ביבי ימשיך להפחית מסים

כמה שמסבירים לו לא עוזר, הוא הציל אותנו אז בהפחתת המסים, ויציל אותנו גם הפעם

שום סיכוי

אין איש, אפילו לא מקרב פקידי אגף התקציבים הזחוחים ביותר, שמאמין שרשימת הקיצוצים הדרקונית שפורסמה הבוקר, תעבור ממשלה. אין סיכוי ולו קלוש.

אם מחצית הקיצוצים שפורסמו תעבור, באוצר יפתחו שמפניות.

באוצר עדיין מקווים שעופר עיני, יו''ר ההסתדרות "ייתן משהו". יתכן והוא ייתן וייתכן גם שלא, באוצר יודעים את זה, וגם אם ייתן, כבר עתה ברור שלא ייתן הרבה.

7 מיליארד אבודים

מהקיצוץ בסך 14 מיליארד שקלים שנדרש כדי להתמודד עם הגירעון העצום בתקציב המדינה (6%), הציע היום האוצר קיצוץ ב-7 מיליארד. מאיפה יגיעו עוד 7 להשלמת הסכום?

מיליארד יגיע מסעיפי הרזרבה ועוד מיליארד יגיע מ"מחירים", שהם ההפרש בין התקציב צמוד תחזית האינפלציה לבין התקציב צמוד האינפלציה בפועל. האינפלציה בשנה הנוכחית אינה ידועה משום שהשנה עוד לא נגמרה. לפי הנראה כרגע, ההפרש בין התחזית לאינפלציה בפועל - יניב מיליארד שקלים שאפשר יהיה לשפוך לבור הגירעון.

האוצר תמיד יכול להודיע בחגיגיות ש"אנו על סף תהום" (יתכן כי נגיע לשם) ושיש צורך בקיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי משרדי הממשלה כולם, בסך עוד שני מיליארד שקלים.

הגענו לארבעה מיליארד, מהיכן יגיעו עוד שלושה?

בארסנל אגף התקציבים קיים המושג "הביצוע". בתחילת השנה, הממשלה מאשרת תקציב שחלקים ממנו אינם ממומשים ("מבוצעים") עד סוף השנה. שיעור ביצוע תקציב המדינה עומד בדרך כלל על 98-97 אחוזים, שהם בתקציב הנוכחי כ-2.5 מיליארד שקלים.

אם החשבים של משרדי הממשלה, הכפופים לחשב הכללי באוצר, מקבלים הנחייה סמויה לקמוץ את ידם, הם יכולים להגיע לביצוע בשיעור 96% ובכך לחסוך עוד 10 מיליארד שקלים.

כדי להמחיש איך זה עובד, קראו את תמצית התמלול של השיחה הדמיונית הבאה בין רם בלניקוב, הממונה על אגף התקציבים לאהוד ברק, שר הביטחון.

ברק לבלניקוב: "רמי, רד ממני, אני לא מקצץ אגורה. זה רע לי מאוד פוליטית ואני חייב לשקם את המפלגה המקרטעת שלי. אני נותן לך מילה שלי שמה-46 שאתה נותן לי אני משתמש רק ב-43 . קיצצת לי את ה-3 מיליארד שרצית, אבל זה נשאר בינינו. הכול בשושו. אתה מבסוט ואני גם".

קיצוצים, גירעון וילדותיות

אין כמעט עוררין על כך שגירעון בשיעור 6% מסוכן. קיצוצים היו, יש ויהיו. אפשר להתווכח איפה, זה לגיטימי.

לגיטימי לא פחות לטעון, כפי שטוענת ח''כ שלי יחימוביץ', שקיצוץ בשכר המגזר הציבורי הוא בסופו של יום קיצוץ למורה בבית הספר ולאחות בבית החולים. הן רוב המגזר הציבורי לא עשיר ולא מרוויח מיליונים.

על מה ולמה מתעקש נתניהו

יש נקודה אחת שאינה ברורה, לא לגיטימית ואף שערוריית: המשך הפחתת מס הכנסה ליחידים. אין איש בקהיליה הכלכלית הישראלית, שמסכים עם המשך ההפחתה. לא פישר, לא בלינקוב, לא טרכטנברג, לא הפרופסורים באקדמיה, לא השמלאנים וגם לא הימנים.

יש אחד שטרם מבין זאת ושמו בנימין נתניהו. שיעור המס על יחידים בישראל הוא מהנמוכים במדינות OECD. ביבי ממשיך לדבוק בדעה שכאשר שיעור המס יורד, עולה המוטיבציה לשלמו, ובכך עולים התקבולים ממסים. סטנלי פישר הגדיר טיעון זה כ"בעייתי", בייחוד בתקופת מיתון.

לא ברור מה מקור התעקשות של ביבי. ולא ברור איך אפשר לחיות כשמצד אחד מגיע קיצוץ במענקי לידה ומהצד השני מפחיתים את שיעור המס שמשלם עורך דין שמרוויח 100 אלף שקל לחודש.

בבריטניה, גם שם לא ממש מרקסיסטים, כבר הבינו זאת. אבל ביבי, לא מבין. הוא יודע יותר טוב מכולם.

יש גירעון, יש צורך בקיצוצים, כולם מסבירים לו שאין מקום להפחתת מסים, אבל הוא הבטיח. הוא הציל אותנו אז עם הפחתת המסים והוא יציל אותנו גם הפעם. בטוח.