העלאת המס הגדולה: אובמה רוצה לבטל את חוקי המס בעזרתם נמנעות חברות מתשלום של כ-190 מיליארד ד'

יציע היום להוציא מהחוק 3 טכניקות לתיכנון מס בהן משתמשות כיום חברות שפועלות באופן גלובלי ובסיסן בארה"ב, כאשר הן מפקידות את נכסיהן ורווחיהן במקלטי מס מעבר לים

הנשיא האמריקני, ברק אובמה יציע היום (ב') להוציא מהחוק 3 טכניקות בהן משתמשות חברות בארה"ב, ובהן קטרפילר ופרוקטור אנד גמבל, לשם המנעות ממס תוך העברת כספים אל מחוץ לארה"ב. הנשיא רוצה לעשות שימוש בכספים שינבעו מהפסקת תיכנוני המס הנ"ל שהיקף החיסכון בגינם לחברות נאמד ב-190 מיליארד דולר בעשור הבא, כאשר הוא מתכוון להפוך את ההשקעות בבנקים מעבר לים המשמשים כמיקלטי מס למסוכנים יותר לאמריקנים.

אובמה ושר האוצר, גייתנר יציבו מטרה אסטרטגית למנוע מחברות בינלאומיות שבסיסן בארה"ב להסתיר כספים מרשות המיסים האמריקנית באמצעות חברות בת המשמשות להטיית רווחי החברות לבנקים המצואים אוף-שור, למשל באיי קיימן.

הצעת החוק, שצפויה להשפיע על חוקי המס המכונים "Check the box" צפויה להכניס לקופת הממשל סך של 86.85 מיליארד דולר בין השנים 2011-2019, הצעת החוק הופכת על פיהן את התקנות שנוצרו בתקופת ממשלו של הנשיא הדמוקרטי, ביל קלינטון, ולאחר מכן הפכו לחוקים בזמן בו שלט הרוב הרפובליקני בקונגרס, כאשר קלינטון ניסה לבטל אותם.

ההצעה, בשילוב עם תוכנית בסך 60.1 מיליארד דולר להגביל רבות מהפחתות המס בגין הוצאות לחברות אמריקניות, המנצלות את החוק הקיים כיום, שמאפשר לקזז אותן כנגד רווחים בחו"ל, וכן סך של 43 מיליארד דולר שינבעו מההפסקת האפשרות לניצול קרדיט שנצבר על פי חוקי המס באותם מקלטי מס.

במידה והצעתו של אובמה תתקבל - תהיה זו העלאת המס הגדולה ביותר לתאגידים אמריקניים מאז 1986. בכוונת אובמה גם להטות את נטל ההוכחה על אנשים פרטיים אשר מנסים להסתיר מה- IRS נכסים בחשבונות בבנקים במדינות המשמשות כמקלטי מס.

"אלו הן חדשות רעות" אמר קנט קי, לוביסט מס ב-Washington firm federal policy Group, שמייצג חברות כמו ג'נרל אלקטריק, מיקרוסופט ועוד, "זה הולך להיות המאבק הגדול ביותר של קהילת התאגידים האמריקניים בשנתיים הקרובות".

בעוד שהממשל מתכונן כי החברות יפעילות את הלוביסטים כנגד ההצעה, מאמין הנשיא אובמה כי הצעת חוק המס שלו תבלות את העיוותים אשר נותנים יתרון בילתי הוגן לחברות בינלאומיות לעומת חברות הפועלות בארה"ב בלבד.