שרי אריסון יוצאת למלחמת עולם בסטנלי פישר: "זו הלאמה זוחלת - וזוחלת מהר; לאחר שנורה חץ - סימנו מטרה; תחושה של מקארתיזם, סתם ככה תופרים תיק"

"זו לא שליטה, זו פשיטה. לא אעשה שקר בנפשי רק כדי לרצות דרישה שנראית לי בלתי מוצדקת בעליל" ; עם זאת, אריסון משאירה דלת פתוחה לבנק ישראל: "אני פתוחה לכל הצעה שתכבד את הפיקוח, את בנק ישראל, אך תכבד לא פחות את בנק הפועלים" ; בנק ישראל: "מצרים על דברי אריסון ועל בחירתה בדיון תקשורתי במקום התנהלות ישירה מולנו"

שרי אריסון יצאה היום בצהריים (ה') למלחמה גלויה נגד נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. במסיבת עיתונאים שקדמה לישיבת הדירקטוריון של בנק הפועלים , אמרה היום אריסון כי היא מגבה באופן מלא את פעילות הבנק ואת יו"ר הבנק, דני דנקנר.

אריסון הוסיפה: "זו לא שליטה, זו פשיטה, זו הלאמה זוחלת - וזוחלת מהר. אני לא אעשה שקר בנפשי ולא אעשה דבר שאיני מאמינה בו רק כדי לרצות דרישה שנראית לי בלתי מוצדקת בעליל. התחושה שלי קשה מאוד - לאחר שנורה חץ, סומנה מטרה; יש תחושה של מקארתיזם - ללא דין, ללא צדק. סתם ככה תופרים תיק, רק כי מישהו לא מוצא חן בעיני מישהו אחר".

אריסון קבעה: "מדינת ישראל התרגלה לשחיתות, ואסור לנו להסכים למדיניות כזו. איני יכולה להסכים עם הדרישה להדיח את דני דנקנר, ובוודאי כשבנק ישראל מעלה דרישה דרמטית זו, מבלי להסביר לי אותה ברצינות; שיסביר לי את הדרישה ברצינות, ויציגו בפני עובדות מרעישות - להפתעתי זה לא קרה".

אריסון חשפה כי אתמול דרש הפיקוח על הבנקים מבנק הפועלים את פרוטוקול הטיפול בהלוואות של שני כלי תקשורת מרכזיים ופרוטוקולי הדיון בוועדת בעלי עניין. לטענת אריסון "זה מהלך בהול לבסס לאחר מעשה את דרישות בנק ישראל". לא ברור באלו כלי תקשורת מדובר.

עם זאת ולמרות דבריה הקשים, אריסון לא סגרה את הדלת לפשרה ואמרה כי "אני פתוחה לכל הצעה שתכבד את הפיקוח, את בנק ישראל, אך תכבד לא פחות את בנק הפועלים ואת האנשים הרלוונטיים".

בנק ישראל: "דוחים בתוקף את טענות אריסון"

בתגובה לדבריה של אריסון נמסר מבנק ישראל: "אנו מצרים על דבריה של בעלת השליטה בבנק הפועלים ועל בחירתה לקיים דיון תקשורתי במקום להתנהל ישירות מול בנק ישראל. אנו דוחים בתוקף את טענותיה של בעלת השליטה ומתחייבים להמשיך ולפעול בהתאם לסמכות ולאחריות המוטלת עלינו".

דברי אריסון נאמרים יממה לאחר ההתייחסות הישירה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לפרשת דני דנקנר, אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת. ברקע עומדות גם, ללא קשר ישיר כמובן, הידיעות מאתמול בערב על החלטתם של אריסון ובעלה עופר גלזר להתגרש.

דברי אריסון - הפרוטוקול המלא

להלן הפרוטוקול המלא של דברי אריסון, היום במסיבת העיתונאים של בנק הפועלים:

"שלום לכולם, מדינת ישראל פעלה במשך 20 השנים האחרונות להפרטת חברות ופיתוח שוק חופשי וכלכלה משגשגת ומתקדמת. במסגרת הפרטות אלו הופרט גם בנק הפועלים. כבעלת השליטה בבנק מזה כעשר שנים, אני מרגישה אחריות עליונה לבנק, ללקוחותיו, עובדיו, מנהליו, בעלי מניותיו וכלל הציבור בישראל. אני נושאת באחריות זו בכבוד וביראת קודש.

"כבר לפני כמה חודשים, בשיחותיי עם בנק ישראל, שמעתי ביקורת על ניהול הבנק ודנו יחד על האפשרות לסיים את כהונת מנכ"ל הבנק. יחד עם זאת, מתוקף החוק ומתוך הערכה לשיקול דעתם ואחריותם, השארתי את העניין בידיהם הנאמנות של דירקטוריון הבנק והיושב ראש שלו.

"חודשים אחרי, הדירקטוריון קיבל את הודעת צביקה זיו בדבר פרישה מרצון. הדירקטוריון החליט פה אחד, לבחור מיידית בציון קינן כמחליפו. ההחלטה התקבלה ללא דיחוי, מתוך השיקול שלא להותיר את הבנק ללא קברניט במשרה מלאה ומחוייבות מלאה. חשבתי, ואני חושבת, שזה היה מהלך נכון בתוכן ובעיתוי.

"אני מכירה את מר קינן עוד מהתקופה בה שימשתי כדירקטורית בבנק הפועלים, וחושבת שבחירתו היא לתפארת הבנק, ולתפארת מדינת ישראל. הוא גדל בבנק וטיפס בכל התפקידים מלמטה עד למעלה. מינוי כזה, במיוחד בזמן כזה של טלטלה כלכלית בעולם ובארץ, משדר יציבות, המשכיות, מנהיגות ומקצועיות. אני משוכנעת שמר קינן יבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר, והוא ראוי מאד לקבל את ההזדמנות להוביל את הבנק בתקופה מאתגרת זו.

"הייתי רוצה לראות את מר קינן ניכנס לתפקידו מהר ככל האפשר. הרעיון, שמנכ"ל שהתפטר, ללא קשר לנסיבות, נשאר בתפקידו לאחר הודעת ההתפטרות, הוא רעיון לא טוב. זה גם לא מקובל במקומות אחרים בעולם. בנסיבות של בנק הפועלים היום, בוודאי שנכון היה שהפרישה תהיה מיידית, אבל ממש מיידית. האירועים שהתרחשו מאז הודעת הפרישה אך חיזקו אותי במסקנה הזו.

"ברקע הדברים, התמודדתי בחודש האחרון עם נחשול הדרישה שבאה מבנק ישראל, להחליף את יושב ראש הבנק, מר דני דנקנר. אני באמת ובתמים רוחשת כבוד רב לבנק ישראל ולתפקידו. יחד עם הכבוד הרב שאני רוחשת לבנק המרכזי, אינני יכולה להסכים עם דרישה זו. איך אני יכולה להסכים עם דרישה כזו שנראית לי לגמרי לא מוצדקת, לגמרי לא מובנת, ובוודאי כאשר בנק ישראל מעלה דרישה כל כך חריגה ודרמטית מבלי להסביר לי אותה ברצינות המתחייבת מתוקף תפקידו של הרגולטור והחוק. בתחילה קיבלתי את התחושה שהדרישה מגובה היטב, ועוד מעט יציגו בפניי את העובדות המרעישות שעל בסיסן יהיה ברור שאין מנוס מהדרישה. להפתעתי זה לא קרה בשום שלב עד רגע זה ממש.

"שאלתי, אך לא קיבלתי תשובה. שלחתי את יועציי, אולי הם יגלו מה מצדיק בקשה כה חריגה. חשבתי שאולי הם יגלו את פני הדברים, והם יוכלו להצדיק את פשר ההתנהלות והדברים. ההיפך. גם היועצים חזרו מבלי שזכו לתשובה עניינית. משקיעים זרים, במניות בנק הפועלים ובכלל, פונים אלי ומבקשים גם הם לדעת מה קורה. לצערי אין בידי, ולמיטב ידיעתי אף לא בידי דירקטוריון הבנק, תשובות עיניניות ומבוססות אשר יהיה בהן להצדיק נסיבות כל כך מיוחדות ותקדימיות של הדחת יו"ר הבנק!

"בתוך כל ההמולה, אתמול הודיע הפיקוח על הבנקים לבנק הפועלים, שעל פי מה שהם כינו 'נוהל חדש ומהיר' הם מבקשים באופן בהול את פרוטוקול הטיפול בהלוואות של שני כלי תקשורת מרכזיים ופרוטוקולי הדיון בוועדת בעלי עניין המסקנה שלי ושל יועציי...

"התחושה שלי היא קשה מאוד. אחרי שנורה החץ סומנה המטרה. התחושה היא של מקראתיזם, של עריפת ראשים ללא דין וללא צדק. סתם, ככה. מה זה תופרים תיק כי מישהו לא מוצא חן בעיני מישהו אחר. מדינת ישראל התרגלה יותר מדיי לשחיתות ואסור לנו להסכים להתנהלות הזו.

"לפני כשנתיים וחצי התבקשתי על ידי בנק ישראל להגדיל את אחזקותיי בבנק הפועלים, ונעתרתי לבקשתם והגדלתי את גודל גרעין השליטה שלי בבנק. עכשיו, כאשר אני מממשת את שליטתי, באים אלי בדרישות שלא נודעו מעולם. איזו מן שליטה זו, שכדי לבחור מנכ"ל לבנק צריכה להיות ועדת איתור שיש בה רק דירקטורים חיצוניים? כיצד נתפס הדבר כי דירקטורים מקצועיים שמונו מטעמי לדירקטוריון הבנק, אסור שיהיו מעורבים בבחירת מנכ"ל הבנק? יותר מכך, מניין התקדים או הסמכות לבוא בדרישה למינוי ועדת איתור למינוי מנכ"ל?זו לא שליטה, זו פשיטה, זו הלאמה זוחלת, וזוחלת מהר.

"במקביל, מצאנו את עצמנו מתמודדים עם ים של הדלפות, השמצות, דברים שאין מאחוריהם ולא כלום. אני לא מצליחה להבין את מי זה בדיוק אמור לשרת. אני כן יודעת כי התנהלות זו אינה התנהלות של מדינה מתוקנת והיא פוגעת בבנק ובכל המערכת הבנקאית בישראל. זוהי פגיעת חינם.

"יש לי אמון מלא ובלתי מסויג ביושב ראש דירקטוריון הבנק, דני דנקנר. הוא קיבל את המושכות בתקופה קשה ומורכבת, והתמודד איתה בכישרון רב וביכולת בלתי רגילה. הוא מנהיג את הבנק, ואת הדירקטוריון באופן מרשים, ישיר, ביד רמה וביושר.

"בסופו של דבר, ואחרי כל הלבטים וכל העצות, בדבר אחד אני משוכנעת - אני לא אעשה שקר בנפשי! אני לא אעשה דבר שאיני מאמינה בו רק כדי לרצות דרישה שנראית לי, ולא רק לי, בלתי מוצדקת בעליל! אני יודעת, שיהיה מי שיאמר לי, ויש כאלה לא מעטים, שיאמרו:
'גם אם את צודקת, תהיי חכמה, אי אפשר להילחם בפיקוח'. אני מצטערת, זו לא דרכי!
דרכי היא דרך של ערכים, יושרה ואמת ואני עם דרכי שלמה לחלוטין.

"אני שותפה מלאה לרצון לראות את ההנהלה הטובה ביותר בבנק. זה אינטרס משותף של כל בעלי המניות בבנק הפועלים, של עובדי הבנק שהם האוצר האנושי שלו, של ההנהלה וכמובן של בנק ישראל. אני חושבת שזה הכיוון, ובדעתי להמשיך ולהתדיין עם בנק ישראל לקידום הנושא. אבל.... צריך לתת לבנק הפועלים להתנהל! הוא יעשה את זה! צריך לפתור את הדברים, ואפשר לעשות זאת. עדיין לא מאוחר מדי. אני פתוחה לכל הצעה שתכבד את הפיקוח, את בנק ישראל, אך תכבד לא פחות את בנק הפועלים ואת האנשים הרלוונטיים".