בנק YES ההודי וענקית הדשנים ההודית IFFCO מחפשים טכנולוגיות ישראליות למגה פרויקט חקלאי

הבנק ההודי לא הגביל את גודל ההשקעות, כשהנושאים החקלאיים שעל הפרק הם עתירי הון ; יעמיד מימון של 85% והחברות הישראליות יידרשו לספק רק 15% מההשקעה

משלחת של בנקאים מהודו ונציגי ענקית הדשנים ההודית IFFCO (Indian Farmers Fertilizers Cooperative) מגיעים בשבוע הבא לישראל כדי לקדם שילוב של חברות ישראליות במגה מיזם חקלאי בהודו. כך נודע ל"גלובס". המפגשים ייערכו במסגרת תערוכת החקלאות אגריטך 2009 שתתקיים בגני התערוכה בתל אביב.

לפני מספר חודשים החלה בהודו יוזמה להקמת פארק חקלאי תעשייתי במדינת אנדרה פראדש בדרום הודו, בסמוך לנמלי ים ותעופה. היזמים ההודים של הפרויקט הם חברת הדשנים הגדולה בהודו ומהגדולות בעולם, IFFCO, שבבעלות ארגון חקלאי הודו, בתמיכת אחד הבנקים הגדולים בהודו - YES BANK.

הפארק אמור לקום כמיזם משותף לחברות הודיות, ישראליות, איטלקיות והולנדיות. מי שמונה על ידי ההודים לאתר חברות ישראליות רלבנטיות, הוא אברהם ישראלי, לשעבר מנהל תחום המים במכון היצוא ובהווה יועץ שיווקי לחברות בתחומי המים, סביבה וחקלאות, ויועץ למיזם הפארק בהודו. ב-20-23 באפריל נערך מפגש של החברות הישראליות בהודו, בעיר היידרבאד שבמדינת אנדרה פראדש, ושם נדונו המיזמים העומדים על הפרק.

כעת מסתמן שמספר חברות ישראליות עומדות על סף חתימת הסכמים למיזמים משותפים בתחומים כגון גידול עגבניות לתעשייה והקמת מפעל לעיבוד עגבניות לרכז, חממות, לולים, רפת ומפעל לייבוש ירקות. לדברי ישראלי, מדובר בעסקאות שעשויות להגיע למאות מיליוני דולרים. החברות הישראליות הן שאמורות לספק את הידע והטכנולוגיה למרבית הפרויקטים במיזם. נקודת מכרעת מבחינת החברות הישראליות היא שהצד ההודי לוקח על עצמו 85% ממימון הפרויקטים והחברות הישראליות נדרשות להשלים רק 15% מההשקעה.

לאור הצלחת המפגש שהתקיים בשבוע שעבר, תגיע כאמור לארץ בשבוע הבא משלחת של ראשי הבנק וראשי IFFCO, להמשך שיחות על המיזם ולקידומו. "מניסיוני רב השנים בקידום טכנולוגיות ישראליות בחו"ל, אני לא זוכר מקרים רבים שמשלחת כזאת מגיעה במטרה ברורה לקדם בפועל עסקאות בקנה מידה כה גדול", אמר ישראלי. בין החברות שבמו"מ עם ההודים על השתלבות במיזם: אסקימו ג'רוזלם, טופ גרינהאוסז, אגריקו, דגן אגריקלצ'ורל אוטומיישן ואקו קפיטל.

נציין, כי אין כרגע סיכום על ההיקף הכספי של הפארק - הבנק ההודי לא הגביל את ההשקעות, כשנושאים כמו הקמת חוות לולים ומשחטה, הקמת רפתות ומחלבה, הקמת מפעל דשנים, הקמת מערך עגבניות לתעשייה ומפעל עיבוד - כל אלה הם נושאים עתירי הון.

ישראלי העלה הצעה נוספת שנבחנת, להקים מרכז לשיווק בינלאומי על ידי מומחי שיווק ישראלים, ומרכז שירות מדעי שימושי של קרקע מים, לשדרוג מערכות החקלאות הקיימות, גם הוא בניהול של מומחים ישראלים.