פרק חדש בתעשיית ההוצאה לאור: חברות מתכוננות להורדת ספרים מאתרי אינטרנט

Publishing Technology, הנסחרת בבורסה של לונדון, תאפשר לחברות ההוצאה לאור לשווק באמצעות האתר המתוכנן שלה ספרים שלמים או פרקים נבחרים, בפורמט אלקטרוני

חברת טכנולוגיה שבסיסה בעיר אוקספורד שבאנגליה, מתכננת להשיק בקיץ הקרוב אתר בסגנון iTunes. אלא שבמקום מוזיקה, יוכלו להוריד הגולשים מהאתר ספרים.

Publishing Technology, הנסחרת בבורסה של לונדון, תאפשר לחברות ההוצאה לאור לשווק באמצעות האתר המתוכנן שלה ספרים שלמים או פרקים נבחרים, בפורמט אלקטרוני. המו"לים גם יוכלו להקים עמודי אינטרנט עבור הספרים אותם הם משווקים על-גבי האתר.

שוק הספרים האלקטרוניים נמצא בפריחה עם השקת קוראי ספרים אלקטרוניים דוגמת קינדל של אמזון או e-Reader של סוני. גם רשת חנויות הספרים הגדולה בארה"ב Barnes & Nobel לא קופאת על השמרים ורכשה לאחרונה את חברת Fictionwise המשווקת ספרים בפורמט אלקטרוני ומכרה עד עתה 5 מיליון כותרים.

אנשי Publishing יצרו קשר עם נציגיהן של מספר הוצאות ספרים גדולות, ביניהן רנדום האוס, הרפר קולינס ופינגווין, שהביעו נכונות לשווק חלק מהכותרים שלהן באמצעות האתר.

"השוק הייעודי שלנו הוא המחשבים הניידים והמכשירים הסלולריים ולא מכשירי iPod ובלקברי למיניהם", אומר מנכ"ל Publishing, ג'ורג' לוסיוס. "זהו הכיוון ששוק הספרים ילך אליו בעתיד".

עם מעבר שוק ההוצאה לאור לפורמטים אלקטרוניים עולים גם החששות שליוו את תעשיית המוזיקה שעברה תהליך דומה, ובראשם החשש מהפצה פיראטית של התכנים המשווקים.

"אנו מודעים לעניין, אבל לא חושבים שהתופעה תתרחש באותו סדר גודל בה היא מתרחשת בתעשיית המוזיקה", אומר לוסיוס, "קהל קוראי הספרים הוא בוגר יותר מזה של תעשיית המוזיקה הפופולרית, ולכן אני מאמין שהוא יסכים לשלם על התכנים הללו".

למרות ההתלהבות סביב ההפצה האלקטרונית של ספרים, בכירים בתעשיית ההוצאה לאור מהססים להצטרף לחגיגה וטוענים שזוהי אופנה חולפת. "אנשים שוכחים שחלקים נרחבים מהתעשייה, כמו פרסומים אקדמיים, זמינים באופן אלקטרוני כבר קרוב ל-20 שנים. המהומה עכשיו היא סביב הספרות היפה, שהיא דווקא פחות רווחית מאשר תחומים אחרים בשוק הספרים", אמר מנהל בכיר בענף שביקש להישאר בעילום שם.