רשות המים הכריזה על קמפיין חיסכון במים - אך התוכניות נשארו במגירה

חל עיכוב ניכר בפרסום מכרז החסכמים ; גם מערכי הלימוד לחיסכון במים בבתי-הספר עדיין לא מופעלים, והם כרגע רק בגדר הצהרת כוונות

רשות המים הודיעה באחרונה על כוונתה לחלק 2 מיליון חסכמים למשקי הבית בישראל במסגרת הקמפיין לחיסכון במים, אולם מתברר שבינתיים חל עיכוב ניכר בפרסום מכרז החסכמים. כך עולה מתשובות ההבהרה של רשות המים למסמך שהגישה ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים.

מתשובות הרשות עולה עוד כי גם מערכי הלימוד לחיסכון במים בבתי-הספר עדיין לא מופעלים, והם כרגע רק בגדר הצהרת כוונות. נושא נוסף שיש לו משמעות ציבורית חשובה נוגע להשקיית וגינון גינות פרטיות וציבוריות.

160 קידוחי מים הושבתו

במסגרת תוכנית המים לשנה הקרובה נקבע, כי תיאסר השקיית משטחי דשא בגינות פרטיות וכי יחולו מגבלות על גינון עירוני. הדבר עורר הד נרחב בכלי התקשורת ותגובות זועמות של הגננים. אולם, מתשובות רשות המים לוועדת החקירה מתברר, כי לא ניתנו לציבור הנחיות ברורות כיצד לטפח גינון חסכוני. נציין, כי כיום הגינון הציבורי והפרטי צורך 180 מיליון מים מ"ק לשנה.

בנוסף, יותר מ-160 קידוחים הושבתו בגלל זיהום מים, ורק 25 בארות מזוהמות טויבו בחזרה לאיכות מי שתייה. כמו כן, אין טיפול מסודר של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות באובדני מים מהצנרת.

ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין, ושני חבריה פרופ' יואב כסלו ופרופ' יורם אבנימלך, עומדת לסיים בקרוב את שלב שמיעת הראיות ואיסוף החומר הרלוונטי ומתכוונת להזמין לעדות מסכמת את יו"ר רשות המים, פרופ' אורי שני.

עד כה חקרה הוועדה למעלה מ-80 עדים וביניהם ראשי משק המים, הגופים הירוקים, ארגוני סביבה, אנשי אקדמיה, חברות התפלה, נציגי חקלאים, תאגידים עירוניים, משרדי ממשלה ושרים בעבר ובהווה. בימים אלה עוסקת הוועדה במיון ,עיבוד החומר והכנות לכתיבת דו"ח החקירה לקראת מסקנות סופיות.