המדינה מוכנה להעביר מיליונים לכללית: על הפרק פרישה של מאות עובדים ותיקים

באוצר מוכנים להוסיף עד 200 מיליון שקלים לתקציב הכללית בדרכים שונות, כשהנהלת הקופה דורשת שהתוספות יהיו קבועות ולא חד-פעמיות

משרדי האוצר והבריאות מנהלים בימים האחרונים מגעים מתקדמים עם הנהלת שירותי בריאות כללית בניסיון להביא לצמצום הגירעון התופח של הקופה בתמורה לתוכנית הבראה מקיפה.

ל"גלובס" נודע כי באוצר מוכנים להוסיף עד 200 מיליון שקלים לתקציב הכללית בדרכים שונות, כשהנהלת הקופה דורשת שהתוספות יהיו קבועות ולא חד-פעמיות. כך למשל, בכללית מבקשים להעלות את תעריפי הלידה, שלטענתה קבועים כיום במחירי הפסד. בנוסף, הכללית דורשת להפחית את דמי האשפוז שהיא נדרשת לשלם על מבוטחים המאושפזים בבתי החולים הממשלתיים, כאשר יישום שתי הדרישות יחד יבטיחו תוספת תקציב ריאלית משמעותית ולא לתקופה מוגבלת. על פי הערכה, כ-100 מיליון שקל יתווספו לתקציב הקבוע של הקופה.

הנהלת הכללית כבר הביעה נכונות למזג יחידות רפואיות ומחוזות, לקצץ את תקציבי השיווק והפיתוח ולבצע שורה של צעדי התייעלות, אולם ל"גלובס" נודע כי בכללית מוכנים ללכת למהלך דרמטי עוד יותר - פרישה של מאות עובדים ותיקים.

בכללית מבקשים מהאוצר לשאת במימון התוכנית, במיוחד כדי שתוכל להצליח לקבל את הסכמת ועד העובדים למהלך. גם אם הוועד יתנגד, הרי שתוכנית הבראה שתוצג לעובדים כ"אילוץ" שנכפה עליה על ידי המדינה, תקל על ההתמודדות מול העובדים וההסתדרות.

פרישת עובדים ולא פגיעה בהטבות

במשרד האוצר הצביעו על "כיסי שומן" רבים לכאורה בכללית, שנגיעה בהם עשויה לייתר פרישה של עובדים, כמו מתן תרופות בחינם לבני משפחה של עובדי הקופה. ואולם, ספק אם בכללית יצליחו לפגוע בהטבות השונות לעובדים המעוגנות בהסכמי העבודה הקיבוציים, שחלקם נחתמו עוד לפני חוק בריאות ממלכתי. במשרדי האוצר והבריאות מבקשים לצמצם גם את מספר סגני המנהל שיש ב-11 בתי החולים של הקופה, שעומד כיום על 28. על פי הערכות, בוועד העובדים יעדיפו בסופו של דבר פרישה של עובדים על פני פגיעה בזכויות של מרבית העובדים, בארגון שמונה כ-33 אלף עובדים.

כזכור, לפני כחודש הודיעה הנהלת הכללית כי היא צפויה לסיים את שנת 2009 עם גירעון של 775 מיליון שקל וזאת בעיקר בשל תוספות שכר שנאלצה לשלם לציבור הרופאים והאחיות במסגרת הליכים שנכפו עליה. במכתב ששלח למנהלי המחוזות מנכ"ל הקופה, אלי דפס, הוא הודיע כי בכוונתו להביא לפיטורי כ-3,000 עובדים שטרם זכו לקביעות.

צעד זה של דפס נתפס תחילה כספין של הכללית בדרך לקבלת כספים מהמדינה, אולם כעת נראה כי גם במשרד האוצר מבינים שהמדינה תצטרך לסייע לקופה בדרך זו או אחרת. בינתיים פיטורי העובדים תלויים במידה רבה במו"מ שמתנהל מול הוועד והצעד הרציני הראשון שיצא לפועל הוא קיצוץ של 5% משכר ההנהלה הבכירה.