החלטות מיסוי חדשות (חלק ב')

להלן המשך סקירה של החלטות המיסוי החדשות (פרה רולינג) בנושא מיסוי מקרקעין שניתנו בשנת 2008 ופורסמו לאחרונה, והפעם בעניין איגוד מקרקעין, חברת בית וחלוקת נכסי עזבון

בהמשך לסקירה מן הטור הקודם, נציג להלן מספר החלטות מיסוי שניתנו בשנת 2008 ואשר פורסמו בתחילת החודש ע"י רשות המיסים.

בנושא מעמדה של חברה כ"איגוד מקרקעין", פורסמה החלטת מיסוי בעניינה של חברה שבמועד ההחלטה היתה בעלת 13 פרויקטים, מתוכם 12 שעדיין אינם בשלבי בנייה, ואשר חלקם מצויים ישירות בחברה וחלקם במסגרת חברות בנות. לחברה היתה פעילות קבלנית בשנים קודמות שכללה בנייה, שיווק ומכירה של דירות ומשרדים הן באופן ישיר והן באמצעות חברה-בת, כאשר רוב הזכויות במקרקעין נרשמו כמלאי ולא כרכוש קבוע.

החלטת המיסוי נענתה בחיוב לבקשת הפונים, ואישרה כי החברה איננה בגדר "איגוד מקרקעין" ולכן רכישת המניות לא תחויב במס רכישה. סבורנו כי אכן מדובר בגישה ראויה, באשר כוונת מחוקק חוק מיסוי מקרקעין בקבעו מס על "פעולות באיגוד מקרקעין" היתה לחול ביחס לאיגודי מקרקעין פסיביים כדוגמת חברות גוש-חלקה, שמהותם החזקת המקרקעין ותו לא. הכוונה לא היתה לחול ביחס לפעולה בחברות בעלות פעילות עסקית מהותית, אשר ממילא חלק חשוב מערכן נובע מהפעילות העסקית. מסיבה זו לדעתנו יש מקום להרחיב את גישה זו (הכרה בכך שאין מדובר באיגוד מקרקעין) גם ביחס לתאגידים אחרים בעלי פעילות עסקית. הרחבה זו אינה בהכרח מקובלת על רשויות המס.

החלטת מיסוי אחרת מתייחסת ל"חברת בית" כהגדרתה בסעיף 64 לפקודת מס הכנסה - חברה הממוסה כ"שקופה" לצרכי מס הכנסה. ההחלטה מכירה לראשונה בטענות שהועלו ע"י מייצגים מזה שנים, כי השקיפות תחול גם ביחס להכנסה ממכירת זכויות במקרקעין (השבח), ואף בכך יש לטעמנו כדי להביא ליישום נכון של כוונת המחוקק.

שתי החלטות מיסוי ניתנו בעניין חלוקת נכסי עזבון. כידוע, הורשה עצמה אינה מהווה אירוע מס. לעיתים, מבקשים היורשים לחלק ביניהם את נכסי העזבון בשונה מהקבוע בצוואה או בהיעדרה - על פי דיני הירושה. סעיף 5(ג)(4) לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי חלוקה ראשונה של נכסי עזבון בין יורשים אינה מהווה אירוע מס לצרכי מס שבח (וממילא אינה מחויבת במס) כאשר החלוקה נעשית מתוך נכסי העזבון עצמם (ללא תשלומים או התחשבנות ממקורות חיצוניים).

החלטת מיסוי אחת מכירה בהרחבה של עקרון היעדר קיום אירוע מס גם ביחס לזכויות שאינן זכויות במקרקעין, דהיינו נכסים הממוסים בד"כ על פי פקודת מס הכנסה. יצוין כי הגישה לפיה אין מדובר באירוע לעניין מס הכנסה הינה המציאות הנוהגת בפועל גם בהיעדר סעיף מפורש בפקודה במקביל לסעיף 5(ג)(1) לחוק מיסוי מקרקעין. כעת ניתן לנוהג זה גם אישור הרשות.

בהחלטה אחרת נדונה השאלה מה דינם של נכסי עזבון שהינם מניות בחברה, ובפרט - האם גם הנכסים המוחזקים על-ידי החברות עצמן (להבדיל מן המניות בחברות) עשויים להיחשב כנכסי עזבון אם החברות יפורקו ונכסיהן יועברו ליורשים? החלטת המיסוי קבעה כי הפירוק עצמו מהווה אירוע מס חייב שאינו נכנס לתחולת סעיף 5(ג)(4), ואולם לאחריו - נכסי העזבון שיועברו ליורשים יוכלו לחסות בצל הוראות סעיף 5(ג)(4) לעניין חלוקתם בלא מס בין היורשים, וזאת כל עוד מדובר בנכסים שמקורם בחברה שהוחזקה בשיעור של 100% על-ידי המנוחה. ביחס לחברה שבה החזיקה המנוחה 50%, יחול האמור לעיל (היעדר חיוב במס) רק ביחס ל-50% מזכויות כל יורש. *