמקלטים הוא כמעט סטנדרט. רעידות אדמה, לעומת זאת, ועל אף שברור שתתרחש רעידה עוצמתית - לא נמצאות אצלנו במודעות".

המשפט הידוע בנושא רעידות האדמה קובע כי "רעידות אדמה לא הורגות. זה הבניינים שהורגים". כך למשל רעידת האדמה שפקדה היום את איטליה נמדדה בדרגה של 6.3. "זו לא דרגה כל כך גבוהה, זו נחשבת דרגה בינונית", מסביר גבירזמן. "את יפן וקליפורניה פקדו רעידות אדמה עוצמתיות יותר בהרבה פחות נזק. אני יכול לנחש שהאזור שנפגע אתמול לא היה ערוך לסכנה".

ואיך נערכים? גבירזמן מסביר כי ניתן לבנות בתים חדשים בצורה נכונה, כמו שגם ניתן לחזק בתים קיימים - "זו רק שאלה של עלות". המכון הגיאולוגי רושם לעצמו בתקופה האחרונה מספר הישגים בקידום העניין: אימוץ תקן בנייה גבוה יותר, התחשבות בנושא לפני אישורם של פרויקטים בוועדות התכנון ושיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה בהתחשבות בהשפעות הסביבתיות של רעידות אדמה.

הוכחה נוספת למשמעות הבנייה ניתן למצוא ברעידת האדמה המשמעותית האחרונה באזורנו שהתרחשה בשנת 1995 בדרגה 7 - מאה קילומטרים דרומית מאילת. "הרעידה התרחשה ליד נואבה מול חופי סיני. מכיוון שבסיני כמעט ולא בונים בתים הנזק היה מזערי", אומר גבירזמן. "למרות זאת אילת הרגישה היטב את הרעידה. אם הרעידה הייתה מתרחשת בתוך העיר - הנזק היה יכול להיות עצום".

אין דרך מדעית לקבוע מתי ואיפה תהיה רעידת האדמה הבאה. היא יכולה להתרחש מחר והיא יכולה להתרחש בעוד עשרות שנים. האסון באיטליה מזכיר שהיא תתרחש. "הדרך היחידה להתמודד עם הסכנה היא פשוט לא להיות מופתעים", מסכם גבירזמן. "להיות ערוכים לרעידת האדמה לפני שהיא מתרחשת".

ליברמן הציע סיוע

שר החוץ אביגדור ליברמן שוחח עם עמיתו האיטלקי, שעידכן אותו על המתרחש באיטליה. ליברמן הציע כל סיוע שיידרש והנחה את חדר המצב במשרד לעדכנו בכל התפתחות. הקונסול עופר מזר יצא לעיר אקווילה, שנפגעה ברעש. שגריר ישראל באיטליה נמצא בקשר רציף עם המשפחה ועם השלטונות באיטליה.

הרעידה במרכז איטליה, בחבל אברוצזו, אירעה אתמול (ב') סמוך לשעה 03:00 לפנות בוקר. הרעידה העזה הייתה בעוצמה של 6.3 בסולם ריכטר. "המערכת שלנו קיבלה סימנים חזקים והייתה אזעקה", סיפר ד"ר יפים גיטלמן מהמכון הססמוגרפי לגלי צה"ל. "זו הייתה רעידה חזקה, למרות המרחק גם אצלנו הייתה אזעקה. אם רעידה כזאת קורית באזור מאוכלס זה יכול לגרום לנזקים כבדים ולעשרות הרוגים, אם לא יותר".

המרכז הגיאולוגי האמריקני דיווח כי מוקד הרעש היה כ-95 קילומטרים מצפון מזרח לרומא, בעומק של 10 קילומטרים בתוך האדמה. הרעש הורגש ברחבי איטליה והגיע אפילו לעיר נאפולי, המרוחקת כ-200 קילומטרים ממקור הרעש.