טוב ליצמן הסגן מבן-יזרי השר

יש לכולנו חשבון נוקב עם נתניהו שהפקיר - לא פחות - את הבריאות של כולנו בידי סגן שר

צריך להעריך את מאבקה של הסתדרות הרופאים בעד מינוי שר למערכת הבריאות. כשארגונים מהסוג הזה נאבקים על משהו, זה בדרך כלל על נושאים הקשורים בתנאי עבודתם; במקרה הזה נאבקים הרופאים לא למען עצמם, אלא למען הנזקקים לשירותיהם, והם היחידים שעושים זאת בינתיים.

אנחנו לא רואים במאבק הזה את הפוליטיקאים שהיו צריכים להרעיש עולמות, גם הציבור שלמענו קיימת מערכת הבריאות - כלומר אנחנו, כולנו - לא קיימים. השתיקה שלנו, צריך לומר, מאוד מבישה. השארנו את הרופאים לבד במאבק על הבריאות שלנו.

עסקאות עם אלוהים

אני לא חושב שיש מי שמערער על הצורך בשר בריאות. זה נכון בכל מצב - אבל שבעתיים בממשלה הכוללת עשרות שרים וסגני שרים, חלקם הגדול ל"ענייני לא כלום". אבל בינתיים קרה דבר שיוצר את השאלה אם המאבק על מינוי השר עדיין נחוץ.

מסתמנת האפשרות שיעקב ליצמן מיהדות התורה יתמנה לסגן השר האחראי על מערכת הבריאות. ליצמן החרדי לא יכול, כידוע, להיות שותף מלא בממשלה ה"ציונית", ומכאן הקונץ הוותיק של סגן שר. זה סידור מגוחך, שבמיוחד מגחך את האנשים שנותנים לו יד, ואת הדת שבשמה זה נעשה. אבל זה כבר עניין של המאמינים שעושים עסקאות רבות מן הסוג הזה עם אלוהיהם.

הקריטריון החלופי

כך או אחרת, זה המצב, ועכשיו ראוי לבחון מה באמת אנו רוצים. אם למקד, מה רצוי יותר, שר נטול כישורים, או סגן שר שיודע מה הוא עושה. נחדד: אם עליכם לבחור בין ליצמן ליעקב בן-יזרי, שר הבריאות היוצא מהגימלאים, מי נראה לכם עדיף? כלומר, בעיקרון חשוב שיהיה שר, אך יש קריטריון חשוב יותר: מי ימלא את תפקיד האחראי על הבריאות בצורה הטובה ביותר.

שכל ויכולת

גם הרופאים, רובם ככולם, רואים בליצמן אדם ראוי לתפקיד. אלא שהם טוענים שכסגן שר הוא יהיה בעמדת נחיתות מול האוצר כשידובר בתקציבים. אני בכלל לא בטוח. מישהו באמת מאמין שיש הרבה אנשים שיוכלו להתמודד עם האוצר טוב מליצמן? הוא איש כספים מעולה, אדם היודע לנהל משא ומתן, ובסך הכל די מסובב את הפקידים ואת הפוליטיקאים סביב אצבעו הקטנה. בין השרים המובטלים בממשלה והמועמדים מבחוץ, אינני רואה איש שיוכל לעשות לאוצר מה שליצמן מסוגל. והוא ממש לא זקוק לתואר כזה או אחר כדי לעשות זאת, כי יש לו משהו הרבה יותר טוב מתואר: שכל ויכולת.

החשבון עם נתניהו

בכל מקרה, לא משנה מי יהיה האחראי על הבריאות - עם נתניהו צריך לבוא חשבון נוקב. ולא רק מתנגדיו, אלא גם תומכיו, המתקשים לשמוע מילת ביקורת עליו. גם אתם, רבותיי, צריכים לנסות לחשוב על בריאות עצמכם ומשפחותיכם, מבלי להכניס גם את זה לקטגוריית "אני ליכודניק".

נתניהו היה זה שחתם על מסמך לפיו משרד הבריאות יהיה באחריות סגן שר מיהדות התורה. הוא לא התנה זאת במינוי ליצמן. הוא לא התנה זאת בכלום. כלומר מבחינתו זה היה יכול להיות מישהו חרדי נטול כל גישה וכישורים לנושא. הרבנים היו עלולים לשלוח לתפקיד אדם שהיה מדרדר את מערכת הבריאות עשרות שנים לאחור, ובעקיפין ובמישרין פוגע בבריאותם וחייהם של רבים. זאת הפקרות.

זו הפקרה שנתניהו צריך לתת עליה את הדין. *